התעשיינים יעמידו ערבות של 20% להלוואות בערבות המדינה

מדובר בערבות לעסקים בינוניים שיעניק בנה"פ ■ המדינה מעמידה ערבות של 70% כך שהלווה יידרש להשיג ערבות של 10% בלבד

התאחדות התעשיינים תעמיד ערבות של 20% על הלוואות שיעניק בנק הפועלים לחברי ההתאחדות מהקרן להלוואות בערבות המדינה לעסקים בינוניים. המדינה מעמידה ללווים בקרן הזאת ערבות של 70%, ולצד תוספת הערבות של הקרן ההדדית של ההתאחדות, נותר ללווה לספק למעשה רק 10% ערבות.

כך עולה מהסכם שנחתם היום (ד') בין התאחדות התעשיינים לבנק הפועלים, במטרה להקל על תעשיינים בינוניים (כאלה שמעסיקים בין 20 ל-100 עובדים) לקבל הלוואות מבנק הפועלים בעת המשברית שבה המשק הישראלי נתון. משמעות ההסכם הוא ערבות בסך מקסימאלי של 152 מיליון שקל מצד התאחדות התעשיינים.

נזכיר, כי הקרן בערבות מדינה לעסקים בינוניים הוגדלה במסגרת הסכם החבילה בין המעסיקים, העובדים והאוצר ל-2.6 מיליארד שקל, והיא נשענת כמלווים על בנק הפועלים, בנק אוצר החייל ומזרחי טפחות .

באשר לתנאי ההלוואה של בנק הפועלים במסגרת הקרן, נקבע שהיא תהיה בגובה של עד 8% מהמחזור השנתי של העסק הלווה, או עד 16 מיליון שקל ללווה התעשיין, הנמוך מביניהם. המדינה תעמיד כאמור ערבות של 70% מגובה ההלוואה וההתאחדות תעמיד 20% נוספים. ההלוואה תינתן בריבית משתנה, עד לגג של פריים פלוס 3%, בהתאם להסכמות שאליהן יגיע הלווה עם בנק הפועלים.

מזרחי נותן ריבית עדיפה

נציין, כי מדובר בהלוואה פחות אטרקטיבית מזו שהעמיד בנק מזרחי טפחות לטובת הקרן, בשיעור של פריים פלוס 0.9%.

תנאי ההלוואה שמעניק מזרחי טפחות במסגרת הקרן הם עד 2 מיליון שקל לכל מפעל רלבנטי לתקופה של חמש שנים עם אפשרות לגרייס בשנה הראשונה.

נציין עוד, כי תעשיינים רבים טוענים כי הקרנות אינן ממלאות את ייעודן, שכן הן ניתנות בעיקר למי שמסוגלים להוכיח כוח עמידה במשבר, ופחות למי שזקוקים להן יותר מכל - למפעלים שהמשבר מביא לקריסתם. תלונות ברוח זו הגיעו לידי "גלובס" הן מפי תעשיינים מתקשים והן מפי תעשיינים שכן קיבלו הלוואה, אך לדבריהם זכו לכך רק משום שמצב העסק שלהם טוב למרות משבר. מפעל כזה טען בפני "גלובס" כי שניים מהתנאים בהם נדרש לעבוד היו לדוגמה שלא חל גידול במלאים מתחילת השנה ושבמקביל המכירות צמחו.

"בדיוק על הדברים האלה נסוב הוויכוח שלנו עם החשב הכללי באוצר", אומר יהודה (יהודק'ה) שגב, מנכ"ל התאחדות התעשיינים והקרן ההדדית של המעסיקים. "יש שורה של הקלות שצריך לבצע במסגרת הלוואות המדינה על מנת להקל גם על הבירוקרטיה וגם על קבלת ההלוואות. בין היתר חשוב שכל הבנקים יהיו פתוחים לתת הלוואות לתעשיינים, וכך הלווה יוכל לקבל את ההלוואה מהבנק שבו הוא עוב מה שייקל מאוד את תהליך הבדיקה של כשירותו", מציין שגב.

על כך אמר החשכ"ל, שוקי אורן, ל"גלובס", כי העובדה שלא כל הבנקים מעורבים בקרן הזאת מייצרת תחרות וטובה בסופו של דבר ללווים. אולם, נראה שהמציאות משרטטת תמונת מצב שונה.