פיני גרשון עובד

ההתכתשויות בהנהלת מכבי ת"א גונבות את הפוקוס מהעניינים המקצועיים. שם מתחילים לראות תהליך בנייה הגיוני

פיני בונה קבוצה

חכמים שם במכבי ת"א כדורסל. רקחו מזימה גאונית הבעלים: הם יטיחו עלבונות והאשמות בכלי התקשורת, יעשו רעש ובלאגן, כשבינתיים מתחת לשרשרת הכינויים ("מתנהל כמו בימי הביניים..", "אולי הוא חולה...") ומיסוך הראיונות יבנה פיני גרשון קבוצה טובה. אחרת אין הסבר לדו-קרב בצהרי יום, שנערך בשבוע שעבר בין רענן כץ לקבוצת פדרמן-רקנאטי.

קרבות הרחוב מסיטים את המועדון מדרכו המקצוענית ומעבר לכינויים המבזים שמופרחים לחלל האוויר, התוצאה היא טעויות ניהוליות שלא היו מביישות קבוצה בליגה ב'. החל בקביעת משחקי ראווה בארה"ב כשהאחרון שבהם יומיים לפני המשחק הראשון ביורוליג, וכלה בשליחת תמונות לפוסטרים שמפרסמים את המשחקים, עם שני שחקנים שהיה להם את הסיכוי הנמוך ביותר להישאר במדים הצהובים (אליהו וכספי).

אבל אם נשים את הכישלונות הניהוליים בצד, בשקט בשקט פיני גרשון בונה קבוצה. ללא שמות נוצצים וכוכבי NBA, הכי רחוק מאסופת השחקנים שהסתובבה כאן בעונות האחרונות. גרשון יודע שבניית סגל עם לכידות חברתית וכימיה טובה תחפה על המחסור בכישרון, או יותר נכון על החוסר בתקציב.

שני גורמים עיקריים מסייעים לגרשון עד עכשיו. קודם כל, העובדה שההנהלה שמה את הקבוצה בידיים שלו וזזה הצידה, או יותר נכון ירדה נמוך לטובת התכתשויות בתקשורת. אחרי שתי עונות עם תואר אחד ושני משפטים (ביינום בדריסה ופישר בדקירה), אף אחד כבר לא רוצה להתערב בבחירת השחקנים. בתור מאמן מוכח עם משכורת עתק במונחים של מאמן ישראלי, ללא מוני פנאן וללא מחלקת סקאוטינג, אין עוד מלבדו.

העובדה השנייה היא המשבר הכלכלי. מכבי אמנם לא נמצאת בטופ של התקציבים באירופה, אבל המשבר הכלכלי שפירק אימפריות מנכסיהן הכניס פרמטר חדש לעסקאות: תוחלת המשכורת. זהו השקלול של הסכום בחוזה כשהוא מוכפל בסיכוי שהשחקן באמת יקבל את הכסף. בהקשר הזה מצבה של מכבי מצוין: היא אמנם ידועה באירופה כמי שלא מציעה את הסכומים הגבוהים ביותר, אבל הבעלים שלה לא יפשטו את הרגל (מקסימום את העור אחד מהשני) ומשכורות בזמן תמיד יהיו שם.

המציאות החדשה בהנהלה תחייב את גרשון לפגוע בול בכל החתמה. לאור המצב העדין עם רענן כץ, אף אחד מהשותפים האחרים לא יודע אם אפשר יהיה העונה לפעול בתקציב גירעוני, והאם המלחמה החדשה של כץ תכלול סגירת ברזים. מדיניות ה"אין שחקן ששווה מעל מיליון דולר", מחייבת את גרשון ללכת על שחקנים עם אפסייד (פוטנציאל עתידי) מנטלי/חברתי ולא רק מקצועי.

חודש וחצי לתוך הפגרה, כשכל הסגל כולו כמעט הושלם, ניתן להעריך את כמות עבודת השטח שהשקיע הצמד גרשון-דרוקר בשליש האחרון של העונה הקודמת, בהכנת הקבוצה לעונה הנוכחית. הנה, מי אמר שהדחה מוקדמת מהיורוליג זה דבר רע?...

ישראלים? זה פאסה

מכבי עומדת בפני תנאי משחק חדשים גם בגזרת השחקנים הישראלים. הישראלים הבכירים, אלו ששווים 23-25 דקות ביורוליג, לא ישחקו במועדון. התוצאה היא שהישראלים המובילים במועדון העונה יהיו פליטי קבוצות אירופאיות דרג ג'. פניני מקרבאנוס (קפריסין), בלותנטאל מלה-מאן, לימונד מנהריה (דרך לה-מאן), גרין מסמארה ומקל מגיע בכלל מגליל/גלבוע. בהנחה שאת שארפ יזעיקו רק בהישמע אזעקת אמת וגם אם בורשטיין יחתום בסכום נמוך יותר הרגליים שלו לא יזוזו מהר יותר, הסגל הישראלי העונה במכבי הוא החלש ביותר שדרך על הפרקט בנוקיה בשנים האחרונות, ואולי בכלל.

המשמעות של סיטואציה כזו היא שיהיו למכבי שתי קבוצות. אחת ליורוליג, עם נוכחות ישראלית דלילה על המגרש, ואחת לליגה שבה הישראלים ייהנו שוב מנפלאות החוק הרוסי. עבור גרשון מדובר בכאב ראש אחד גדול. זה ישפיע על האימונים, על התרגולים ובכלל על ניהול המשחק וניהול הקבוצה. למזלה של מכבי, עדיין מדובר בישראלים הטובים ביותר שישחקו בישראל, כך שבפועל בליגה המצב לא יהיה נורא כל כך. מצד שני, פערי האיכות בין הישראלים של מכבי לאלו שבקבוצות האחרות יהיו קטנים יותר מאי פעם.

לקחי כספי ואליהו

בין כל הקשקושים והחרטוטים כדאי לשים לב לגל מקל. מקל שיחק בנוער של מכבי, יצא לשחק במכללות בארה"ב וחזר אחרי שנתיים לספסל של המועדון הצהוב, חתם חוזה תלת-שנתי והושאל לגליל/גלבוע, כדי שיתפתח. הוא אמור לחזור למכבי, אבל ההתנהלות לא מריחה טוב. נאמר כבר על-ידי נציגי המועדון שיתנו לו להחליט אם לחזור. על זה אמר הנרי פורד "תוכל להזמין פורד טי בכל צבע שתחפוץ, ובלבד שיהיה שחור". כלומר, מקל יכול להחליט איפה ישחק כל עוד זה יהיה במדים הצהובים. אחרי מה שעבר עם כספי ואליהו, שמעון מזרחי כבר לא לקח צ'אנסים, החליט לשים סוף ל"הרהורים" והודיע שמקל חוזר למכבי.

אין ספק ששנה נוספת בגליל/גלבוע כרכז ראשון היתה מיטיבה עם מקל ומאפשרת לו לשפר את משחקו, כשהוא מוביל קבוצה בליגה הישראלית ועושה צעדים ראשונים באירופה. המרוויחה הגדולה, חוץ מנבחרת ישראל, היתה מכבי שהיתה מקבלת שחקן בשל וטוב יותר. רק שבמכבי כמו במכבי - אין שום דבר שחשוב יותר מאשר הניצחון במשחק הבא.

ובכל זאת, מקל עוד יכול להרוויח את כל הקופה. בסגל השחקנים נכון לזמן כתיבת שורות אלו, הוא הרכז הטבעי היחיד בקבוצה (בהנחה שחג'ג' ישוחרר). איידסון, וישנייבסקי, אנדרסון, לימונד, שארפ ובורשטיין (אם יישאר) יכולים לשחק בעמדת הרכז, אבל היחיד שנולד כזה הוא מקל. גם בצד ההגנתי יש לו את הנתונים הטובים ביותר לשמור על רכזים נמוכים וזריזים שהיורוליג משופעת בהם. אם מקל יידע לקחת את ההזדמנויות שיתנו לו (ר' ערך כספי) וישחזר את הניצוצות שהראה בעונה הקודמת, יש סיכוי שמהוואקום הישראלי הגדול ביותר בתולדות מכבי, היא תרוויח את שחקן העתיד שלה לשנים הקרובות.

* בהגרלת היורוליג שנערכה היום (ד') נקבע כי מכבי ת"א תשחק בשלב הבתים הראשון עם צסק"א מוסקבה, טאו ויטוריה, וירטוס רומא, אולימפיה לובליאנה וקבוצה נוספת שתעפיל מהמוקדמות