כנס TWS 2009, שנערך בשיתוף ועידת תקשורת ונתח שוק של "גלובס", יתקיים מחר, זו השנה השלישית ברצף. את האירוע מפיק ירון אורנשטיין, יזם אינטרנט ומעורכי הבלוג the co.il.
במסגרת האירוע, יציגו 10 חברות סטארט-אפ ישראליות, שנבחרו מתוך למעלה מ-70 חברות שהגישו מועמדות. הפיינליסטיות נבחרו על-ידי צוות שופטים, שכלל בכירים בתעשיית האינטרנט המקומית והעולמית, ביניהם ניתן למצוא את רון קונווי, אנג'ל מפורסם שהיה אחד מהמשקיעים הראשונים בגוגל, ורייף נידלמן, עורך במגזין הטכנולוגי CNET.
על השופטים הישראלים נמנים מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל; יאיר גולדפינגר, ממייסדי ICQ ומייסד Dotomi; עופר אדלר, ממייסדי אינקרדימייל, ואיציק בן-בסט, שכיהן כסגן נשיא בחברת משחקי המחשב בליזארד, וכיום מעורב במיזם מדיה ארקייד, לצד שאול אולמרט, בנו של ראש הממשלה לשעבר.
החברות הללו יוכלו להציג ב-DemoPit בכנס TechCrunch50, שייערך בספטמבר הקרוב בקליפורניה.
Cellerium
תחום: פלטפורמה לפיתוח אפליקציות לסלולר
שנת הקמה: 2007
יזמים: אסף פארי, תמי ברונר, אשר אסלם ויאיר זסלבסקי
מספר עובדים: 6
משקיעה: מעיין ונצ'רס
גיוסי הון: 700 אלף דולר
גישה חופשית לפיתוח בסלולר
בעיית ריבוי מערכות ההפעלה לסלולרים, מוכרת לכל מי שניסה לפתח אפליקציה סלולרית, והיא הופכת את הניסיון לפתח אפליקציה "קילרית" לתהליך מורכב ומתיש. הסטארט-אפ Cellerium, שהוקם ב-2007, שואף לפשט את התהליך.
"הפלטפורמה שלנו מציעה למפתחים תהליך פיתוח חד-פעמי, שיכול לרוץ על כל פלטפורמות הסלולר שתומכות בג'אווה, לצד ממשק משתמש עשיר", מסביר זיו קורן, המשמש כמנכ"ל החברה.
לדבריו, "ה-App Store, חנות האפליקציות של אפל, גרמה לתזוזה בהרגלי הגלישה מהסלולרים: מגלישה לשירותי Wap, שלא עשירים בתוכן ובחוויית משתמש, לעבר שימוש באפליקציות עשירות ושימושיות. זה יצר עבורנו שוק של ממש, וגם כניסתו של האייפון לישראל תסייע לנו".
המוצר הושק בבטא לפני כ-4 חודשים, והוא אמנם תומך במכשירי הבלקברי, אבל עוד לא במכשירי האייפון או במערכת ההפעלה אנדרואיד. כעת נמצאת החברה בפיילוט עם מספר גופים מסחריים בישראל, עבורם היא מפתחת אפליקציה ייעודית.
"על מנת לייצר הכנסות מיידיות, אנחנו מציעים פתרונות עבור לקוחות, אבל בעתיד המודל העסקי יהיה מבוסס על עמלות עבור שירותי פרימיום, כגון גישה לאנליטיקס", מוסיף קורן. "החזון הוא להציע למפתחים גישה חופשית לפלטפורמת פיתוח סלולרי". *
Cam-Trax
תחום: הפיכת אובייקטים לשלט של משחק מחשב
שנת הקמה: 2007
מייסד ומנכ"ל: ירון תנא
מספר עובדים: 4
משקיעים: פרטיים, בהם יגאל ליכטמן
גיוסי הון: 450 אלף דולר
גם מברג הופך לשלט
קונסולת Wii הביאה בשורה אמיתית לגיימרים - את היכולת להתנתק מהעכבר ומהשלט הרחוק בזמן שהם משחקים במשחקי מחשב. אולם, הקונסולות עדיין נחשבות ליקרות.
הסטארט-אפ Cam-Trax פיתח מוצר דומה, שמאפשר להפוך כל אובייקט לשלט של משחק מחשב.
על מנת ליהנות מהמוצר, צריך מצלמה וובית פשוטה ולהוריד תוכנה חינמית שרצה על הדפדפן בשם Camspace. אז יכול המשתמש לבחור כל פריט שירצה: פחית, מברג או תקליטור, ולהגדיר אותו כשלט איתו הוא משחק.
"ניתן להשתמש בפלטפורמה שלנו בכל משחק קיים", אומר המנכ"ל, ירון טנא. "זה יכול לשדרג משחקים ישנים ולהוות כר למפתחי משחקים שיפתחו על הפלטפורמה".
המודל העסקי מבוסס על תשלום ממשתמש הקצה, עבור שירותי פרימיום במשחקים, ועסקאות עם מפרסמים שמעוניינים לשלב קמפיינים פרסומיים במשחקים או ליצור משחקים פרסומיים.
לדברי דורי זידון, סמנכ"ל פיתוח עסקי ומכירות, "עד היום נרשמו כ-250 אלף הורדות".
טנא מוסיף שלחברה יש כבר עסקאות עם מפרסמים ומשרדי אינטראקטיב בישראל והיא במגעים עם גורמים דומים בחו"ל. "המטרה היא לשכפל את המוצר באירופה ובארה"ב", אומר טנא. *
Imagine Web
תחום: טכנולוגיה ליצירת תרשים דירה אינטראקטיבי
שנת הקמה: 2008
יזמים: רן בורנפלד, תומר גלאון ואיתן צרפתי
מספר עובדים: 3
משקיעים: עופר היי-טק וחממת ניות
גיוסי הון: 500 אלף דולר
כל אחד אדריכל
זוגות צעירים מכירים את תחושת התסכול כשהם מתבוננים בתרשימי דירתם החדשה בניסיון לדמיין כיצד היא תיראה ואיפה ימוקמו הרהיטים.
הסטארט-אפ Imagine Web פיתח מוצר בשם CmyCasa, שמאפשר להמיר תוכנית אדריכלים לתרשים תלת-ממדי ואינטראקטיבי. "אנחנו מאפשרים לכל רוכש דירה לקבל שירות חינמי, שהיה עד היום נחלתם של ארכיטקטים", אומר תומר גלאון, ממייסדי החברה וסמנכ"ל הטכנולוגיות שלה. "כל משתמש יכול להיות אדריכל".
CmyCasa מציעה פלטפורמה פרסומית, על-ידי שיתוף פעולה בין אתרי נדל"ן ורשתות ריהוט ועיצוב. "אנחנו מאפשרים למשתמשים לעצב את ביתם בתלת-מימד באמצעות מבחר רהיטים שיוצגו בפניהם, וליד כל פריט יהיה תג מחיר", מוסיף איתן צרפתי, מייסד ומנהל המוצר. "זה מעין דפי זהב של עולם הריהוט, ואם מפרסם ירצה לתת חסות, הוא יקודם במאגר". במידה שתתבצע מכירה, החברה גם תיקח עמלה.
השירות הושק לפני כחודשיים, ולדברי רן בורנפלד, ממייסדי החברה והמנכ"ל שלה, CmyCasa כבר במגעים עם אתר נדל"ן גדול בארה"ב, והוא כבר משרת מספר חברות נדל"ן אמריקניות. "אנחנו גם במגעים עם חברות רהיטים מובילות בארה"ב".
בימים אלו החברה יוצאת לגייס 3-5 מיליון דולר. "בעוד שלושה חודשים נתחיל לייצר הכנסות, ונגיע לאיזון בעוד שנה", מסכם בורנפלד. *
Confidela
תחום: טכנולוגיה לאבטחת תהליך שיתוף מסמכים
שנת הקמה: 2007
יזמים: נעם לבנת ומוטי רפאלין
מספר עובדים: 15
משקיעים: ג'מיני ושלמה קרמר, ממקימי צ'ק פוינט
גיוסי הון: 5.5 מיליון דולר
לשלוט במידע שזולג
ארגונים רבים נתקלים בצורך לחלוק מידע, לעתים פנים ארגוני ולעתים עם ארגונים אחרים. במקרים רבים זה מידע סודי, שאם יזלוג החוצה, הדבר יזיק לארגון.
הסטארט-אפ Confidela פיתח מוצר, שמציע לארגונים פיתרון אבטחה לשיתוף מסמכים.
"אנחנו מציעים לארגונים שירות SaaS (אספקת גישה לתוכנה מרחוק - נ.פ), שהוא קל להטמעה ולא מצריך התקנה ארגונית או אינטגרציה עם מערכות אחרות", מסביר נעם לבנת, ממייסדי החברה. כך, כל משתמש שיוצר מסמך, יכול להעלותו לאתר או להתקין תוסף ולשלוח אותו ישירות מהמייל".
הנמען של המסמך צריך לעבור תהליך חד-פעמי של אישור ולאחר-מכן הוא יכול לגשת למסמך.
המשתמש שהעלה את המסמך, הוא שיקבע את השימוש בו: מי הנמענים, כמה זמן יהיו חשופים למידע, האם אפשר להדפיסו או להעתיק חלקים ממנו.
"אנחנו מתמקדים כעת בוורטיקל של חברות המוליכים למחצה", אומר לבנת, "שכן שם נפוץ הצורך לחלוק מידע מוגן עם לקוחות פוטנציאליים עוד לפני העסקה". המודל העסקי של החברה מבוסס על תשלום חודשי שנגזר ממספר המשתמשים שיש בארגון. *
ContextIn
תחום: כלי סמנטי להתאמת פרסומות באינטרנט
שנת הקמה: 2007
יזמים: גיל שיף ויואב נווה
מספר עובדים: 6
משקיעים: האנג'לים גלעד וירון קרני והמדען הראשי
גיוסי הון: מאות אלפי דולרים
גלאי פרסום אפקטיבי
שוק הפרסום המקוון נחשב לבעל פוטנציאל רב, ובמדינות מסוימות אף הוכיח כי הוא "חסין-מיתון". על-כך בונה חברת ContextIn.
"זה שוק שבו פועלים מפרסמים שרוכשים מדיה, עליה יש להם מעט מידע, ואין יכולת מה באמת האפקטיביות של פרסומת", מסביר גיל שיף, ממייסדי החברה והמנכ"ל שלה.
החברה מציעה שירות SaaS, שמבוסס על אלגוריתם סמנטי רב-לשוני, במטרה להגביר את האפקטיביות והרלוונטיות של הפרסומות באינטרנט.
לדברי יואב נווה, ממייסדי החברה, "טכנולוגיה זו מאפשרת להתאים פרסומות לתכנים רלוונטיים בזמן אמת. אנחנו גם מציעים כלים לזיהוי וניתוח, שמאפשרים למפרסמים להבין אילו סוגי תכנים נתנו את התוצאות הכי טובות, ועל-פי זה לרכוש את שטחי הפרסום".
לדברי היזמים, "מפרסמים יודעים שלא כל תקציבם מנוצל הכי טוב, אבל לא יודעים באיזה חלק מדובר. אנחנו מאפשרים לדעת זאת באמצעות הבנה סמנטית של האינטרנט המתבססת על ניתוח התוכן", מוסיף שיף.
לדברי שיף, לחברה יש כבר לקוחות בשוק הבינלאומי. "אנחנו מטפלים להם בחשיפות, ועוזרים לבחור את הקריאייטיב המתאים לאתר ואת הפרסומת המתאימה", הוא אומר.
המודל העסקי מבוסס על הכנסות פר-שימוש או מודל של חלוקת רווחים, מאותן הכנסות שהתווספו בשל השימוש במוצר. לדברי נווה, מדובר בשירות שיכול גם להתווסף למערכות קיימות. *
Virtual Web
תחום: כלי להוספת שכבה חברתית לאתרי אינטרנט
שנת הקמה: 2008
יזמים: רון דיק ודותן אדלר
מספר עובדים: 9
משקיעה: מעיין ונצ'רס
גיוסי הון: כמיליון דולר
להפוך אתר לחברתי
טרנד הרשתות החברתיות ממשיך לצבור תאוצה. במקביל, מידי יום מתווספים מאות אתרים חדשים. מייסדי הסטארט-אפ Virtual Web, רון דיק, שמשמש כמנכ"ל; ודותן אדלר, סמנכ"ל הטכנולוגיות, סבורים שהמוצר שלהם, SociaLAVA, יכול לחבר בין שתי התופעות.
המוצר מכוון לבעלי האתרים, והוא מאפשר להם להוסיף לאתר מימד חברתי. "הטכנולוגיה מאפשרת ליצור רשת חברתית מלאה, שרצה על-גבי האתר הקיים", מסביר דיק. כך, בעלי אתרים יכולים לקבל לידיהם מידע מפורט על התנהגות הגולש, למשל, אילו תכנים הוא אוהב לצרוך.
לדברי אדלר, בעלי אתרים יוכלו גם להפעיל מנוע המלצות, שיתבסס על הרגלי צריכת התוכן של הגולשים. "הקהילה שלנו יכולה גם לרכב על מספר אתרים ביחד, שפועלים באותה נישה ומוכנים לשתף פעולה, כך שהמשתמש שייכנס לאתר אחד, יוכל לראות גם המלצות על אתר אחר".
לחברה כבר יש לקוחות משלמים בישראל ובאירופה. המודל העסקי שלה מבוסס על שני אלמנטים: הכנסות על בסיס רישוי ושימוש בגרסה בסיסית בחינם, תמורת הצבת פרסומות ברשת. *
בין וירטואל-ווב ו"גלובס" ישנם קשרי עבודה בפיתוח טכנולוגיה עתידית
Kido'z
תחום: אינטרנט מותאם לילדים
שנת הקמה: 2009
יזמים: דורון טמיר, גיא חבקין, יאיר נחמד ואריה מרגי
מספר עובדים: 5
משקיעים: פרטיים, בהם מרגי
גיוסי הון: מאות אלפי דולרים
דפדפן מותאם לילדים
ידוע כי ילדים מבלים זמן רב באינטרנט, כמו גם הצורך לעצב עבורם סביבת גלישה מוגנת.
הסטארט-אפ Kido'z, שהקימו דורון טמיר, שמשמש בו כסמנכ"ל שיווק; גיא חבקין, המנכ"ל; יאיר נחמד ואריה מרגי, שנמנה עם מייסדי אם-סיסטמס, לקח את זה צעד קדימה ופיתח דפדפן המותאם לילדים בגילאי 3-8.
באמצעות הדפדפן של החברה, הגלישה אפשרית רק לאתרים מורשים, והוא עטוף בממשק פשוט.
"הגלישה היא באמצעות אייקונים עליהם מקליקים הילדים, והדפדפן חוסם לינקים שמפנים לאתרים אחרים, סקריפטים או פופ-אפים", הוא אומר. יש גם מנוע חכם שמאפשר לעשות פרסונליזציה של התכנים".
על-מנת להציע תוכן עשיר, Kido'z יצרה אינדקס ויזואלי, ובו כמות גדולה של תכנים ומשחקים הרלוונטיים לילדים, אשר מגיעים ממגוון אתרים ונתמכים ב-30 שפות.
לדברי חבקין, בעתיד יתווסף גם נדבך חברתי, שיאפשר לילדים לחלוק תכנים עם משתמשים אחרים, ואילו ההורים יכולים לעצב את האפשרויות של הדפדפן, לדוגמה להגביל את זמן הגלישה או להגביר את הבטיחות.
ההכנסות ייגזרו משירותי פרימיום, שיאפשרו לקבל חבילות תוכן ושירותים נוספים תמורת תשלום, לצד יצירת שותפויות. החברה כבר חתמה על שיתוף פעולה עם MSI, במסגרתו המחשבים החדשים שהיא תייצר, כ-5 מיליון בשנה, יכילו אייקון מובנה של הדפדפן. *
Tweegee
תחום: עולם וירטואלי לילדים
שנת הקמה: 2006
יזמים: שי בלוך, עדי ברנדוין, יוחאי רייפלד ונמרוד קמחי
מספר עובדים: 24
משקיעים: פרטיים וקרדן
גיוסי הון: 3 מיליון דולר
גלישה בטוחה לנוער
נערים בגילאי העשרה סקרנים יותר. לכן, האתגר לייצר עבורם סביבה אינטרנטית בטוחה, אך עשירה, אינו פשוט. מייסדי הסטארט-אפ Tweegee, שי בלוך, עדי ברנדוין, יוחאי רייפלד ונמרוד קמחי, סבורים שמשימה זו אפשרית. "המטרה שלנו היא לייצר סביבה בטוחה, שתכלול גם סממנים של רשת חברתית", אומר בלוך.
כך, גולשים יכולים לעצב לעצמם דמות וירטואלית, לבנות אתר אישי, לאחסן תכני מדיה אישיים, ליצור קהילות וירטואליות ולשחק עם משתמשים אחרים. "כל אלה מגדילים את זמן השהייה של הגולשים", מוסיף בלוך. על-מנת לאבטח את הסביבה, פיתחו היזמים טכנולוגיה שמונעת מהילדים לכתוב מילים פוגעניות, או להשאיר פרטים מזהים.
האתר הושק ברוסיה ובארה"ב בספטמבר, ולדברי בלוך, "היום הוא כבר אתר הילדים המוביל ברוסיה".
לדברי בלוך, "חתמנו על עסקה בטורקיה, בדרך להשקת אתר מקומי באוגוסט, ואנו במגעים עם חברות בספרד, גרמניה ובריטניה.
"שינינו אסטרטגיה ואנו מתמקדים בשווקים באירופה, במטרה ליצור שיתופי פעולה עם שחקנים מקומיים ולהתחלק עימם ברווחים", הוא אומר. המודל ברוסיה, לדוגמה, מבוסס על תוכן שיווקי והוא כבר עובד, כאשר בכל מדינה יופעל מודל אחר. *
Reimage
תחום: תוכנה לתיקון מחשבים ללא טכנאי
שנת הקמה: 2007
יזם: זאק דחוביץ'
מספר עובדים: 15
משקיעה: קרן ההון סיכון Crossbar
גיוסי הון: 3.7 מיליון דולר
טכנאי לכל מחשב
כל משתמש מכיר את התסכול שנגרם כשהמחשב נתקע או נתקף בווירוס. טכנאי מחשב, לעומת-זאת, לא תמיד זמין, ועל כך בונה הסטארט-אפ Reimage, שהקים זאק דחוביץ'.
"פיתחנו מערכת תוכנה, שמאפשרת להוריד אותה ולהריצה על-גבי המחשב המקולקל", מסביר זאחוביץ'. "המערכת מתקנת אוטומטית בעיות תוכנה שהיא נתקלת בהן, אם על-ידי תיקון באגים ואם על-ידי החלפת תוכנות פגומות. התוכנה גם משפרת את מהירות המחשב".
למעשה החברה פועלת בואקום נישתי, אך בעל פוטנציאל. כך, קהל היעד שלה הוא גם טכנאים, שיכולים בעזרתה לספק שירות מהיר יותר.
הורדת התוכנה עולה 65 דולר, וזאחוביץ' אומר שהחברה כבר מגלגלת הכנסות של מאות אלפי דולרים מידי חודש: "הרצנו את התוכנה הזו כבר על 600 אלף מחשבים ויש הרבה לקוחות משלמים". עד כה גייסה Reimage 3.7 מיליון דולר, מקרן ההון סיכון Crosscar של צ'רלי פדרמן, ולדברי היזם החברה קרובה לאיזון. *
Shidonni
תחום: עולם חברתי וירטואלי לילדים ובני נוער
שנת הקמה: 2008
יזמים: נחשון פלד ועידו מזורסקי
מספר עובדים: 9
משקיעים: קבוצת משקיעים בריטיים
גיוסי הון: 1.5 מיליון דולר
יצירה במקום העתקה
עולמות וירטואליים לילדים הם אחד השווקים שצומחים במהירות מסחררת באינטרנט, והסטארט-אפ Shidonni שואף להרוויח מהטרנד הזה.
"אנו מציעים לילדים בגילאי 4-14 עולם ששם דגש על יצירתיות ודמיון", מסביר עידו מזורסקי, ממייסדי ומנכ"ל החברה. "הילדים יכולים לפתח עולם אישי, ולצייר שם חיות שקמות לחיים, איתן ניתן לקיים אינטראקציה".
לדברי מזורסקי, "הרשת מציפה ילדים במידע שמעודד את תופעת ה'העתק והדבק', ואילו אנחנו שמים דגש על יצירה עצמאית".
האתר הושק בינואר ומספר המבקרים בו הוא כמיליון. סביב הפעילות באתר יש גם אלמנט של רשת חברתית.
מזורסקי מציין כי בקרב המשתמשים יש גם בתי ספר בישראל, בריטניה וארה"ב.
לדברי מזורסקי, לחברה יש כבר הכנסות שנגזרות ממנויים שמשלמים עבור שירותי פרימיום באתר. בעתיד מתכננת החברה ליצור שיתופי פעולה עם ערוצי טלוויזיה לילדים. *
מקור הנתונים: IVC-Online