ההשקעה של BP באנרגיה חילופית כיווצה את הרווחים

בריטיש פטרוליום רצתה להיות חברת האנרגיה הראשונה שתצליח להוביל גם בתחום החדש של דלק ביולוגי ■ אך הרווחים התכווצו ושינוי פרסונלי בהנהלה הורידו את השאיפות הירוקות מסדר היום

בקומה השישית של הקאנטרי הול, הבניין הדהוי במקצת על הגדה הדרומית של התמזה, שבו שכנה פעם עיריית לונדון רבתי, יש סוויטת משרדים צנועה שמספרת הרבה על עתיד תעשיית האנרגיה העולמית.

רק שלט צנוע בירוק-צהוב של הלוגו "Helios" של בריטיש פטרוליום (BP ) והמילים "אנרגיה חלופית" מגלים שזהו בסיס החטיבה שהיתה אמורה לייצג את עתיד החברה הגדולה ביותר בבריטניה.

אם BP אמורה "לעבור את עידן הנפט", כפי שסיסמתה אומרת, חטיבת האנרגיה החלופית שכוללת דלק ביולוגי, אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית, היא שאמורה לעשות את זה. אך המשרד סגור, ההשקעות בחטיבה הופחתו והמנהל שלה יצא לפרישה מוקדמת.

נושאת הדגל

בכהונתו של לורד בראון, המנכ"ל הקודם, BP מיצבה את עצמה כחלוצת המהפכה שאמורה לשנות את עסקי האנרגיה. היא היתה נושאת הדגל של התקוות שהחברות הדומיננטיות בעולם האנרגיה הישן יוכלו גם להוביל את המעבר לעולם החדש.

אף שההשקעה העולמית באנרגיה מתחדשת קיבלה מכה, רמת ההתעניינות נשארה גבוהה כתמיד. בחירתו של ברק אובמה לנשיא העלתה את הסיכוי שוושינגטון תחתום על האמנה הבינלאומית לריסון הפליטה של הפחמן הדו-חמצני, מה שמעניק דחיפה לפיתוח מקורות אנרגיה הממעטים בפליטה כזו.

אבל אחרי שהובילה את ההתקפה, BP מובילה כעת את הנסיגה. כאשר העולם יעבור סוף-סוף את עידן הדלקים הפוסיליים, BP, וגם לא אף חברת נפט גדולה אחרת אינן צפויות להיות בחזית המעבר הזה.

טוני הייוורד, שהחליף לפני שנתיים את לורד בראון, מבסס את התקוות של BP לעתיד על נפט וגז, עוד יותר מאשר בעבר. מנהל לשעבר בחברה מנסח זאת כך: "נפט וגז הם חלק מה-DNA של החברה". מנהל אחר אומר שבעוד יתר העולם מנסה לנוע קדימה, הייוורד "מנסה לסובב את השעון אחורנית".

סוגרים את הפער

אנרגיה חלופית או מתחדשת מספקת פחות מ-1% מהכנסותיה של BP ואינה תורמת אף סנט לרווחים, השקעות ההון של BP השנה יהיו כ-20 מיליארד דולר, שמהם יופנו, במקרה הטוב, רק 5% לאנרגיה חלופית. הסיבות לדעיכת העניין של BP באנרגיה הזו הן מאלפות - הן בהקשר של עתיד תעשיית הנפט והן בכל מה שנוגע לאספקת האנרגיה העולמית.

כאשר הייוורד נכנס לכהונת המנכ"ל, רווחיות הקבוצה פיגרה בהרבה מאחורי זו של המתחרה רויאל דאץ' של. כעת הפער הזה נסגר. אחרי הצניחה של מחירי הנפט והגז, הרווח השנתי יהיה נמוך בהרבה ביחס לרווח השיא של השנה שעברה, 25.6 מיליארד דולר, אך מסע של קיצוצי עלויות, כולל ביטול יותר מ-5,000 מקומות עבודה, משאיר את BP במצב טוב בהרבה מאשר רויאל דאץ' של להתמודדות עם הירידה בהכנסות. בשוק המניות, BP עקפה בשנה האחרונה הן את רויאל דאץ' של והן את אקסון-מוביל, קבוצת הנפט המערבית הגדולה ביותר.

גורילות מערביות

אבל חרף כל ההישגים הללו שוררת בקרב המשקיעים אי ודאות רבה ביחס לעתיד BP, שמשתקפת היטב בתשואת הדיבידנד למניה. התשואה הזו היא מעל 7%: נתון מרשים כאשר אג"ח האוצר האמריקני לעשר שנים מניבה תשואה שנתית של 3.5% בלבד. הנתון הזה מציין שהשוק חושב של-BP אין הרבה סיכוי לצמיחה עתידית.

מגמות התעשייה מאותתות שהחשש הזה מבוסס היטב. קבוצות נפט מערביות נתונות ללחצים מצד ממשלות אסרטיביות במדינות עשירות במקורות נפט, ומצד חברות שאפתניות בסין, ברוסיה ובברזיל. BP ויתר הגורילות המערביות נדחפות אל המאגרים הקשים ביותר לניצול, כמו נפט החולות של קנדה.

הן מתמודדות גם עם הירידה משיא הביקוש. כתוצאה מעליית הדלקים הביולוגיים ומהשיפור ביעילות של ניצול האנרגיה, ייתכן שהצריכה במדינות המפותחות עברה כבר את שיאה. הביקוש לנפט ימשיך לעלות בכלכלות מתעוררות כמו סין, אך לחברות מערביות קשה יותר ויותר לתפקד במקומות כאלו.

"המיתון העלה על פני השטח את החשש שהביקוש לאחד המוצרים העיקריים שלנו, בנזין, יהיה כנראה בירידה מתמשכת בשווקים המבוגרים", אומר הייוורד. "לכן, אחת המשימות שלנו היא לחשוב על איך למצב מחדש את העסקים כדי להיות חשופים ליותר צמיחה".

לפני שנה נדמה היה שגם הוא חשב שאנרגיה חלופית תהיה חלק חשוב מהתשובה. היא התחילה מכמעט אפס, אך צמחה מהר יותר מאשר עסקי הנפט והגז.

מרחק פיזי קצר

אנרגיות חלופיות רבות אינן רווחיות ללא סבסוד ממשלתי, אך הממשלות מחויבות להן יותר ויותר, בייחוד בארה"ב. עסקה בינלאומית לצמצום הפליטה של גזי החממה שצפויה בוועידת האו"ם לשינויי אקלים שתיערך בדצמבר בקופנהגן, תספק דחיפה לכל סוגי האנרגיה דלי הפליטה.

כסימן לנחישותה של BP להצטרף למהפכה הזו, חטיבת האנרגיה החלופית שלה עברה בשנה שעברה למשרדים בקאנטרי הול מן המטה של הקבוצה בכיכר סיינט ג'יימס: מרחק פיזי קצר, אך מרחק פסיכולוגי גדול. הרעיון היה לעודד את הרוח היזמית שמניעה חברות קטנות שמתכננות להצטרף למהפכת האנרגיה החלופית.

המעבר יצר גם חטיבה אוטונומית יותר, שיכלה להביא משקיעים חיצוניים, או אפילו להנפיק את עצמה בנפרד. כעת, הניסוי הזה מסתיים. החטיבה חוזרת לכיכר סיינט ג'יימס, כדי לנצל את המקום שהתפנה בעקבות פיטורי עובדים.

ההשקעה של הקבוצה באנרגיה חלופית, שעלתה בשנה שעברה במהירות לשיא של 1.4 מיליארד דולר, תפחת השנה ל-550 מיליון עד מיליארד דולר. הרעיון של הכנסת שותפים חיצוניים נגנז לתקפה בלתי מוגבלת. הייוורד אומר שהוא "מנפה" את העסק, כדי לבטל את הפעילות הלא מבטיחה שאין לה סיכוי להיות מסחרית ונושאת רווח.

אנרגיית הרוח של BP מרוכזת על חופי ארה"ב, ומתעלמת מהפרויקטים הימיים היקרים יותר מול החופים, שנחשבים בבריטניה לעתיד של התעשייה הזו. מתקנים סולאריים נסגרים או מצומצמים בארה"ב, בספרד ובאוסטרליה, והייצור מועבר לקבלני משנה סינים.

בתחום הדלק הביולוגי, BP מתמקדת במיזם משותף עם ברזיל לייצור אתנול מקני סוכר, שהוא זול וידידותי יותר לסביבה ביחס לדלק שמופק מתירס בארה"ב, והיא גם תומכת במחקר של דלקי-ביו מתקדמים. אך המיזם להפקת דלק מצמח ה- Jatropha הטרופי, נחשב פעם למבטיח מאוד, עושה רושם תקוע למדי.

בשלוש השנים הבאות צפויה BP להשקיע כ-2.5 מיליארד דולר במקורות אנרגיה מתחדשים. באותן שלוש שנים מתכוונת Eon, קבוצת החשמל והגז הגרמנית, ששווי השוק שלה כמחצית מזה של BP, להשקיע יותר מפי שניים בהפקת אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית.

לא הלכו עם הלב

"מה ש-BP עושה משקף העדר מחויבות", אומר מנהל לשעבר. "כאשר אתה מחליט לעשות משהו, או שאתה עושה אותו עם כל הלב, או שאתה ממסמס את ההחלטה ולא מגיע לשום מקום". הוא מאמין שבלחץ הירידה במחירי הנפט, ראשי BP נסוגים לתחומי העסקים שמוכרים להם.

"מדובר במיוחד על האינסטינקטים של טוני הייוורד ואנדי אינגליס, ראש חטיבת החיפושים וההפקה. הם אנשים חכמים ופיקחים באופן בלתי רגיל, אבל הם מנסים להיצמד למה שהם יודעים הכי טוב", אומר הבכיר.

בהתחשב בהתמחות ובתרבות של הקבוצה, חטיבת האנרגיה החלופית של BP היתה צפויה לנהל קרב במעלה ההר. העסקים שלה שונים מאוד מנפט ומגז. ההליך לקבלת אישורים להקמה של חוות טורבינות רוח, למשל, הוא עניין שונה מהשגת רישיון לחיפושי נפט. יש גם הבדלים במודל העסקים ובמנטליות.

"BP באמת טובה במציאת נפט: אלה השקעות גדולות שיכולות להניב עלייה גדולה בערך", אומר מנהל לשעבר בקבוצה. אנרגיה מתחדשת, לעומת זאת, היא "עבודה קשה ואיטית, שאתה לא מקבל בה את המנוף של עליית הערך". בכיר אחר לשעבר טוען שהלקח של BP מניסיונה הממושך, הוא שחברה צריכה להתמקד במה שהיא עושה הכי טוב. "במבט לאחור, מתאים לחברות כמו BP להיצמד לפעילות הליבה שלהן".

הוא מציין בהקשר זה את ההסכמים של הקבוצה מ-2007 עם לוב ועם עומאן. לפני שבועיים הפכה BP לקבוצת הנפט המערבית הראשונה מאז 2003 שחתמה על הסכם עם ממשלת עיראק, לפעילות בשדות הנפט הגדולים שלה.

סוף פרק ראשון

ובכל זאת, המפנה במערכת האנרגיה העולמית בוא יבוא. לו ווטס, יועץ עצמאי, אומר שהעתיד יביא בכנפיו חישמול גדול יותר, גם של התחבורה. "מה שאנחנו צפויים לראות, וכבר רואים, הוא שהאנרגיה תמשיך להתרחק מפחמן ותעבור בסופו של דבר אל האלקטרון", הוא אומר. "בעתיד, כל חברת אנרגיה תצטרך להיות בעסקי האלקטרונים או החשמל. חברות שלא יעשו זאת יהפכו למעשה לספקיות של קומודיטיס".

ממש כפי שיבמ לא עמדה על מלוא הפוטנציאל של המחשב האישי, חברות האנרגיה הממוסדות עשויות למצוא את עצמן נשארות מאחרו, כשחברות חדשות שיוכלו לנצל צורות חדשות של אנרגיה, עוקפות אותן.

BP חושבת כעת על איך השוק העולמי המשתנה ישפיע על עסקיה. המנכ"ל הייוורד אומר ש"זהו הסוף של הפרק הראשון, שהיה החזרת BP לפסים שמהם היא ירדה. כעת צריך לשבת להתחיל לגבש את הפרק השני". יהיה מה שיהיה, הפרק השני הזה עדיין יתרכז סביב נפט וגז.