אי.בי.אי: שלושה רעיונות להשקעה בתעשיית הקלינטק

הטכנולוגיה קיימת, יש אינטרס כלכלי - ונותר שהרגולטור יתניע את התהליך כדי שההשקעות בקלינטק יפרצו ■ בינתיים מדובר על השקעה כמו בכל סטארט-אפ, מבחינת הסיכון-סיכוי

בספרו "חם, שטוח וצפוף", מנסה זוכה פרס פוליצר, תומס פרידמן, להעביר מסר ברור ומהודק: כדאי להשקיע באיכות הסביבה, בהקטנת פליטות הפחמן ובממשל תאגידי. לא רק בשביל מחר טוב יותר, אלא בשביל הווה טוב יותר - כלומר בשביל להרוויח כסף.

אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית ההשקעות אי.בי.אי, מסכימה. "הקלינטק הוא כבר לא תחום של מחבקי עצים ומרכיבי עיגולדים. זה תחום שצריך לעניין כל משקיע וכל איש עסקים - בראש ובראשונה, מכיוון שמדובר בתחומים רווחיים". למה דווקא עכשיו יותר אנשים מתעניינים בתחום? לדברי אלקלעי, מדובר בהבשלה של מספר תהליכים.

התהליך הראשון הוא התפתחות הטכנולוגיה. לפי אלקלעי, אפשר לצפות שמה שקרה ב-20 השנים האחרונות לעולם המחשבים והתקשורת יקרה גם לעולם האנרגיות החלופיות. הסנונית היא מדינות כמו גרמניה, דנמרק וספרד שהשקיעו ב-15 השנים האחרונות משאבים אדירים בפיתוח אנרגיות מתחדשות, בעיקר שמש ורוח, ויצרו את הבסיס לתעשייה. עכשיו היא מוכנה לקפיצת מדרגה.

"מדינות אלה הביאו את מערכות האנרגיה המתחדשת לשלב ה-DOS ועכשיו צריך לחכות ולראות מהיכן יגיעו ה'חלונות' שיאפשרו את פריצת הדרך האמיתית", אומרת אלקלעי.

האינטרס הכלכלי

התהליך הבא היה התפתחות הרגולציה, שהקצתה משאבים ועודדה את התחום. "יש רגולטורים במדינות מסוימות בעולם, כמו גרמניה, בעלי יכולת הסתכלות לטווח ארוך ויכולת לתכנן תהליכים", אומרת אלקלעי. "שם זיהו צורך מתהווה ותשתית ייצור רלבנטית, ולכן היו מוכנים להשקיע את המשאבים הנדרשים לפיתוח תעשייה שמעסיקה היום כ-250 אלף איש, ומקנה למפעלים המקומיים בתחום יתרון מהותי בתחרות הגלובלית".

הפניית התקציבים לפיתוח מקורות חלופיים לנפט ולפחם ולהגברת החיסכון באנרגיה נמשכת כבר מספר שנים. "אחד המהלכים המרשימים הוא החלטת הממשל האמריקני לקצץ את ההוצאה הפדרלית על אנרגיה מחד, ולהזרים 100 מיליארד דולר לשיפור היעילות האנרגטית של מבני ציבור בארה"ב מאידך", אומרת אלקלעי. בכך הממשל מכתיב תוכנית של קיצוץ וחיסכון, אך גם נותן כלים לעמידה ביעדים.

התהליך השלישי כבר שילב בין הקודמים - הטכנולוגיה, הרגולציה והמימון. וכך נוצר חיסכון אדיר. אלקלעי מזכירה את ספרו של פרידמן, שם הוא מצטט כתבה מ-NSNBC מ-2007, בה נטען כי אם בסופו של דבר יאומצו המכשירים חוסכי האנרגיה ברחבי מדינת וושינגטון שבארה"ב, הם שווי ערך לחיסכון של כ-70 מיליארד דולר בבניית תחנות כוח חדשות ובעלויות ביזור החשמל על פני 20 שנים.

"אין ספק שהאינטרס הכלכלי קיים, השיטה קיימת, הטכנולוגיה בהבשלה ומה שנותר הוא שהרגולטור יעשה את המהלך הנכון כדי לקבל את התוצאה הרצויה", מסכמת אלקלעי.

כל אלה מתחברים להשקעה בקלינטק, שמשולה על ידי אלקלעי להשקעה בביוטכנולוגיה או בטכנולוגיית המחשוב בשנות ה-80 של המאה הקודמת. "בשלבים הראשונים של התעשייה, כשעדיין לא ניתן היה לברור את המוץ מהתבן, וגם בשלבי הקונסולידציה, היו הרבה משקיעים שהרוויחו מהתפתחות התעשייה", היא אומרת.

במישור של המשקיעים, טוענת אלקלעי, הכניסה להשקעה בקלינטק אולי מוקדמת מדי כדי לזהות את המיקרוסופט הבאה, אבל יש לא מעט חברות מעניינות שניתן לבחון השקעה בהן כבר היום. מאיר אשרס, ממחלקת המחקר של אי.בי.אי, בחן מספר חברות מועמדות להשקעה בשוק הגלובלי.

Comverge

חברת Comverge Inc מייצרת ומשווקת פתרונות לניהול הביקוש והצריכה של תשתיות אנרגיה. קו המוצרים של החברה כולל יחידות בקרת מתח, בקרת עומס, תרמוסטטים, מכשירי מדידה ומערכות לניהול מרחוק של רשתות חשמל. לקוחותיה הם חברות תשתיות חשמל, לקוחות תעשייתיים, מסחריים ופרטיים.

למה להשקיע?

**החברה פועלת בסקטור שזוכה לטרנד חיובי עקב העלייה במודעות לחסכון באנרגיה.

*צמיחת הכנסותיה גבוהה, ועמדה על כ-40% בממוצע ב-5 השנים האחרונות.

*צבר ההזמנות, שהיקפו 347 מיליון דולר, גדל ב-40% בהשוואה ל-2008 וב-200% בהשוואה ל-2006.

*גם היקף המגה וואט המנוהל גדל בהתמדה: נכון לסוף 2008 החברה מנהלת כ-2,152 מגה וואט חשמל, גידול של 62% בהשוואה ל-2007 ושל 880% בהשוואה ל-2006.

**על פי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, תחום האנרגיה צפוי לבצע השקעות של כטריליון דולר בשנה עד 2030. החברות התומכות בתעשייה זו צפויות להיות הנהנות העיקריות.

מה הסיכונים?

*הסביבה התחרותית קשה.

*ל-Comverge רווחיות שלילית מאז הקמתה. ההפסד מתחיל ברווח התפעולי, כשלחברה הוצאות תפעוליות גבוהות - בעיקר הוצאות שיווק ומכירה, שהן חלק ניכר מהוצאות החברה בשלבים המוקדמים.

*החברה בראשית דרכה ורמת הסיכון הגבוהה שלה דומה לזו של חברת סטארט-אפ (בהתאם, גם פוטנציאל הרווח גבוה).

*מניית החברה השלימה ראלי של כ-300% מאז מחיר השפל 2.59 דולר מדצמבר 2008.

*החברה מושפעת בצורה ישירה ממחירי הנפט, ונחשבת לספקולנטית ובעלת ביטא גבוהה.

*יש לה תלות מוגברת בלקוחות בודדים: 10 לקוחות גדולים מהווים מעל 70% מהכנסותיה, ושלושת הלקוחות ההגדולים ביותר הם כ-45% מהכנסותיה.

Kingspan

Kingspan (סימול בלונדון: KGP) היא חברה אירית שפועלת במגוון רחב של פתרונות סביבתיים וטכנולוגיות בנייה לחיסכון באנרגיה.

מוצריה כוללים מוצרי בנייה מבודדים (58% מהכנסותיה), הנחת תשתיות תקשורת, חשמל ומיזוג אוויר ברצפה צפה, בניית לוחות מתכת פונקציונאליים, שימוש בטכנולוגיה סולארית, פתרונות לאחסון דלק ומים (כולל אגירת מי גשמים) וכו'.

למה להשקיע?

*החברה פועלת בסקטור הזוכה לטרנד חיובי עקב העלייה במודעות לחסכון באנרגיה.

*ממוצע שיעורי צמיחה של מעל 20% בהכנסות, ומעל 30% ברווח הנקי (למעט 2008, שהייתה שנת משבר).

*לחברה פוטנציאל התפתחות בשווקים חדשים בעלי שיעור צמיחה גבוה, כמו מדינות ה-BRIC בהן היא עדיין אינה פעילה.

*לפי רויטרס, התשואה על הנכסים של החברה עומדת על 3.43 לעומת 0.72 בסקטור כולו, והתשואה על ההון היא 7.58 לעומת 2.69 בסקטור.

מה הסיכונים?

*פעילות החברה נפגעה משמעותית מהמשבר הנוכחי, בייחוד בשל תלותה בכלכלות של בריטניה ואירלנד (60% מהכנסות) הנמצאות בלב המשבר הכלכלי בכלל ומשבר הנדל"ן בפרט.

*ריכוז פעילותה בסקטור הנדל"ן, שעדיין במשבר.

*החברה פועלת בסביבה תחרותית קשה עם פיתוחים טכנולוגיים בקצב מהיר.

*היא מושפעת בצורה ישירה מרמת מחירי הנפט, שנחשבת לספקולנטית ובעלת ביטא גבוהה.

Steico

סטיקו (סימול: ST5) היא חברה גרמנית העוסקת בייצור של מוצרי בידוד ידידותיים לסביבה לענף הבנייה. מוצרי החברה עשויים מסיבי עץ מהם היא מייצרת פלטות עץ בשלושה אתרי ייצור. הפלטות הללו משמשות לקירוי, ריצוף וציפוי גגות במבנים ובתים פרטיים. תעשיית הבידוד נחשבת לתעשייה ידידותית לסביבה בזכות החיסכון באנרגיה וסינון הרעשים שמחוץ למבנים.

למה להשקיע?

*עלייה מתמשכת במחירי האנרגיה תגביר את הביקוש למוצרי החברה.

*טרנד חיובי בתחום פעילותה, עקב העלייה במודעות לחסכון באנרגיה.

מה הסיכונים?

*ענף הבנייה נמצא במשבר גלובלי.

*פוטנציאל הצמיחה בענף מוגבל יחסית.

*הסביבה הכלכלית הנוכחית מקשה מאוד על פעילות החברה.

*ריכוז הפעילות בסקטור הנדל"ן, שעדיין נמצא במשבר.

*המניה זינקה ב-370% ממארס 2009 וקרובה מאוד לרמת השיא שלה מ-2008.

*החברה מראה גידול עקבי בהכנסות, שאינו מגיע לידי ביטוי ברווח הנקי בגלל עלייה בהוצאות התפעוליות.