המשרד להגנת הסביבה מקדם תקנות למניעת זיהום אוויר מייצור חשמל

גלעד ארדן: "ליבן של תקנות אלו הוא בקביעת תקני פליטה מחייבים לכלל תחנות הכוח הקיימות ולאלה שיקומו"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

המשרד להגנת הסביבה הפיץ את הצעת נוסח התקנות למניעת זיהום אוויר מייצור חשמל להערותיהם של משרדי הממשלה, גופים מעוניינים וארגונים סביבתיים. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, מסר כי לאור המגמה הגדלה לעידוד יצרני חשמל פרטיים, והרפורמות הצפויות במשק החשמל, ישנו צורך דחוף בתקנות שיקבעו דרישות אחידות ומחייבות בנושא מניעת זיהום אוויר לכלל תחנות הכוח שיוקמו בעתיד.

ארדן הוסיף כי ליבן של תקנות אלו הוא בקביעת תקני פליטה מחייבים לכלל תחנות הכוח הקיימות ולאלה שיקומו, וקביעת החובה לנקוט אמצעים להפחתת הפליטות של המזהמים לשם עמידה בתקנים אלו. כמו כן, התקנות קובעות הוראות לעניין מעקב ופיקוח, חובות ניטור רציף, דיגום תקופתי בארובות, התקנת מערכת התראה, רישום ודיווח של נתונים על תפעול התחנות ופליטת מזהמי אוויר, וכן הוראות לביצוע בעת תקלה.

ארדן ציין כי התקנות מבוססות על הדירקטיבה של האיחוד האירופי משנת 2001 בעניין מניעת זיהום אוויר ממתקני שריפה גדולים, וקובעות הוראות בעניין זה לכלל יחידות ייצור חשמל שהספקן התרמי הוא מעל 50 מגוואט. השר הדגיש כי השלמת יישום התקנות במלואן תביא את משק החשמל הישראלי לרמה המקובלת בעולם, ולצמצום של זיהום האוויר בארץ בשיעור כולל של כ-5% עד 40%, בהתאם למזהם - הפחתה של פליטת דו תחמוצת הגופרית ותחמוצות חנקן ממשק החשמל בכ-60% וחומר חלקיקי בכ-13%.

המשרד מציין כי משק החשמל בישראל מהווה את הגורם העיקרי לזיהום אויר מפליטת מזהמים, הנוצרים משריפת דלקים, וכי תחנות הכוח בישראל פולטות כ- 65% תחמוצות גופרית, 45% תחמוצות חנקן ו-38% חלקיקים, ו-60% של פחמן דו-חמצני, מסך הפליטה השנתית של מזהמים אלה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר עוד כי כיום, ישנו פער של כ-10-20 שנה בין רמת הפליטה לאוויר מתחנות הכוח בישראל לזו שבמדינות אירופה. "תהליך יישום זה דורש את השבתת כל היחידות הפחמיות בהדרגה לצורך התקנת מתקנים, ולכן צפוי להימשך עד סוף 2016".

הצעת התקנות הוכנה תוך תאום ושיתוף עם הגופים הנוגעים בדבר, לרבות משרדי ממשלה, הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל, חברת החשמל ואדם טבע ודין. בנוסף, ערך המשרד שימוע ציבורי לעניין התקנות, בו השתתפו נציגי הגופים הנ"ל וכן יצרני חשמל פרטיים, איגודי ערים ויחידות סביבתיות וארגונים סביבתיים נוספים.