התביעה בארה"ב: סטנפורד הונה גם את ממשלת לוב, שהפסידה בגללו 500 מיליון דולר

המסמכים שהוגשו לביהמ"ש מתבססים על עדות בת-זוגו של סטנפורד ■ פרקליטו: פוגעים בזכותו להגן על עצמו

ממסמכים שהוגשו שלשום (ג') לבית משפט בטקסס, הדן בכתב האישום נגד איש העסקים אלן סטנפורד, עולה כי ממשלת לוב השקיעה 500 מיליון דולר אצל סטנפורד, המואשם בביצוע הונאת פונזי בהיקף של 7 מיליארד דולר.

לפי טענת התביעה, ב-25 בינואר השנה טס סטנפורד במטוס פרטי לטריפולי, יחד עם חברתו אנדריאה סטולקר, ונפגש עם פקידי בכירים בממשלת לוב, כולל מוחמד ליאס, שתואר במסמכים כמנכ"ל רשות ההשקעות של המדינה. באותו הזמן כבר השקיעה לוב סכום של 500 מיליון דולר אצל סטנפורד בבנק הקרוי על שמו ובחברות אחרות שהיו בבעלותו.

תצהיר מפליל

עם זאת, לא מצוין כתב התביעה באיזה אופן בוצעו ההשקעות של ממשלת לוב, או באילו תאריכים. סטולקר היא זו שמסרה לתביעה הכללית תצהיר בשבועה שבו תיעוד מפורט של מהלך הפגישות שניהל סטנפורד עם הלובים. הביקור בן היומיים בטריפולי היה ההמשך של סדרת פגישות שערך סטנפורד באוקטובר 2008 עם עבדולחפיד זליטני, שמתואר במסמכי התביעה כמזכיר לענייני תכנון בממשלת לוב.

לפי עדותה הכתובה של סטולקר עולה כי "ד"ר זליטני היה מעוניין בעיקר בפיתוח תעשיית התיירות של לוב, והוא שקל גם להשקיע חלק גדול יותר מיתרות המזומנים של המדינה אצל סטנפורד".

הידיעה התפרסמה יום לאחר שאלן סטנפורד מתח ביקורת חריפה על אנשי התביעה הפדרלית, שלטענתו מונעים ממנו את זכויותיו. במסמכים שהוגשו לבית המשפט השבוע (ב'), טען עורך דינו הפלילי של סטנפורד שהקפאת נכסיו האישיים של איש העסקים מונעת ממנו להגן על עצמו מפני כתבי האישום האזרחיים והפליליים שהגישו נגדו אנשי התביעה בארה"ב.

הממשל פוגע בזכויותיו

"הניסיונות משולחי הרסן והמוצלחים של הממשל למנוע ממר סטנפורד להגן על עצמו בהליכים הפליליים, שוללים ממנו את הזכויות המגיעות לו מכוח התיקון השישי לחוקת ארה"ב - להיעזר בעורך דין, וכן את זכותו מכוח התיקון החמישי לחוקה - להימנע מהפללה עצמית".

נכסיו הפרטיים של אלן סטנפורד, ונכסי הקבוצה הפיננסית הקרויה על שמו, הוקפאו בפברואר, לאחר שהרשויות טענו שהאיש ביצע תרמית של משקיעים באמצעות תעודות חוב מזויפות. סטנפורד נתון במעצר עד תום ההליכים נגדו והוא כופר בכל סעיפי האישום.