פלאף: "אנשים פשוטים יוכלו לקבוע תוצאות של קמפיין פוליטי"

דיוויד פלאף, מנהל קמפיין הבחירות של נשיא ארה"ב, בוועידת תקשורת ונתח שוק של "גלובס": "הם מרגישים כי אם ברק אובמה יכול, אולי גם אני יכול"

דיוויד פלאף, מנהל קמפיין הבחירות של ברק אובמה, שהוכתר על-ידי נשיא ארה"ב כגיבור הלא-רשמי של הקמפיין הפוליטי המוצלח ביותר בהיסטוריה של ארה"ב, היה אורח בועידת תקשורת ונתח שוק של "גלובס" ו-TWS, שהתקיימה היום (ב') בתל-אביב.

פלאף דיבר על הקמפיין, והסביר,כי בעזרת טכנולוגיה הוא כיסה 3 אספקטים: גיוס כספים, ארגון וניוד הקמפיין.

"גיוס הכספים הוא דבר חשוב פוליטית. גיוס מקוון נעשה מזה כעשור. ג'ון מקיין עשה זאת כבר ב-2000. היו לנו רשת חברתית mybarakobama.com ששימשה כתשתית לגיוס. השלמנו בסופו של דבר כשני שלישים מהגיוס בצורה מקוונת", אמר פלאף.

"הדבר השני בו השתמשנו במדיה המקוונת הוא ארגון. בהתחלה אף אחד לא ידע מי זה אובמה, לא היה לנו כלום בתחילת הקמפיין. היינו צריכים לבנות מהיסודות. לדוגמא, אנשים בקהילות שונות יכלו לגלוש, ולראות כי יש ככה וככה תומכים באובמה, וז יצר אצלם את המחשבה - אולי ניפגש ביחד ונראה איך אנחנו יכולים לעזור לו". הוסיף.

פלאף הוסיף: "השתמשנו בטכנולוגיה גם כדי לבצע רישום של אזרחים להצבעה, כמו אוכלוסיות מיעוטים או מצביעים צעירים לראשונה. ככה הגדלנו את שיעורי ההצבעה בחלק מהמדינות, למשל בצפון קרוליינה.

"איפשרנו לאנשים להוריד חומר מודפס ולהפיץ אותו. התבססנו על בוחרים שאינם מהקהל המסורתי. מקרב אלו שהצביעו לראשונה, זכינו ב-71%-72%, כי הגענו אליהם וכי אמרנו להם היכן להצביע. פשוט נתנו להם מידע, גם באמצעות סמסים, זה היה מאוד חשוב לנו.

"יכולנו להעביר מסרים שונים בווידיאו למדינות שונות. יכולנו להגיע לאנשים רבים בהתראה קצרה מאוד. יש לנו הרבה תומכים ברשתות חברתיות. ליבת הפעילות שלנו הייתה אינטרנט ודואר אלקטרוני; זה די היסטורי. אני חושב שלאורך זמן ארגונים 'יתאהבו' במדיות החדשות. השתמשנו בהם כמנועים העיקריים שלנו.

"יכול להיות לך אתר נהדר ולהשקיע בו, אבל בלי הטכנולוגיה לא בטוח שזה יכול היה לעזור. זה איפשר לנו לארגן קמפיין אגרסיבי, להוציא מיעוטים להצביע. זה די חשוב, אם אתם חושבים על זה. אל תשכחו שבארה"ב עד לפני 10-15 שנה היו צורכים חדשות ממהודרת החדשות בשש בערב בלבד".

פלאף נשאל כמה חשוב היה הסכסוך הישראלי-ערבי במערכת הבחירות האמריקנית, וענה: "זו סוגיה שכל העולם חושב עליה. אני חושב שאם תסתכלו על כך בהרחבה, אחת מהסיבות להצביע בעד אובמה היתה הרעב שלו לשקם את מערכת היחסים של ארה"ב עם מדינות אחרות. היו גם סיבות אחרות: התחממות עולמית, שיקום מערכת הבריאות וכדומה".

- לדעתך מערכת היחסים עם ישראל היוותה מכשול בעבורו?

"אני חושב שבאופן כללי ברחבי העולם יש תשוקה ליותר דיפלומטיה".

- איך אתה חושב שהמסקנות מהקמפיין של אובמה ניתנים ליישום במכירת מוצרי צריכה?

"במרחב הדיגיטלי דווקא חיפשנו את המגזר הפרטי. דבר אחד זה איזון. פרסום בטלוויזיה וברדיו זה עדיין הדרך הטובה ביותר להגיע לקהלים נרחבים. כך שכל איש קמפיין צריך לשאול את עצמו האם יש איזון בין פנייה לתקשורת המונית לצד פנייה אינדיבידואלית. אנחנו צריכים לשמור על תיאום, למרות פנייה לקהלים שונים או במספר אג'נדות".

- השינויים במדיה הם כל כך מהירים. להערכתך, במהלך הקמפיין, היו שינויים במדיה שהיית לוקח אותם בדיעבד בחשבון?

"אפילו עכשיו, כשאנחנו לא בקמפיין פוליטי, אנחנו עדיין מתקשרים עם הפעילים שלנו באמצעות אתרי אינטרנט ודואר אלקטרוני. כך אנחנו מתקשרים עם מיליוני תומכים, כך אנחנו מנסים להעביר רפורמה במערכת הבריאות. בכל חודש וחודש פחות אנשים קוראים דואר אלקטרוני מסורתי, ומתקשרים יותר באמצעות רשתות חברתיות. בעוד 20 שנה, מראה בו אנשים יבדקו דואר אלקטרוני רכונים על השולחן ומול מסך יהיה מגוחך. אני מקווה שהמורשת שלנו תהיה שאפילו אנשים פשוטים - לא אליטה - יכולים לקבוע את תוצאות של קמפיין. וזה מעניק להם תקווה: 'אם ברק אובמה יכול, אולי גם אני יכול לרוץ לבחירות בזירה המקומית'".