חברת החשמל לא תגדיל את היקף רכישות הגז מ-EMG

ההחלטה עשויה לנטרל את החשש של דלק וישראמקו מפגיעה עתידית ברכישת הגז מתמר החל מ-2012

חברת החשמל ככל הנראה לא תגדיל את היקף רכישות הגז מספקית הגז המצרית EMG במסגרת המו"מ על פתיחת הסכם אספקת הגז ממצרים. כך נודע ל"גלובס".

במכתב ששלח באחרונה מנכ"ל החברה, עמוס לסקר, לשר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, הוא הדגיש כי הדיונים על פתיחת הסכם הגז עם מצרים, אמורים להבטיח את אספקת הגז החוזית בלבד.

לפי הערכות, המשמעות היא שבכוונת חברת החשמל לדון עם המצרים על העלאת מחיר הגז לגבי הכמות החוזית שבהסכם (1.7-2.1 מיליארד מ"ק), אך לא תגדיל את הכמות הנרכשת מעבר לכך.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", חברת החשמל הודיעה למשרד התשתיות, כי בכוונתה לדון עם EMG על עדכון הסכם הגז שנחתם עמה ב-2005 בשל החלטת ממשלת מצרים לייקר את מחיר הגז ל-EMG.

עד כה ההערכה הרווחת במשק האנרגיה הייתה שבמסגרת הדיונים, חברת החשמל תבקש גם להגדיל את כמות הגז המצרית הנרכשת כחלק מעסקת חבילה. הדבר היה עשוי לפגוע בהיקף פוטנציאל הרכש העתידי של חברת החשמל מהשותפות בקידוח תמר בהן נובל אנרג'י, קבוצת דלק וישראמקו .

יחד עם זאת, נראה כי בחברת החשמל מעוניינים שלא לכרוך את נושא הגדלת כמות הגז בדיונים על העלאת המחיר. לפי הערכות של גורמים בכירים בממשלה, יתכן כי חברת החשמל אף תקטין את כמות הגז הנרכשת מ-EMG, או לחלופין תשנה חלק מהפרמטרים בחוזה (take or pay ו-swing), כך שההיקף הכספי הכולל של ההתקשרות בין הצדדים לא יגדל באופן משמעותי והחברה תקבל פיצוי בצד התפעולי.

ההסכם בין חברת החשמל ל-EMG כולל אספקת גז טבעי ל-15-20 שנה בהיקף של 1.7 מיליארד BCM לשנה, עם אופציה להגדיל הכמות ב-25%. היקפו הכספי הכולל של ההסכם מוערך ב-2.5 מיליארד דולר.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה אינה מגיבה או מוסרת פרטים על דיונים ומגעים שמתנהלים בינה לבין הספקים שלה. כאשר יהיו החלטות שחברת החשמל תהיה סבורה שיש להביאן לידיעת הציבור, היא תמסור על כך הודעה רשמית". בקבוצת מרחב סרבו להגיב. *