השנה הגרועה של ה-ETF's העוקבות אחר קרנות הריט

משקיעים שרכשו ETFs העוקבים אחרי ביצועי קרנות ריט, בתקווה שכך יגוונו את תיקי ההשקעות שלהם בתנאי השוק הנוכחיים, התאכזבו מאוד.

קרנות ריט (Real Estate Investment Trusts - REIT), שמאפשרות לאנשים פרטיים להשקיע בנדל"ן מסחרי, הוכו על ידי המיתון ושוק האשראי ההדוק.

ניתן לראות זאת בביצועי ה-ETFs (המקבילה האמריקנית לתעודות סל, שנסחרת במתכונת של קרן). התעודה SPDR Dow Jones REIT (סימול: RWR ) איבדה 49% בשנה שהסתיימה ב-25 ביוני, משתרכת הרחק מאחורי תשואת ה-S&P 500 .

הקרן הניבה בשלוש השנים האחרונות תשואה שנתית ממוצעת שלילית של 19%. זה פיגור ממוצע של 10% לשנה אחרי ה-S&P 500.

"הקרנות משלמות את מחיר הסופה כולה: היעדר אשראי ונתונים כלכליים בסיסיים חלשים", כתב מיטשל קורווין, אנליסט ממורנינגסטאר. "משקיעים שחיפשו בקרנות הריט כלי לגיוון השקעותיהם באחד מהשווקים הדוביים הגרועים בהיסטוריה, נאלצו להתמודד עם ביצועים עלובים יחסית", הוסיף.

ETFs אחרים שעוקבים אחרי תעודות סל משלמים גם כן את מחיר סופת האשראי וההאטה הכלכלית. זה כולל את iShares Cohen & Steers Realty Majors Index Fund (סימול: ICF), PowerShares Active U.S. Real Estate Fund (סימול: PSR) ו-Vanguard REIT ETF (סימול: VNQ ).

מימון דליל

כלכלנים מודאגים שאחרי פשיטת הרגל של תחום הדיור למגורים, הנעל הבאה שתיפול תהיה הנדל"ן המסחרי. לקרנות הריט יש כמויות אדירות של חוב שהן יצטרכו לגלגל או לממן מחדש בשנים הקרובות. בינתיים, שווי הנכסים וההכנסות משכירות מתכווצים.

ענקית הקניונים General Growth Properties (סימול: GGWPQ) הגישה מוקדם יותר השנה בקשת פשיטת רגל, אחרי שהתקשתה לבנות מחדש מבנה האשראי והחוב האדיר שלה, שעומד על 27 מיליארד דולר.

זה האתגר העיקרי של קרנות הריט: היעדר נזילות וקושי לגייס הון. "מימון דליל בכל שוקי ההון, ביצועים מידרדרים בנדל"ן המסחרי, וכמויות אדירות של חוב שמועד פירעונו הגיע - כל אלו יגיחו במלוא עוצמתם ב-2011", מסכמים את בסוכנות הדירוג פיץ'.

"האתגרים העתידיים והמשמעותיים כוללים את הסבירות שגלגול התחייבויות האשראי יקטן, היקף הנפקות האג"ח נטולות הביטחונות יהיה מוגבל, שוק ה-MBS (משכנתאות מאוגחות) המסחרי ימשיך להיות רדום, וכל נושא ההון בסקטור ימשיך להיות חסר ודאות", נאמר בפיץ'.

בחודש שעבר מסר הפדרל ריזרב שהוא יקבל יותר CMBS, כלומר MBS מסחריים, במסגרת תוכנית שנועדה להאיץ את שוקי האשראי. מאות מיליארדי דולרים של הלוואות CMBS צפויות להגיע לפירעון בשנים הקרובות, ושיעור חדלות הפירעון צפוי לגדול. ייתכן שקרנות ריט ממונפות במיוחד לא יהיו מסוגלות לממן מחדש את ההלוואות, אם הכלכלה לא תתאושש, חוששים אנליסטים.

מתקשים לשלם דיבידנדים

בנסיבות שנוצרו, כמה ממנהלי קרנות הריט שילמו חלק מהדיבידנדים במניות במקום במזומנים. יש לזה משמעות נוספת: אנליסטים רבים טוענים שהקורלציה של קרנות הריט עם שוק המניות האמריקני עלתה בשנים האחרונות. הדבר מעמיד סימן שאלה ליד הטענה שערכן של קרות הריט הוא בגיוון תיק ההשקעות.

"כשהראות לקויה, התשלומים במזומן נחתכים, המאזנים נראים רע, וקרנות רבות הפסיקו להיות מקור אמין להכנסה ולהגדלת ההון", אומר קורווין. "בשנים הבאות ביצועי הקרנות יכולים להיות דומים לשל אופציות הקשורות לשוקי האשראי ולערכי הנדל"ן המסחרי".

ובכל זאת, אופטימיות

יש סיבות לתקוות. "למרות הנתונים הפונדמנטליים הרעים, קרנות ריט בעלות הון יוכלו למצוא הזדמנויות השקעה כפולות, מפני שחברות רבות ייקלעו לקשיים והבנקים שהילוו להם יבקשו לממש את נכסיהן", נכתב לאחרונה במחקרם של אנליסטים מבנק ההשקעות Stifel Nicolaus.

יש אנליסטים שצופים גל רכישות בתעשייה. "חברות עם גישה להון יהיו הקטליזטור שיתניע את התעשייה, ולקרנות הריט הציבוריות אין הרבה אופציות", טוענים ב-BMO Capital Market.

"אנו צופים ששוק עסקאות הריט יתחיל להמריא בתוך 12 חודשים, לפני שהנתונים הבסיסיים ישתפרו". קרנות שעלו בביצועיהן על השווקים על ידי מכירת מניות לאחרונה כוללות את Simon Property Group , את Vornado Realty Trust , ו-Boston Properties .

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2009

ריט