הקרנות שמכשילות את השוק

משקיעות בסחורות ומשנות את כללי השוק

טל עבדה הוא סמנכ"ל השקעות, כלל פורקס.

בשוק הסחורות שולטים, מאז הקמתו, כמה סוגי שחקנים: יצרנים שגידרו את מכירותיהם העתידיות, משווקים, יצואנים ויבואנים, שגם הם עסקו בגידור סיכוניהם וספקולנטים שניסו להרוויח מהשינוי בשערים וסיפקו נזילות לכל השאר עקב כך.

כל המשתתפים במסחר בשוק החוזים העתידיים על סחורות, אנרגיה, מזון וחומרי גלם, היו סוחרים מקצועיים לטווח קצר יחסית, שלא עלה על שנה. בשוק שהוא משחק סכום אפס בין קונים למוכרים, מסחר קצר טווח קצר יצר איזון בין קונים למוכרים בשוק והפער הקטן יחסית בין קונים למוכרים שהוביל לשינוי בשערי הסחורות.

באחרונה החלו להתפתח בחו"ל ובעקבותיהן גם בישראל קרנות נאמנות ותעודות סל שמשקיעות בסחורות. כיום קיימות כעשר קרנות שכאלה בישראל.

המשקיעים בקרנות אלה הם בעלי אופי שונה לגמרי. ועיקרם משקיעים מסוג "קנה והחזק", כאלה שקונים לטווח ארוך, על פי רב מניות ואג"ח. משקיעים לא מתוחכמים שקונים מתוך תפיסה בסיסית שהכל עולה בסוף.

הגישה הזו, שנכונה לשוק המניות ואג"ח בטווח ארוך, אינה בהכרח נכונה לשוק הסחורות, אבל לאור מאפייני הסחורות בשנים האחרונות, נתפס אפיק הסחורות כלגיטימי למרות זאת, ומושך עליו יותר ויותר משקי בית.

התוצאה היא שמיליארדים של דולרים מושקעים בפוזיציות לונג ארוכות טווח. בפועל אין אפשרות לקנות חוזים עתידיים ללא הגבלת זמן ומנהלי הקרנות מתכסים על חשיפה זו באמצעות חוזים עתידיים ויוצרים ביקוש קבוע וגדל על כל חוזה חדש שמונפק. ביקוש שאינו מגובה בביקוש אמיתי לסחורה.

כל חוזה חדש על סחורות זוכה מייד לביקושים אדירים מצד המנהלים את קרנות הסחורות שחייבים להתכסות על החשיפות של לקוחותיהם. ביקושים אלה גורמים להתייקרות חסרת בסיס של הסחורות.

העלייה במחיר נובעת מכשל שוק ברור, עלייה שיוצרת השפעה שלילית על הצמיחה העולמית, פוגעת בכלכלה הגלובלית מייקרת את מוצרי הצריכה ומנפחת את ההוצאה השוטפת של כל אזרחי העולם.

שוב, בדומה לאיגוח ה"סאב-פריים" מסתכלים בשוק ההון רק לטווח הקצר על הרווחים המיידים שנובעים מקרן נוספת ומתעלמים מההשפעה החמורה שיש למכשיר הפיננסי הזה על עתיד השוק הראלי בטווח הארוך.

  1. לקשר במייל tal@clalforex.co.il
  2. טוויטר: twitter.com/TalAvda

ניתוח הכלול בדוח זה הינו למטרת אינפורמציה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של מטבע ו/או הסחורות המתוארים בדוח. הניתוח מתפרסם על מידע אשר פורסם לכלל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שפורסם על ידי החברה נשואת דוח זה, ואשר כלל פורקס מניחה שהינו מהימן, וזאת, מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. המסחר במטבע חוץ, סחורות, מדדים ומתכות כרוך בסיכון רב ואינו מתאים לכל אדם.