ה-CIA הסתיר תוכניות מהקונגרס בהוראה ישירה של דיק צ'ייני

ככל הנראה, הסתיר הארגון במהלך 8 השנים האחרונות מידע מהקונגרס הקשור לטיפול בטרוריסטים, בהוראה ישירה מסגן הנשיא לשעבר ■ ראש ה-CIA הנוכחי דיווח על כך לוועדות שירותי המודיעין בקונגרס ובסנאט והורה על הפסקת התוכנית

פירסומים בתקשורת (ניו יורק טיימס, BBC) טוענים היום (א') כי סוכנות המודיעין המרכזית של ארה"ב, ה-CIA הסתירה במהלך 8 השנים האחרונות מידע הקשור בתוכנית לטיפול בטרוריסטים מהקונגרס האמריקני, בהוראה ישירה מסגן הנשיא לשעבר, דיק צ'ייני. על פי הדיווחים הודיע על כך לוועדות שירותי המודיעין של הקונגרס והסנאט, ראש ארגון ה-CIA הנוכחי, לאון פאנטה. כך מדווחים בניו יורק טיימס על סמך שני מקורות המכירים את הנושא.

הדיווח כי צ'ייני עמד מאחורי ההחלטה להסתיר את התוכנית, שפרטייה עדיין חסויים, מהקונגרס מעמיקה את המיסתורין האופף אותה, ומרמז על כך שממשל בוש ייחסה לתוכנית ולחשאיותה חשיבות גבוהה. לא ניתן היה להשיג את תגובתו של צ'ייני. ישנן הערכות כי התוכנית התמקדה בשיטות החקירה של טרוריסטים, וכי הושקה זמן קצר לאחר ארועי הטרור ב-11 בספטמבר בשנת 2001 בארה"ב.

ראש האירגון, פאנטה, אשר הפסיק את התוכנית כאשר למד לראשונה על קיומה ב-23 ביוני, מסר על כך מידע לשתי וועדות המודיעין בדיון בדלתיים סגורות, כבר למחרת.

מאז חודש מאי התחמם הוויכוח בין הדמוקרטים לרפובליקנים בקונגרס ביחס לשאלה: עד כמה שלם הדיווח שמעביר ה-CIA לקונגרס בקשר לתוכניות בעלות רגישות גבוהה. דוברת הקונגרס, ננסי פלוסי טענה כי ה-CIA הטעה אותה בעניין שיטות החקירה, ובכללם שיטת ההטבעה (waterboarding), בעוד שחברי קונגרס בכירים מהמפלגה הדמוקרטית ציטטו את פאנטה כמי שהודה כי הארגון שהוא עומד בראשו נהג להטעות באופן תדיר את הקונגרס, לפני שהוא נכנס לתפקידו (נזכיר כי פאנטה הוא מונה על ידי הנשיא אובמה לאחר כניסתו לתפקיד).