פרופ' פול קרוגמן: אובמה מתחיל להצטייר כמו בוש

"אובמה לא מודה שחבילת התמריצים הראשונה אינה מספקת" ■ בעיית אובמה: "השמרים של עוגת התמריצים אינם תופחים" ■ בכיר בבית הלבן: אף אחד בממשל לא חושב על חבילת תמריצים נוספת ■ דובר הנשיא: "אנו לא מוציאים שום דבר מכלל אפשרות"

פרופ' פול קראגמן, חתן פרס נובל בכלכלה ואחד מהמבקרים החריפים ביותר של הנשיא לשעבר, ג'ורג' בוש, שיגר היום (ו') לעבר ברק אובמה חץ ביקורת, טבול בעלבון האולטימטיבי: הוא מוצא קווי דמיון בין הנשיא הנוכחי לבין קודמו.

קצפו של קרוגמן נובע מהעובדה, שהשמרים של עוגת התמריצים, שאותה החל אובמה לאפות עוד לפני שהושבע לתפקידו, פשוט אינם תופחים. קרוגמן טוען זה מכבר שחבילת התמריצים הנוכחית קטנה מכדי לתת למשק האמריקני את התנופה שהוא זקוק לה כדי להיחלץ מביצת משבריו. לא די ב-787 מיליארד דולר, עלות החבילה הנוכחית, הוא טוען. הגיע הזמן לחשוב על חבילה שניה.

בטורו ב"ניו-יורק טיימס" מודה קרוגמן שקריאת כלכלני הממשל לסבלנות היא מוצדקת ושיש אמת בטענתם שהשפעתה של חבילת התמריצים תתחיל להיות מורגשת רק במחצית השניה של 2009, ואולי רק בתחילת השנה הבאה. כך תוכננה החבילה, טוען הבית הלבן וקרוגמן אינו מתנגד.

אבל הוא מותח ביקורת על העדר "שיח אנשים מבוגרים" בין הממשל לבין האזרחים בסוגיות המשבר. כאשר סגן הנשיא, ג'ו ביידן, הודה השבוע שהבית הלבן "קרא שלא כהלכה" את מצב הכלכלה הלאומית, טרח אובמה להתפנות מדיוני ועידת G-8 באיטליה הרחוקה ולתקן אותו. "לא היינו עושים שום דבר בצורה אחרת", אמר הנשיא.

"ההצהרה הזו מדיפה ניחוח של תסביך ג'ורג' בוש שהוא אינו מסוגל לטעות לעולם", כותב קרוגמן. "יש פה רמז שהממשל הנוכחי חולק, ולו במקצת, את אי יכולתו של הממשל הקודם להודות בשגיאות. זו גישה שלא אובמה ולא ארה"ב יכולים להרשות לעצמם".

"אובמה צריך לומר את האמת לעם האמריקני", מוסיף קרוגמן. "הוא צריך להודות שייתכן שלא עשה מספיק (לחילוץ המשק מהמשבר) בסיבוב הראשון. הנשיא צריך להזכיר לארצו שהוא מנסה לנווט אותה בעיצומה של סערה כלכלית גדולה, וייתכן שיהיה צורך בכמה תיקונים במסלול, לרבות, קרוב לוודאי, חבילת תמריצים נוספת".

"אובמה צריך לעשות למען הכלכלה מה שהוא עשה לתיקון המתחים הבין-גזעיים ולתיקון מדיניות החוץ, כלומר לדבר אל העם האמריקני כפי שמדברים אל אנשים מבוגרים", אומר קרוגמן.

בשלב זה, לפחות, נראה שהממשל אינו נוטה לקבל את עצת הפרופסור. רוברט נאברוס, מס' 2 במשרד למינהל ולתקציבים בבית הלבן, אמר השבוע בשימוע בקונגרס: "אף אחד בממשל אינו מדבר על חבילת תמריצים נוספת לפי שעה".

אך רוברט גיבס, דובר הבית הלבן, רמז לכתבים הנלווים לפמליית אובמה באירופה, כי הדברים יכולים להשתנות. "אנו לא מוציאים שום דבר מכלל אפשרות", אמר הדובר. "אנו מוסיפים לבחון את המצב. מבחינת הנשיא, השורה התחתונה היא, שאם יש צעדים שלדעתו, ולדעת יועציו, צריך לנקוט אותם, הוא לא יהסס לעשות זאת".