סמלי סקס

בגלריה רוזנפלד בת"א תיפתח מחרתיים התערוכה "סקס/לוגיה", שבה יציגו 10 אמנים את התייחסותם האישית לסקס ולפורנוגרפיה

בגלריה רוזנפלד, שעברה השנה למשכנה החדש, במרכז המלאכה שמאחורי רחוב שוקן בתל-אביב, תיפתח ביום ה' תערוכה סקסית.

מה לסקס ולהיגיון? התערוכה "סקס/לוגיה" מתייחסת לתחום המדעי של הסקסולוגיה באופן אירוני וביקורתי.

בתערוכה הקבוצתית משתתפים שלושה מאמני הגלריה, רועי רוזן, אלי גור אריה וזויה צ'רקסקי, לצד שבעה אמנים נוספים, ביניהם אריאלה פלוטקין ורקפת וינר עומר. כל אחד מהם מציג בעבודותיו התייחסות משלו לסקס, לפורנוגרפיה ולשכלתנות הקשורה לנושא.

"אחד המאפיינים הבולטים העולים מן העבודות בתערוכה, הוא הפער בין השימוש בדימוי ויזואלי בוטה ומיני לבין השימוש בשפה ובעיקר בטקסטים כתובים, המייצגים את כלי החשיבה, הניתוח וההיגיון. חלוקה מעין זו מניחה את הדימוי במקום נמוך ובזוי, ואת הטקסט במקום גבוה ומוערך. העבודות מבקשות במקרים רבים לערער על החלוקה הזו, לחתור תחתיה וליצור נקודות חיבור חדשות בין 'סקס' ל'לוגיה'", כותבת האוצרת, שרי גולן.

*בשנים האחרונות נראה שבכל קיץ עולה תערוכה על אמנות וסקס או פורנוגרפיה. חלק מהמשתתפים אפילו זהים. אז מה חדש?

גולן: "יש הרבה תערוכות שעוסקות בסקס, אבל לא מוכר לי שעסקו ב'סקסולוגיה', מדע הסקס. אני מנסה להתמקד בשיח ובמתח שבין הלוגיקה למיניות, המילוליות, הפערים והחיבורים". לדבריה, בעבודות שבתערוכה יש התייחסות לנושא השכלתני והמדעי, שמנסה לשים סקס על מדף המוצרים המוסברים, מובנים ומכומתים באופן "נוח לחברה התרבותית".

"יש בין העבודות דימויים שהם כמעט אנטומיים, כמו בספרי רפואה", מוסיפה גולן. אצל אלי גור אריה, למשל, מופיע מוח מפוסל במפורט ובתוך קווי הקורטקס (קליפת המוח) מוטבע איבר מין נשי. עוד היא מתארת עבודה של רועי רוזן, המציג תשבץ היגיון על מיניות שהקהל מוזמן למלא. כן מוצג "ספרה" הפורנוגרפי של ז'וסטין פרנק, "זיעה מתוקה".

אצל ורה קורמן דרוש מבט נוסף כדי לגלות את הפרטים הפורנוגרפיים. בעבודת וידיאו של טמיר ליכטנברג רואים שדיים נוטפי חלב של אישה מיניקה, וזבובים נמשכים אליהם. עבודה אחרת נקראת "זרע האמן", ובה כתמים מוקפים בקונטור, כמעין מושא מחקר. *

"סקס/לוגיה", גלריה רוזנפלד, שביל המפעל 1, בניין 6, ת"א. ג'-ה' 12:00-19:00, ו' 11:00-14:00; שבת: 11:00-13:00. הפתיחה: ה', 9.7, 20:00