זוכרים את שרפמן

אחד מסיפורי ההצלחה הנדירים בחיבור בין מנכ"ל אמריקני לחברת סטארט-אפ ישראלית

דן ציפורין, ידידי ושותפי בקיינן פרטנרס, מבקר השבוע בישראל. היום, בוועידת תקשורת ונתח שוק של "גלובס" בשיתוף עם TWS, שנינו מופיעים כדי לדבר על תעשיית האינטרנט. ביחד ננסה לברר אם וכיצד ניתן לבנות אצלנו חברות אינטרנט משמעותיות.

ציפורין יכול לעזור לנו למצוא תשובות לשאלות הללו, שכן הוא חתום על אחת מהצלחות האינטרנט הגדולות שהיו להיי-טק הישראלי - חברת שופינג.קום. הוא הצטרף לחברה כשהייתה עדיין צעירה ובלתי ידועה והפך אותה לחברת אינטרנט מובילה ומצליחה. הוא הוביל אותה להנפקתה בנאסד"ק ב-2003, ולרכישתה על-ידי eBay בשנת 2005 תמורת 620 מליון דולר, על בסיס מכירות של 135 מליון דולר ורווח של 20 מליון דולר.

זהו אחד הסיפורים הבודדים של הצלחה גורפת בחיבור בין מנכ"ל אמריקני, הגר ועובד בארה"ב, לחברת סטארט-אפ ישראלית. מה שמביא אותי לסיבה השנייה, הלא פחות חשובה, להגעתו של ציפורין לישראל השבוע - האזכרה שעורכים אנשי שופינג.קום לנחום שרפמן, ממייסדי החברה ומי שהיה גם ממייסדי חברת קומטאץ'.

שרפמן היה זה שגייס את ציפורין כדי שיחליף אותו כמנכ"ל שופינג, שאז נקראה עדיין דילטיים. בזכות אופיו המיוחד של שרפמן ותכונותיו כיזם, הצליח החיבור בין השניים מעל למצופה.

שיתוף הפעולה הזה הצעיד את שופינג לשיאים עסקיים, ובנוסף יצר ביניהם חברות עמוקה. ביקשתי מדן לכתוב מספר מילים על התקופה ההיא. הנה תמצית דבריו, בתרגום חופשי מאנגלית:

מוכן גם לנקות רצפות

"בפגישתנו הראשונה שאל אותי נחום מה דעתי על האתר של דילטיים. אמרתי לו שהוא מכוער ביותר. נחום צחק ואמר: 'זו בדיוק הסיבה שאני רוצה אותך איתנו'.

"הייתי אז מנהל בכיר במסטר-קארד העולמית ולא חיפשתי לעזוב. אבל אישיותו המקסימה של נחום והחזון הסוחף שלו, שכנעו אותי, שזהו המקום בו אני רוצה להיות וזהו האיש עימו אני רוצה לעבוד.

"נחום עשה הכול למען הצלחת החברה. כשהחלפתי אותו בתפקידי המנכ"ל והיו"ר, הוא אמר: 'דן, אין לי בעיה לעשות כל מה שתגיד. אם תבקש שאנקה רצפות, כי זה מה שטוב לחברה, אעשה זאת בשמחה'.

"הוא היה נטול אגו, אבל במקביל לכך גם נחוש ומכוון מטרה, תמיד מסתכל קדימה, אופטימי ומחייך. נחום הקפיד על פרופיל נמוך, שנא להתראיין וחילק בשמחה את קרדיט ההצלחה לאחרים. הצניעות שלו תמיד הרשימה אותי. הוא היה איש משפחה חם. נאוה והוא בנו בית גדול כדי שתמיד יוכלו לארח בנוחות את ילדיהם ואת הנכדים. הוא העריץ את הילדים האלה ותמיד כשנפגשנו, דיבר עליהם ארוכות.

בשבילי נחום הוא הסמל של התגשמות החלום הישראלי: מחוספס אבל צנוע, חכם ומוכשר, ציוני גאה, שנלחם כצנחן במלחמת ששת הימים והפך להיות דוקטור לפיזיקה גרעינית. יזם בנשמתו, שהקים חברות מרשימות ושימש כמנטור ליזמים רבים.

"נפלו בחלקי הזכות והכבוד להיות שותף לדרכו של נחום. אהבתי אותו והוא חסר לי עד מאוד".

נחום שרפמן נהרג ביחד עם נאוה אשתו בתאונת מטוס ביוון, ב-28 באפריל השנה. חותמו על עולם ההיי-טק הישראלי ילווה אותנו עוד שנים רבות. *

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל