הצלחה ישראלית מסחררת. מסתבר שיש דברים כאלה

אז מה היה לנו ברבע גמר הדייויס? הכנסות של 3 מיליון שקל לאיגוד הטניס (ורווח של מיליון שקלים); ביזנס מצוין להיכל נוקיה (הפידיון במזנונים היה גדול יותר ממשחק יורוליג); וגם הפקה נהדרת של ערוץ הספורט (עם משדר שקיבל רייטינג גבוה יותר מזה של ערוצי הברודקאסט)

1. איגוד הטניס. הנה כמה מספרים שיכולים להעיד מה הלך בשלושת הימים האחרונים בהיכל נוקיה. השורה התחתונה היא כזאת: הכנסות - בסביבות 3 מיליון שקלים, הוצאות - 2 מיליון שקלים. העניין היותר משמעותי הוא שאיגוד הטניס, שהתכונן לשנה קשה בשל המצב הכלכלי והעמיד תקציב של 9 מיליון שקל ל-2009, יסיים אותה בעקבות האירוח בנוקיה והעפלה לחצי הגמר ההיסטורי עם התקציב הגבוה בתולדותיו - כ-12 מיליון שקל.

והנה עוד כמה פרטים: עבור המפגש מול רוסיה קיבל האיגוד מהתאחדות הטניס העולמית (ITF) בונוס של 170 אלף דולר, והמשחק מול ספרד בחצי הגמר יעניק בונוס של 193 אלף דולר נוספים. אם כוללים גם את המפגש מול שבדיה לפני ארבעה חודשים, אז האיגוד נהנה השנה מבונוסים כוללים בסך חצי מיליון דולר משלושה מפגשים.

ומה לגבי השחקנים? למרות שחתמו בתחילת השנה על הסכם במסגרתו הם מקבלים פיקס-פרייס, אחרי הניצחון בשמינית הגמר על שבדיה קיבלו השחקנים בונוס נוסף של כ-13 אלף דולר לשחקן, והרף הזה צפוי לעלות עוד אחרי הניצחון מול רוסיה. כך יצא שעבור חלק מהשחקנים (הראל לוי) ההכנסה מהדייויס הפכה להיות מקור הכנסה מאוד משמעותי בתוך הסבב המקצועני האכזר. יותר מזה, 65 נקודות דירוג שלקח הראל בזכות שני הניצחונות שלו בדייויס בסוף השבוע היא כמות הנקודות הגבוהה ביותר שלו בשנה האחרונה. בזכות הניקוד בדייויס הראל קפץ הבוקר 27 מקומות בדירוג, למקום 183 בעולם. דודי סלע קפץ למקום 30 בעולם - דירוג שיא בקריירה.

די נדיר אצלנו שעסקנים מקבלים מחמאות על החלטות שהם לוקחים. אבל מי שלא מפסיק לחייך מאז יום שישי הוא יו"ר איגוד הטניס, משה חביב, שחטף לא מעט ביקורת על העברת המשחק לנוקיה. "כשנכנסתי לתפקיד לפני שלוש שנים, אמרתי שאני אביא את הטניס למקומות שאנשים לא חלמו עליהם", אומר חביב. "הבאנו את הטניס להיכל נוקיה ותראו מה שזה עשה כאן לאנשים. מתוך 11,000 כרטיסים שהוצאו למכירה, נמכרו מעל 8,500, ואנחנו מעריכים שהאירוע בנוקיה ישאיר לנו כמיליון שקלים", אומר חביב. "אבל השורה התחתונה היא לא כל הסיפור. יותר משמעותי שהיום הרבה יותר קל לנו לגייס פרטנרים עסקיים אחרי שאתה מציג בפניהם אירוע כמו זה שהיכל נוקיה יכול לתת".

כשחביב מדבר על העתיד הקרוב הוא מאוד פרקטי. "מה שמעניין אותי עכשיו זה לראות איך אני שוכר מטוס לאוהדים כדי שילוו את הנבחרת לספרד".

יכול להיות שבמלים האלו טמון בעצם כל הסיפור. יש לחץ של אוהדים שמבקשים לראות איך מלווים את נבחרת ה-ט-נ-י-ס למשחק חוץ.

2. ההיכל. לניר פרצלינה יש מאות משחקי כדורסל שהיה מופקד עליהם בהיכל נוקיה. אבל מנכ"ל חברת היכלי הספורט בע"מ, מספר שרק בסוף השבוע - דווקא כשאירח משחק טניס באולם שנועד בכלל לכדורסל - השתנה לו משהו בראש. "אני חי את האולם הזה ונמצא בו כל הזמן", מספר פרצלינה. "אבל רק ביום שישי, כשהסתובבתי במסדרונות ושמעתי את האנשים וקיבלתי את ה-smsים אחרי המשחק, נפל לי האסימון מה קרה בהיכל הזה. שהנה, שלוש שנים אחרי השיפוץ, גם לנו בישראל יש היום מולטי-סרפייס ארינה. פתאום אנשים מבינים כמה מתקן עוזר לספורט. כמה מתקן יכול לשנות מקצה אל קצה חווייה ספורטיבית".

פרצלינה מגלה כי 14 מתוך החברות שמשכירות תאי צפייה בעונה הרגילה, שכרו את התאים גם למשחקי הדייויס מול רוסיה. כי מבחינתן טניס או כדורסל, כל עוד זה בהיכל נוקיה, זה אותו דבר. ויש גם כמה קשרים מסחריים שנולדו בזכות העובדה שהמשחק נערך בנוקיה. "למשל, חברת נוקיה שלקחה חסות על המפגש הזה ולמעשה התחייבה להמשיך עם איגוד הטניס עוד שנה - מיותר לציין שהחיבור הזה לא היה קורה אם המשחקים היו ברמת השרון".

מעבר לזה, פרצלינה אומר שהטניס הוא אירוע מצוין לביזנס: "הפדיון של החנויות והמזנונים ביום אחד של גביע דייויס בהיכל היתה גבוהה פי שלושה בהשוואה לפדיון בערב שיש משחק יורוליג".

3. ערוץ הספורט. מי שלא הגיע להיכל נוקיה, קיבל את אחת מהפקות הספורט המקומיות האיכותיות ביותר שאפשר לקבל. כל החידושים האחרונים שהורגלו אליהם הצופים מטורנירי הגראנד סלאם - כולל התחברות למערכת "עין הנץ", סטטיסטיקות של מהירות הגשה - היו בהפקה. בהיכל הותקנו 7 מצלמות שצילמו את ההיכל ואת המגרש, לעומת 6 שהותקנו ברמה"ש לפני קצת פחות משנה. ערוץ הספורט יצר קשר עם חברת "שגב סטטיסטיקה" שהיתה אמונה על יצירת הגרפיקה והבאת הנתונים הסטטיסטים וזו גם דאגה להביא את הציוד למדידת המהירות.

איך יודעים שהפכנו למדינה של טניס? גם באמצעות נתוני הצפייה. לפי נתונים שמסר ערוץ הספורט, הרייטינג במשחק בשבת של אנדיוני עמד על 8% בממוצע (10% בפיק). המשמעות היא שבסביבות 125 אלף בתי אב צפו בהתמודדות. הרייטינג של משחק הזוגות היה גבוה יותר מכל תוכנית אחרת ששודרה במקביל בערוצי הברודקאסט.