עופר עיני: "גם במלחמה כלכלית צריך להתאחד"

יו"ר ההסתדרות, שהשתתף בכנס לשכת רואי החשבון באילת, מתח ביקורת על הממשלה - אולם הדגיש את חשיבות יציבות השלטון: "ראש הממשלה שנבחר הוא של כולם, ולא צריך מיד לחשוב איך להוריד אותו"

"יצא לי לשבת איתכם לא מעט, אני מקשיב ושומע עצות טובות לגבי פתרונות למשבר הכלכלי ושואל למה אתם לא מעלים את זה למעלה? התשובה שאני מקבל, והיא אחידה - אין מי שמוכן להקשיב, וגם אם עושים את זה אחת לתקופה, זה רק מתוך נימוס". כך אמר היום (ב') עופר עיני, יו"ר ההסתדרות בכנס של לשכת רואי החשבון באילת.

עיני התייחס לעבודה שכן נעשית מול הממשלה ואמר כי "צריך לראות איך הדברים יתנהלו אחרי שהתקציב יעבור. היו לנו לא מעט קשיים עם הממשלה, שיצרה קרנות לתמיכה בעסקים ושמה פרמטרים שאי אפשר לקבל בהם כסף".

יחד עם הביקורת, עיני קורא להתייצב מאחורי הממשלה הנבחרת. "כמו שבעת מלחמה כולם יודעים להיות מאוחדים, גם במלחמה כלכלית צריך להתאחד, אבל לא צריך לחכות שתהיה מלחמה. ראש הממשלה שנבחר הוא של כולם, ואם הוא נכשל גם אנחנו נכשלים. צריך לגמור את העניין שמי שנבחר - ישר חושבים איך להוריד אותו. עם קואליציה רחבה אנחנו רואים מה קורה, ואני לא רוצה לחשוב מה היה קורה במשק מהבחינה הכלכלית אם היינו היום עם ממשלה של 61 חברי כנסת, כי בסופו של דבר מי שמשלם את המחיר זה הציבור.

עיני הפנה ביקורת גם כלפי רוני בראון ואמר ש"בקדנציה הקודמת היה שר אוצר שהגדיר את הניסיון לשיתוף פעולה כ'הפיכה', כאילו 'אני ושרגא עולים על ירושלים', וסירב בתוקף לקיים דיאלוג אמיתי".

"בשנים 2008-2009 ימי השביתה במשק ירדו, ואם בסוף כל שביתה יושבים למשא ומתן, אז למה לא לעשות את זה לפני כן ולשבת בצורה מסודרת? שביתה זה אמצעי אחרון, הרבה יותר קל לעשות שביתה מאשר למנוע אותה", הוסיף עיני.

עיני, שיבח את המעסיקים במשק, ואמר "נחתמו בין ההסתדרות למעסיקים השונים עשרות הסכמים קיבוציים. כבר השבוע נחתום עם כל חברות הניקיון על הסכם ענפי שיטיב עם העובדים וייתן להם תוספת של 20%". הסכם זה יבטיח שתהיה תחרות הוגנת, וגם המעסיקים רוצים שוק אמיתי עם תחרות הוגנת ולא שוק כזה שבו מי שמגיש מחיר נמוך יותר מצליח, ולא זה שמציע את השירות הטוב ביותר".

עיני סיפר על המצב אליו נקלע בעקבות ההסכם בין ההסתדרות והמעסיקים. "הרבה אנשים הרימו גבה - "מה אתה מסרס את עצמך. כשסינדלנו את עצמנו במקרה הזה, שמנו את עצמנו במצב בו אנחנו צריכים לייצר הסכמים כי אין חקיקה. ואני אומר, אם אתה מקשיב ומדבר ושם את האמת על השולחן, אפשר להגיע להישגים יותר טובים".

"רוב המעסיקים הם מעסיקים טובים, שמעריכים את העובדים. אבל בישראל יש גם לא מעט מעסיקים שעושקים את העובדים, ואלה עובדים שמקבלים קנסות בסוף החודש ומפחדים להרים את הראש לשאול. אם החוקים האלה, יגרמו לעובדים האלה להרים ראש ולקבל את מה שמגיע להם על-פי החוק או ההסכם - היה שווה להילחם". אמר.