פעיל בשוק ל"גלובס": "יש לחץ מכירות על כי"ל; הקונים יחזרו ב-30-35 שקל למניה - אך לא מומלץ לקנות"

מניית כי"ל נופלת ביותר מ-8% במסחר בבורסה, בעקבות הדיווחים כי סילביניט חתמה על חוזה אשלג עם הודו במחיר נמוך במיוחד ■ בשוק מדברים על התרופפות המשמעת בקרב יצרניות האשלג וחוששים מהגרוע מכל: כישלון המו"מ מול הודו וסין ■ "קשה לחשוב על חדשות גרועות יותר מאלה"

מניות הדשנים כמרקחה: בסוף השבוע נפלו מניותיהן של חברות הדשנים המובילות בוול סטריט. פוטאש צללה ב-9%, מוזאיק ירדה ב-4%, אגריום ב-4.2% ומדד מניות האגרו-כימיה הכללי איבד 3.7%. בפתיחת המסחר בבורסה בת"א נופלת מניית כי"ל ב-8.6% ומניית החברה האם, החברה לישראל , נופלת ב-7.5%.

הסיבה: הודעת FMB (אשר עוקב אחר המסחר בדשנים) כי סילביניט הרוסית חתמה על חוזה עם הודו, לפיו היא תמכור להודים 850 אלף טון אשלג במחיר של 468 דולר לטון. מדובר במחיר הנמוך בכ-25% מזה של שנה שעברה (625 דולר לטון). בסקירה של בית ההשקעות הקנדי RBC נמסר כי תג המחיר נמוך יותר - 460 דולר לטון. הודעה רשמית של סילביניט טרם פורסמה, וכלל לא בטוח שתצא הודעה כזו שכן סילביניט אינה חברה ציבורית ולא חייבת בדיווח.

"קשה לחשוב על חדשות גרועות יותר לכי"ל מאלה העולות ממו"מ האשלג בהודו", אומר האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון. "החוזה לאספקת 850 אלף טון אשלג להודו מהווה כ-17%-21% מצריכת האשלג השנתית של הודו (4-5 מיליון טון), כך שחתימה על עסקה כזו אמורה להוריד משמעותית את רמת הלחץ של הודו, אשר מלאי האשלג שלה נמוך מאוד".

תג המחיר עליו מדובר מהווה חדשות שליליות למדי עבור יצרניות האשלג, וכי"ל ביניהן. היצרניות נמצאות בימים אלה בשלבי סגירת החוזים שלהן מול הודו, כאשר המשקיעים ממתינים בקוצר רוח לגלות מהו מחיר הסגירה. לפי ההערכות בשוק, היצרניות הציעו להודים למכור להם אשלג במחיר של כ-625 דולר לטון, ואילו ההודים הציעו לקנות במחיר של 450 דולר לטון. ברקע ניצב גם המו"מ שהן מנהלות מול סין, אשר צפוי להיסגר שבועות ספורים לאחר סגירת החוזה מול הודו. כי"ל, אגב, מעוניינת למכור להודים כ-800 אלף טון אשלג.

המשמעת מתרופפת

הדיווחים השליליים אודות סילביניט מצטרפים לאזהרות של K+S, יצרנית האשלג הגדולה באירופה, אשר מסרה באחרונה כי מחירי האשלג ירדו בשל ההאטה במכירות. ואכן, בורגן מכנה את השבירה של סילביניט "התרופפות קשה" במשמעת יצרניות האשלג העולמיות. בשוק מעריכים כי שני איגודי האשלג הגדולים בעולם - קנפוטקס (מקנדה, אשר גם פוטאש חברה בו) ו-BPC (מרוסיה) יהיו חייבים להגיב בהורדת מחירי האשלג, מה שקרוב לוודאי יביא גם הוזלת מחירי האשלג לסין.

גם האנליסט אבירן רביבו מכלל פיננסים מדבר על "פטירה רשמית של משמעת המחירים של יצרניות האשלג בתקופה האחרונה", וסבור כי מעתה והלאה יש להתרכז בכמויות האשלג שיימכר, ופחות במחיר. לדבריו, רק התאוששות של ממש בביקושים מצד החקלאים לסחורות חקלאיות יחזירו את הצבע ללחיים של יצרניות האשלג. באשר למו"מ מול סין, רביבו משגר מסר ברור למשקיעים: "אל תעצרו את נשימתכם. רמות האשלג בסין עדיין גבוהות ויבואניות האשלג הסיניות מהרהרות באפשרות לדלג על 2009 ולסגור החוזה רק בתחילת 2010. לסילביניט 'תחמושת' של 3-4 טון אשלג שיכולה למצוא את דרכה לסין מוץ למו"מ עם BPC".

אך שאלת השאלות היא: עד כמה נמוך יוכלו חברות האשלג לרדת? אם היצרניות יסכימו למחיר דומה לזה של סילביניט, המשמעות היא שהם נכנעו לחלוטין ללחצי ההודים ולא השיגו הישג אחד במו"מ. "מחיר של 460 דולר בוודאי אינו יכול להיות מקובל על BPC וקנפוטקס", אומר בורגן, ורומז כי ברמת מחירים כזו עדיף כבר ליצרניות האשלג לוותר על חוזה ארוך טווח ולעבור לקביעת המחירים בעסקאות ספוט. נזכיר כי באחרונה דווח כי מנכ"ל פוטאש, ביל דויל, אכן איים לבטל את המו"מ מול סין ולעבור לקביעת מחירי האשלג בעסקאות ספוט קצרות טווח, החלטה שעשויה לייקר את מחירי האשלג הנמכר לסינים.

"במצב השוק כיום, ידם של הלקוחות היא על העליונה", אומרת לימור גרובר, מנהלת מחלקת המחקר בבית ההשקעות פסגות. "אין חזרה לאחור; שאר היצרניות ייאלצו להתיישר למחיר זה. לא יהיה מנוס מחתימת חוזה עם סין (שעלולה להידחות ל-2010) במחיר שלהערכתנו יעמוד על כ-420 דולר לטון. המחירים בכל השווקים יתוקנו כלפי מטה". גרובר מעריכה כי מחיר האשלג הממוצע לשנים 2010-2011 יעמוד על 400 דולר לטון, וזאת לעומת 550 דולר לטון בהערכתה הקודמת.

ההשפעה על מניית כי"ל - לחץ מכירות

"ברמת המחירים הנוכחית (39 שקל למניה) אנו מצפים ללחץ מכירות על מניית כי"ל", אומר ל"גלובס" פעיל בכיר בשוק. "אנו מעריכים לראות את הקונים חוזרים ברמות של 30-35 שקל למניה, אך לא מומלץ לקנות מניות גם במחיר זה. התנאים בשווק הדשנים ימשיכו להיות קשים, כמו בכל התעשיות בכלכלה העולמית. המרווחים שראינו ב-2007-2008 לא יחזרו בעתיד הנראה לעין".

אגב, בעוד שרביבו בחר להותיר את המלצתו למניית כי"ל על "תשואת שוק" עם מחיר יעד של 40 שקל למניה, בורגן מכניס את המלצת ה"קנייה" ומחיר היעד של 70 שקל למניה תחת מעקב.

"אין שום טעם בשלב זה לנסות ולהציג תחזיות כספיות כלשהן לכי"ל", אומר בורגן, ומדגיש כי במידה והתסריט הגרוע ביותר יתרחש ויצרניות האשלג הגדולות, וכי"ל ביניהן, יחתמו על חוזה אשלג במחיר של 460 דולר לטון - מחיר היעד שייגזר למניית כי"ל לפי מודל DCF יהיה 57 ש' בלבד.

גרובר בחרה להוריד את מחיר היעד למניית כי"ל ל-43 ש' מ-50 ש' ואת ההמלצה הותירה על "תשואת שוק". היא מציינת לרעה את מחירי הסחורות החקלאיות, מלבד האשלג, אשר נמצאים קרוב לרמת השפל שנרשמה בסוף 2008 ותחילת פברואר 2009, מה שאומר שרווחיות החקלאים תהיה נמוכה יותר והביקושים לסחורות חקלאיות ב-2010 ייפגעו.

"ישנו סיכון משמעותי שגל הירידות בכי"ל טרם הסתיים למרות הירידה החדה היום", מסכמת גרובר.