הערכות: במהלך שיקום הר חירייה ימוחזרו 10 מיליון טון פסולת בניין

חברת פארק אריאל שרון: הרשויות בגוש דן יחסכו 30 מיליון שקל שיועדו לפינוי הפסולת משטחים פתוחים

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

במסגרת עבודות השיקום המתבצעות כיום בהר חירייה (פארק אריאל שרון), נעשה כעת שימוש מאסיבי בפסולת בניין ממוחזרת.

חברת פארק אריאל שרון, מקימת הפארק והאחראית בין היתר על שיקום חירייה, תקלוט בשנים הקרובות על-פי התכנון מיליוני טונות של פסולת בניין ממוחזרת שתשמש לתמיכת המדרונות התלולים על הר הפסולת וליצירת עשרות קילומטרים של שבילי הליכה ואופניים בפארק.

מהחברה נמסר כי לשטחי מפעל מחזור פסולת הבניין הממוקם באתר חירייה מופנים מדי שבוע 9,000 טונות פסולת בניין.

"כמות הפסולת הנדרשת בפרויקט השיקום והקמת הפארק תיתן בשנים הקרובות מענה לבעיית פסולת הבניין של גוש דן, אולם במקביל יש לפתח שווקים נוספים כגון אספקת החומר הממוחזר למפעלי בטון, תשתית לכבישים וחומרי מילוי", אמר דני שטרנברג, מנכ"ל פארק אריאל שרון.

על-פי נתוני המשרד לאיכות הסביבה, כמות פסולת הבניין הנוצרת מדי שנה בישראל, ובכלל זה עודפי עפר, מוערכת ב-7.5 מיליון טונות, ב-12.5% יותר מכמות הפסולת הביתית הנוצרת בארץ בשנה.

מפארק אריאל שרון נמסר כי לאתרי פסולת מוסדרים מגיעים כמיליון וחצי טונות בלבד (20%), וכי שאר הפסולת מושלכת באופן פראי בשטחים פתוחים, בשדות ובצדי דרכים. עלות פינוי לטון של פסולת בנין שהושלכה במקומות אסורים היא 60 שקל לטון.

עיקר פסולת הבנייה מיוצר מעבודות פיתוח תשתיות, בנייה חדשה, הריסת מבנים ושיפוצים.

פסולת הבניין הפזורה בשטחים הפתוחים ברחבי הארץ מהווה מפגע אסתטי וסביבתי, ומקור זיהום. מי הגשמים השוטפים את פסולת הבניין, המורכבת מחומרים שונים הכוללים חומרים כימיים הנפוצים בתעשיית הבנייה, מחלחלים אל האקוויפר ומזהמים אותו. פסולת הבניין אחראית גם על פגיעה אסטטית, פגיעה באתרי הטבע והנוף וירידה בערך מקרקעין.

פארק אריאל שרון נועד להפוך את החצר האחורית של מטרופולין דן לריאה ירוקה. הפארק כולל שטחים פתוחים בהיקף של 8,000 דונם, ובתוכם גם שיקום הר הפסולת חירייה והפיכתו לפארק פתוח לציבור. למרגלות ההר מוקם פארק תעשיות מיחזור. תכנון ופיתוח הפארק נעשה בצורה משולבת: תכנון מפורט לפרויקטים ארוכי טווח, לצד פעילות חינוכית ופרויקטים נקודתיים לרווחת המבקרים.