מי יחליף את חיים שני?

בהעדר יורש טבעי תפקוד את נייס סחרחורת שמות קלה ■ הנה ארבע אפשרויות קבילות

חיים שני, המכהן בשמונה השנים האחרונות כמנכ"ל נייס, ואשר בשבוע שעבר התברר כי תוך זמן קצר ייכנס לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר, נחשב לאחד המנכ"לים היותר מוערכים בארץ, והוא משאיר למחליפו נעליים גדולות במיוחד. בנוסף, לא מן הנמנע שבעקבות עזיבתו, יעזבו את החברה גם לא מעט מן המקורבים לו בהנהלה הבכירה של החברה.

תפקיד מנכ"ל נייס הוא אחד התפקידים הנחשקים בהיי-טק הישראלי. נייס, הנסחרת לפי שווי 1.37 מיליארד דולר, רשמה בשנת 2008 הכנסות בהיקף 624 מיליון דולר, והרוויחה 103 מיליון דולר. לשני לא היה בנייס מספר 2 קלאסי, אותו ניתן לסמן כיורש טבעי, מה שמבטיח שבתקופה הקרובה, עד שימונה לחברה מנכ"ל קבוע, נהייה עדים לבורסת שמות סביב בכל הנוגע לזהותו של המחליף המיועד.

היום שאחרי

נייס אמנם עדיין לא הוציאה הודעה מסודרת לבורסה לגבי עזיבתו של שני, אבל נראה שלא יהיה מוגזם להעריך שבחברה כבר התחילו לחשוב על היום שאחרי שני. מבין שתי האפשרויות, שלתפקיד ימונה אדם מתוך החברה, או שהמחליף יהיה מנכ"ל חיצוני, נראה שכרגע האופציה השנייה היא המועדפת על החברה.

במקרה כזה, מועמד טבעי שיכול להתאים לתפקיד, הוא דן בודנר, המכהן כיו"ר ומנכ"ל ורינט, החברה המתחרה בנייס. בדומה לשני, גם בודנר נמצא בתפקידו זמן רב. הוא מועסק בקבוצת קומברס, אליה משתייכת ורינט, משנת 1987, כשמ-1994 הוא מכהן כמנכ"ל ונשיא החברה. ייתכן שלאחר פרק זמן כה ארוך בחברה, ירצה בודנר לבצע שינוי, וכעת יש לו אופציה לעשות זאת.

אופציות אחרות למחליף אפשרי מגיעות אף הן מקבוצת קומברס. בשנת 2007 רכשה ורינט את המתחרה השלישית בענף, חברת וויטנס האמריקאית. מנכ"ל וויטנס, ניקולאס דיסקומבי, נאלץ לזוז הצידה בעקבות המהלך, לאחר שכיהן כמנכ"ל וויטנס חודש אחד בלבד. אולם דיסקומבי פעיל בתחום זמן רב. הוא היה מנכ"ל חברת Eyretel הבריטית משנת 1998, עד שזאת התמזגה עם וויטנס בשנת 2003. כיום משמש דיסקומבי מזה כשנה כיו"ר חברת קומפליינט הבריטית, המפתחת פתרונות אבטחה עבור מערכת הבנקאות. כעת נפתחת בפניו אופציה לעבור לחברה גדולה בענף, אולם לא בטוח שהוא יהיה הבחירה הראשונה של נייס.

אופציה נוספת היא היו"ר והמנכ"ל הוותיק לשעבר של וויטנס, דיוויד גולד, שבמשך 8 שנות כהונתו הפך את וויטנס לחברה השלישית בגודלה בתחום. גולד אמנם הוביל את ויטנס להנפקה מוצלחת, אבל נאלץ לפנות את כסאו לדיסקומבי, לאחר שהיה מעורב בפרשה של תיארוך לאחור של אופציות. במסגרת קאדר המנהלים לשעבר של קבוצת קומברס, גם זאבי ברגמן, שכיהן כמנכ"ל קומברס אינק, פנוי היום לתפקיד.