זוכו מאונס מחמת הספק - ויפוצו ב-400 אלף שקל על 4 שנות מעצר

רועי ארקה ויונתן ממו נעצרו במאי 2004 בחשד לאונס קבוצתי של קטינה ■ ככל הידוע, מדובר בפיצוי הגבוה ביותר שקיבל נאשם שזוכה מחמת הספק, שלא במסגרת תביעת פיצויים אלא מכוח סעיף 80 לחוק העונשין

מדינת ישראל תשלם פיצוי בסך 400 אלף שקל לכל אחד משני גברים שישבו 4 שנים ו-4 חודשים במעצר, עד שלבסוף זוכו מחמת הספק מאשמת אונס. כך נקבע בהסכם פשרה שנחתם באחרונה.

ככל הידוע, מדובר בפיצוי הגבוה ביותר שקיבל נאשם שזוכה מחמת הספק, שלא במסגרת תביעת פיצויים אלא במסגרת סעיף 80 לחוק העונשין.

רועי ארקה ויונתן ממו, צעירים נעדרי עבר פלילי, נעצרו במאי 2004 בחשד לאונס קבוצתי של קטינה בת 13 וחצי ב"גן הרצל" בחולון. הם הודו באונס, אך בהמשך חזרו בהם וטענו כי החוקרים לחצו עליהם להודות.

ביוני 2006 הם הורשעו פה-אחד במחוזי. ערעורם לעליון התקבל, ובספטמבר האחרון הם זוכו מחמת הספק. השופטים הדגישו כי המתלוננת אכן נאנסה באכזריות, והשניים כנראה קשורים לפרשה, אך קיים ספק אם הם האנסים.

באמצעות עוה"ד יורם שפטל וטל מליק, הגישו כל אחד מהם להרכב המחוזי שהרשיע אותם בקשה לפיצוי בסך כ-650 אלף שקל בגין ימי המעצר והחזר הוצאות ההגנה. זאת, מכוח סעיף 80 האמור, המקנה לבית המשפט שיקול-דעת לפצות נאשם שזוכה או שבוטל האישום נגדו, אם נוכח כי "לא היה יסוד לאשמה" או שקיימות "נסיבות אחרות המצדיקות זאת".

ארקה וממו טענו כי אמנם זוכו רק מחמת הספק, אולם העמדתם לדין נבעה רק מהודאותיהם, כך שלאור זיכויים ניתן לומר בדיעבד כי לא היה יסוד להעמידם לדין.

בהסכם הפשרה, שנחתם מול עו"ד אורלי מור-אל מפרקליטות מחוז תל-אביב, נאמר כמקובל כי הסכום של 400 אלף שקל משולם לכל אחד מהם לפנים משורת הדין ומבלי להודות באחריות, ונועד לסלק כל טענה מצידם נגד המדינה.