ה-G8 הסכימו להגביל את ההתחממות הגלובלית; סין והודו מסרבות

זאת, מאחר שהמדינות המתפתחות דורשות שהמדינות העשירות יתחייבו לירידה חדה יותר בפליטות גזי החממה כבר ב-2020

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

קבוצת 8 המדינות המתועשות הסכימה אתמול (ד') להפחית את פליטות גזי החממה שלהן ב-80%, וזאת עד שנת 2050. בכינוס של ה-G8 באיטליה, המנהיגים אמרו שאסור שהעלייה בטמפרטורה הגלובלית הממוצעת תעלה על 2 מעלות צלזיוס. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אמרה כי יעד 2 המעלות צלזיוס מהווה "התקדמות ברורה" עבור ה-G8.

סין והודו סרבו להצטרף ליעד הגלובלי של הפחתת גזי החממה ב-50% עד לשנת 2050. זאת, מאחר שהמדינות המתפתחות דורשות שהמדינות העשירות יתחייבו לירידה חדה יותר בפליטות כבר ב-2020.

כמו כן, הצהרת ה-G8 לא ציינה את שנת הבסיס להפחתה של 80% ואמרה כי "יש להשוות ל-1990, או לשנים קרובות יותר לעת הנוכחית", כלומר שהיעד פתוח לפרשנות. בתוך כך, ה-G8 הביעו תמיכה ביצירת שוק הסחר בזכויות פליטה, והקמת קרן במימון המדינות העשירות, שתשלם עבור שינוי טכנולוגי במדינות המתפתחותשינוי אקלים. אך לקרן יוזרמו פחות מ-100 מיליארד דולר בשנה, שניסה להשיג רה"מ הבריטי, גורדון בראון, וקבוצות לא ממשלתיות.

"אמנם, הם הסכימו ליעד של עלייה של לא יותר מ-2 טמפרטורות צלזיוס, אך ללא תוכנית ברורה, כסף או יעדי ביצוע למטרה הזו, ה-G8 כלל לא עזרו לצאת מהמבוי הסתום אליו נקלע המו"מ בסוגיית שינוי האקלים", אמר טוביאס מואנצ'מייר, יועץ פוליטי של גרינפיס.

לפי פאנל האקלים של האו"ם, מאז המהפיכה התעשייתית, שהכניסה את שריפת הדלק הפוסילי לשימוש נרחב, עלתה הטמפרטורה הממוצעת ב-0.7 מעלות צלזיוס. גם מדינות מתפתחות רבות מסכימות ש-2 מעלות זה הסף, שמעבר לו יגיע שינוי האקלים לרמות מסוכנות, שיחריפו את עליית פני הימים, גלי חום, שטפונות ובצורות.

יעד הטמפרטורה צפוי היה להכלל בהצהרה של הפורום של 17 הכלכלות המרכזיות (MEF), בו חברות ה-G8 ומדינות מתפתחות מרכזיות, שצפוי להפגש היום. עם זאת, כשלונה של קבוצת ה-G8 להסכים על יעדי פליטה לטווח הקרוב, או על סיוע למדינות מתפתחות, צפוי להביא לדחייה של הסכם של ה-MEF על הגבלות פליטה עד ועידת קופנהגן, שתתקיים בדצמבר הקרוב. כך לפי ה"וול סטריט ג'ורנל".

היעדרותו של המנהיג הסיני, הו ג'ינטאו, שטס חזרה הביתה בשל המהומות בסין, ניפצו את התקוות לפריצת דרך כבר בפגישה זו.