כללי המשחק השתנו

מאזן האימה בין חברות הליסינג ויבואניות הרכב מתערער

במשך שנים רבות חיו יבואני הרכב וחברות הליסינג בישראל במעין מאזן אימה. חברות הליסינג היו ונותרו הלקוחות הגדולים ביותר בשוק הרכב החדש ומכיוון שהן היו גם אחראיות לרוב ההכנסות, היבואנים נמנעו מלהיכנס בצורה גלויה ובוטה לתחרות עימן.

מנגד, חברות הליסינג עצמן נזהרו שלא לנצל את ההנחות הנדיבות והיתרון התחרותי ולהפוך לשחקניות בתחום שיווק הרכב החדש, אלא אם כן הדבר נעשה בשיתוף עם היבואנים עצמם. היו סכסוכים, היו מאבקים אבל לכל הצדדים היה ברור, שמלחמה גלויה יכולה לפגוע בכל הצדדים.

אלא שבשנה האחרונה שינה משבר האשראי את חוקי המשחק והפר את האיזון. התייבשות מקורות גיוס ההון של חברות הליסינג והעורף שהפנו הבנקים לענף, שלח את שחקני הליסינג למקור הגיוס המרכזי שנותר - יבואני הרכב עצמם.

יבואני הרכב הגדולים מצאו עצמם במצב מוזר בו הם מספקים לחברות הליסינג אשראי ארוך טווח - עד 36 חודשים למימון כלי רכב שנרכשים מהם בהנחות משמעותיות כנגד שיעבוד. במילים אחרות, הם העבירו כסף מכיס לכיס תוך לקיחת כל סיכון האשראי עליהם.

לא מדובר בכסף קטן. לאחרונה העריך גיל אגמון, מנכ"ל דלק רכב, את היקף האשראי, ששריינו היבואנים המרכזיים עבור חברות הליסינג, ב-1.5 מיליארד שקל. במצב כזה אין זה מפתיע שבקרב כל היבואנים הרלוונטיים עלו מחשבות על הקמת אופרציית ליסינג עצמאית, שתחתוך את פער התיווך, תפנה ישירות ללקוחות ותשאיר את הטיפולים והחלפים ברכבי הליסינג אצלם תוך אספקת עבודה למערך השירות שלהן.

יתר על כן, בענף הרכב ברור ששוק ייבוא הרכב עתיד להשתנות בתוך שנה-שנתיים ושחברות הליסינג עצמן עשויות להפוך להיות לשחקניות אינטגרטיביות, שמייבאות כלי רכב בייבוא מקביל ומציעות אותן ישירות ללקוחות. לפיכך, למרות שקבוצת קרסו נזהרת שלא לשבור את הכלים ומדגישה את הרכישה כאמצעי להתרחבות בליסינג מימוני ולא תפעולי, ברור שהאינטגרציה האנכית בתחום הליסינג שביצעה היא צעד מתבקש. לא נופתע, עם צעדים דומים יופיעו בעתיד הלא רחוק גם מצד יבואנים, שניצבו עד כה על הגדר ושמרו על האיזון. *