החששות התאמתו: סילבינט הרוסית חתמה על חוזה אשלג עם הודו במחיר נמוך מהתחזיות

(עדכון) תספק להודו 850 אלף טון אשלג במחיר 460 לטון - לעומת ציפיות לאספקה במחיר 625-635 דולר לטון ■ פוטאש סגרה חוזי אשלג בקוריאה וטייוואן ב-700 דולר לטון ■ קנפוטקס, הצעות ממספר לקוחות באסיה שמוכנים לשלם 1,000 דולר לטון

החששות התאמתו, וסילביניט הרוסית (סימול: SILV.RTS בבורסת RTS במוסקבה) חתמה על חוזה אשלג עם הודו במחיר נמוך מהתחזיות. החברה, שמניותיה רשומות למסחר בבורסה הדולרית בבירת רוסיה, תספק להודו 850 אלף טון אשלג במחיר 460 דולר לטון, כך מדווחת סוכנות הידיעות "רויטרס" כי מעריכים האנליסטים. מחיר זה גוזר לעסקה תמורה של 391 מיליון דולר.

זאת, לעומת ציפיות כי החוזים לפיהם תייבא הודו אשלג ייסגרו במחיר 625-635 דולר לטון, "שאלו המחירים שהציעו יצרניות האשלג המרכזיות האחרות". יצוין, כי מדובר פחות או יותר באותה כמות אותה מעוניינת למכור כימיקלים לישראל להודים (800 אלף טון).

בתגובה, צונחות מניות יצרניות הדשנים בוול סטריט. מספיק אם נזכיר שפוטאש , ענקית האשלג הקנדית ובעלת המניות השנייה בגודלה (בשרשור) בכי"ל, צונחת ב-8.9%, נכון לשעת עדכון הידיעה. סוכנות הידיעות מצטטת את הנתונים מקבוצת FMB, המנטרת אחרי המחירים בתעשייה ומשמשת כמעין מחלקת מחקר לענף, ואת Fertecon - גוף העוסק בניתוח וחיזוי מגמות בענף האשלג.

"זהו חוזה בהיקף גדול בין מוכרת גדולה לקונה גדולה, ולכן אנחנו מאמינים שהוא יהווה מחיר רצפה ויקבע את הטווח לקונים הסיניים", הגיב לחוזה האנליסט בריאן מק'ארתור מהבנק השוויצרי UBS.

מוקדם יותר, יצרנית האשלג סגרה חוזים חדשים עם טייוואן ודרום קוריאה במחיר שיצרניות האשלג העולמיות, וכי"ל ביניהן, היו חולמות לסגור עם הודו וסין - 700 דולר לטון. אגב, במחיר זה נסגר גם חוזה אשלג עם יפן לאחרונה.

קנפוטקס (Canpotex), איגוד יצואניות האשלג בקנדה (בבעלות משותפת של פוטאש, מוזאיק ואגריום ) אותו מובילה פוטאש, חתם על חוזה אשלג עם טייוואן וקוריאה למחצית השנייה של 2009. לפי הודעת קנפוטקס, ניתן להבין כי הביקושים לאשלג עלו לאחרונה, שכן האיגוד מסר כי הוא קיבל הצעות ממספר לקוחות באסיה שמוכנים לשלם 1,000 דולר לטון ואף יותר. מדובר במחירי ספוט בחוזים לאספקת אשלג ברבעון הרביעי של השנה - מחירים שאפיינו את רמות השיא לפני כשנה.

עם זאת, יש לזכור כי מדובר בהצעות נקודתיות, והמצב בשוק האשלג בכללותו אינו זוהר כבעבר. הביקושים ירדו והדבר ניכר באזהרת הרווח הזכורה של יצרנית האשלג הגדולה באירופה, K+S , אשר הזהירה מפני ירידה במחירי האשלג לרמות של 600 דולר לטון. גם פוטאש עצמה חתכה את תפוקת ייצור האשלג מתוך כוונה לצמצם את המלאי העולמי ולייקר את המחירים. החברה חתכה את התפוקה מספר פעמים, בהיקף של 5.5 מיליון טון מאז אוגוסט אשתקד.

בעוד שהחוזים בטייוואן וקוריאה אינם מהותיים עבור פוטאש, שכן היקף המכירות שם הינו קטן יחסית, מהווים החוזים הנחתמים בהודו ובסין מדדי ייחוס, כאשר גם ברזיל ודרום מזרח אסיה הם אזורים חשובים לעניין זה. יצרניות האשלג הציעו למכור להודים אשלג במחיר של 625-635 דולר לטון, בדומה לחוזה הקודם. ההודים מעוניינים לשלם פחות מ-500 דולר לטון. בכל מקרה תג המחיר שייקבע מול סין צפוי להיות נמוך יותר מזה שיוסכם עם הודו.

בחזרה לסילבינט, הרי שהחוזה שלה עם ההודים מהווה רק נתח מהיבוא הכולל של הודו, המסתכם ב-4-5 מיליון טון אשלג בשנה. סילבינט אינה מאוגדת ב-BPC, תאגיד ייצוא האשלג הרוסי המקביל לקנפוטקס הקנדי. BPC מאגד בחלקים שווים את אורלקלי הרוסית סימול: (סימול: URKA:RU בבורסת ה-RTS במוסקבה) וביילורוסקלי מביילרוס (האחרונה חברה ממשלתית ואינה נסחרת). 5 החברות הכלולות ב-BPC ובקנפוטקס, ביחד עם סילבינט ו-K+S, אחראיות לכ-75% מאספקת האשלג העולמית.