חברת החשמל תפתח את הסכם הגז עם מצרים

להערכת בכירים בממשלה, החברה, בראשות היו"ר מוטי פרידמן והמנכ"ל עמוס לסקר, צפויה לפנות בקרוב לשר האוצר, יובל שטייניץ ושר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, בבקשה לקבל את הסכמתם בנוגע לדרישת המצרים לשינוי מחיר הגז

האם הסכם אספקת הגז הגדול במשק עומד להיפתח? ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל החליטה עקרונית לבקש את אישור הממשלה לפתיחת הסכם אספקת הגז הטבעי ממצרים, שהיקפו הכולל נאמד ב-2.5 מיליארד דולר.

להערכת בכירים בממשלה, החברה, בראשות היו"ר מוטי פרידמן והמנכ"ל עמוס לסקר, צפויה לפנות בקרוב לשר האוצר, יובל שטייניץ ושר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, בבקשה לקבל את הסכמתם בנוגע לדרישת המצרים לשינוי מחיר הגז.

חברת החשמל מנהלת בשבועות האחרונים מו"מ עם ספקית הגז המצרית EMG, שבה שותף יוסי מימן, לעדכון מחירי הגז. מדובר על העלאה של מחיר הגז האטרקטיבי שנקבע בהסכם המקורי ב-2005, שעמד על 2.75 דולר ליחידת גז, וכן על שינוי בכמות הגז שתסופק ע"י המצרים.

ל"גלובס" נודע עוד כי ועדת ההיגוי בדירקטוריון חברת החשמל הייתה אמורה לדון לפני כשבוע וחצי בהסכם המתגבש מול EMG והמצרים, אולם לבסוף הוחלט כי קודם לכן תיעשה פנייה אל הממשלה, המהווה צד לא פורמאלי להסכם עם המצרים. כזכור, ממשלות ישראל ומצרים חתמו ב-2005 על הסכם מטריה מדיני להבטחת אספקת הגז לישראל.

מקורות בחברת החשמל ציינו כי "החברה טרם נתנה את הסכמתה לפתיחת החוזה. הנושא נמצא בדיון. אכן יש כוונה לעדכן את השרים שהייתה פנייה מצד הצד המצרי לפתיחת ההסכם, זאת על מנת שכל השיקולים יילקחו בחשבון".

לפי הערכות, ההחלטה העקרונית של חברת החשמל לבקש את אישור הממשלה נובעת מחשש שמבחינה משפטית תתקשה החברה להצדיק את פתיחת ההסכם המסחרי, דבר שעשוי לגרור תביעה מצד שאר הספקים (ים תטיס ובריטיש גז) שהתמודדו במכרז.

ההסכם בין חברת החשמל ל-EMG כולל אספקת גז טבעי ל-15 שנה בהיקף של 1.7 מיליארד (BCM) לשנה, עם אופציה להגדיל הכמות ב-25% ולהאריכו בחמש שנים נוספות. היקפו הכספי הכולל של ההסכם מוערך ב-2.5 מיליארד דולר.

"לא נישאר אדישים"

בשנה שעברה הודיעה ממשלת מצרים על כוונתה להעלאת מחירי הגז לישראל, וזאת על רקע העלייה במחירי האנרגיה בעולם.

EMG נמצאת בבעלות איש העסקים המצרי חוסיין סאלם (28%), חברת הגז התאילנדית PTT (25%), חברת הגז המצרית (10%), איל הנדל"ן האמריקאי סם זל ודיוויד פישר (12%), יוסי מימן (20%) באמצעות מרחב ואמפל שבשליטתו ומשקיעים מוסדיים מישראל (4.4%).

המגעים בין חברת החשמל ל-EMG הואצו בחודש האחרון, זאת לאחר שהמצרים הגדילו את הזרמת הגז לכמות עליה התחייבו בחוזה. בשבועיים האחרונים הגדילה EMG את הכמות אף מעבר לחוזה, וזאת כפיצוי רטרואקטיבי על השיבושים שהיו באספקה בשנה האחרונה.

בספקית הישראלית, ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק (53%) ונובל אנרג'י מארה"ב הבהירו בעבר לחברת החשמל כי במידה והחברה אכן תסכים לפתיחת ההסכם עם EMG, בין אם באמצעות העלאת מחיר הגז או שינוי הכמות המסופקת, היא תשקול את צעדיה.

בים תטיס אמרו כי צעד כזה יהווה שינוי של כללי המשחק המקובלים. ראשי דלק אנרגיה, היו"ר גבי לסט והמנכ"ל, גדעון תדמור, אמרו בעבר בראיונות כי "אם המצרים יפתחו חוזים עם חברת החשמל - לא נישאר אדישים".

שלושת הספקים- השותפות בתמר בהן קבוצת דלק ונובל אנרג'י וישראמקו, EMG ובריטיש גז, ניגשו להליך מקדים של חברת החשמל לאספקת כמויות גז נוספות לחברה החל משנת 2012. במקביל, ים תטיס ו-EMG מתמודדות כיום במכרז לרכישת 5 מיליארד מ"ק למשך 5 שנים, בהיקף מוערך של כ-800 מיליון דולר.

למרות הצהרותיה, חברת החשמל לא החלה עד כה במו"מ מול השותפות בקידוח תמר, שמצדן כבר פנו למשרדי האוצר והתשתיות בהצעה לרכוש גז טבעי מהקידוחים בתמורה להקדמת הפיתוח לשנת 2012.

בדלק אנרגיה סרבו להתייחס. מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה אינה מגיבה או מוסרת פרטים על דיונים ומגעים שמתנהלים בינה לבין הספקים שלה. כאשר יהיו החלטות שחברת החשמל תהיה סבורה שיש להביאן לידיעת הציבור, היא תמסור על כך הודעה רשמית".

מקבוצת מרחב שבבעלות מימן סרבו להתייחס.