50% מהמפעלים חורגים מהתקן המותר לפליטת מזהמים לאוויר

כך עולה מתוצאות פרויקט בדיקות הפתע בארובות מפעלים שערכו ב-2008 במשרד להגנת הסביבה ■ גלעד ארדן: "אינו מוכן להשלים עם המצב שבו אחוז גבוה מהמפעלים חורג מהמותר ומסכן את בריאות הציבור"

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

ממצאים מדאיגים עלו בבדיקות הפתע שקיים המשרד להגנת הסביבה ב-2008 במפעלים ברחבי הארץ, כדי לבחון אם הם מזהמים: 50% מהמפעלים שנבדקו נמצאו חורגים מן התקן המותר לפליטת מזהמים לאוויר.

ב-2008 בוצעו בדיקות פתע ב-42 מפעלים וב-72 מתקנים, שכללו נטילת דגימות אוויר מארובות המפעלים וניתוחן.

21 מפעלים (המהווים 50%) מבין המפעלים שנדגמו נמצאו חורגים ונגד מנהליהם ננקטו הליכי אכיפה - נשלחו להם התראות, ומי שלא תיקנו את הדרוש תיקון זומנו לשימוע. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי מרבית המפעלים - ומדובר במפעלים בעלי פוטנציאל זיהום אוויר גבוה - נקטו פעולות להפחתת פליטות ולעמידה בתקני הפליטה בעקבות גילוי הממצאים והליכי האכיפה המנהליים.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הקים בסמוך למינויו צוות אכיפה - שאמור להגיש את מסקנותיו בקרוב - שמטרתו לבנות נוהל מזורז לנקיטת הליכי אכיפה על ארגונים שחורגים מהתקן. ההליך המזורז אמור לפתור את בעיית הסחבת בטיפול בעבריינים.

ארדן מסר כי אינו מוכן להשלים עם המצב שבו אחוז גבוה מהמפעלים חורג מהמותר ומסכן את בריאות הציבור, ולפיכך הנחה את הדרג המקצועי במשרדו לנקוט יד קשה בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותו אל מול מפעלים אלו. המדובר בפתיחת חקירה פלילית והגשת כתבי אישום נגד הארגונים וראשיהם, בדרך-כלל במסגרת בית המשפט השלום. העונש שייגזר תלוי באופי העבירה ובשאלה אם מדובר בארגון שהוא מזהם סדרתי או שזו עבירתו הראשונה.

במשרד להגנת הסביבה מדגישים, כי כניסת חוק אוויר נקי לתוקף בינואר 2011 תאפשר לנקוט אמצעי אכיפה מרתיעים ומחמירים יותר כנגד מפירי החוק. במסגרת החוק תוגבל משמעותית כמות המזהמים הנפלטים מהמפעלים, והמפעלים הגדולים יחויבו להצטייד בהיתר פליטה המבוסס על שימוש בטכנולוגיות הטובות ביותר הקיימות לצמצום הזיהום הנפלט.

החוק יטיל אחריות אישית על מנהלי המפעלים החורגים ויאפשר לתת קנסות גבוהים ועונשי מאסר עד שלוש שנים לאלו שיפרו את ההוראות. כמו כן יאפשר החוק, להטיל בהליך מהיר עיצומים כספיים בגובה מאות אלפי שקלים על מפעלים שלא יבצעו את הוראות החוק או הנחיות המשרד להגנת הסביבה.

המפעלים שנמצאו בהם חריגות:

תחנת הכוח אתגל, מפעל מכתשים ברמת חובב, פניציה בירוחם, קורנס, זוגלובק 2000 שביישוב שלומי, כרמל אולפינים, יציקות המפרץ, קל קר, אספלט ורד, רשת או פלסט, בתי זיקוק חיפה, חיפה כימיקלים, תחנת הכוח חגית, גדיב, אופיס טקסטיל, מרקם אריזות, טיב טקסטיל, בית חולים הדסה עין כרם.

מפעלים שעמדו בקריטריונים המקובלים:

מחוז דרום - טבע טק, קופולק, תרכובות ברום, כימאגיס.

מחוז צפון - פיניציה ציפורי, א.ע.ביואקולוגיה.

מחוז חיפה - שמן תעשיות, אבן וסיד, תחנת הכוח חדרה, אבן קיסר.

מחוז מרכז - נשר רמלה, בית חולים מאיר, תחנת הכוח גזר.

מחוז ת"א - תחנת הכוח רידינג ד', א.ר.נ. סיליקונים, מצבעת עמיר, לחם חן, מילקו (טרה).

מאיגוד הכימיה הפרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה לממצאים: "התעשייה הישראלית השקיעה בשנים האחרונות סכומי עתק באימוץ הטכנולוגיות המיטביות הקיימות, ולראיה, קיימות הפחתות של עשרות אחוזים בפליטות המפעלים. התעשייה תמשיך בדרך זו גם בשנים הבאות על מנת לעמוד בתקנים המחמירים של החוק ואף מעבר לכך".

מעמותת אדם טבע ודין נמסר: לא ניתן לראות בכך כסימן לשינוי במגמה, משום שבשנת 2008 בוצעו הבדיקות במספר קטן יותר של מפעלים מהשנה שקדמה לה. בכל מקרה, מדובר במספר נמוך של מפעלים שלגביהם מבוצעת פעילות של אכיפה. נוכח העובדה שזיהום אוויר מתעשייה כולל חומרים רעילים ומסוכנים, הציבור לא יכול להשלים עוד עם היקף כה גבוה של חריגות מהתקנים. בימים אלו שממשלת ישראל מאשרת את תקציב המדינה, ראוי שנתונים חמורים אלו יעמדו לנגד עיניה והיא תקצה משאבים בהיקף ראוי למשרד להגנת הסביבה, על מנת שיוכל להפעיל מערך מיומן ומקצועי של פקחים שיבטיחו את איכות האוויר ובריאות הציבור".