אפליקיור מוכרת השליטה בנזיד עדשים, אבל עדיין חולמת על רווחיות

קבוצת ניקה רוכשת 70% מהחברה תמורת כ-8 מיליון שקל, כרבע משוויה בהנפקה לפני כשנתיים ■ היו"ר והמייסד: "זה לא אומר שהחברה לא תהיה שווה גם 100 מ' ד' בעוד שנתיים"

אחרי שנה של מאבקי הישרדות קשים, הגיעה ספקית תוכנות האבטחה אפליקיור לתוצאה הבלתי נמנעת. קבוצת ניקה, בראשותם של צחי מרקור, אלי חכם וחברת פרואישן, צפויה לרכוש את השליטה בה (70%) תמורת כ-8 מיליון שקל.

מדובר בסכום שמהווה דיסקאונט של כ-29% לעומת שווי החברה אתמול, כ-16 מיליון שקל, ושל כ-75% לעומת שווי החברה בהנפקה, כ-45 מיליון שקל. הכסף ייכנס במלואו לחברה ולא יכלול הצעת מכר מבעלי המניות הקיימים. מניית אפליקיור צנחה היום בכ-22% בתגובה וסגרה את פער הדיסקאונט.

את סיפורה של אפליקיור עד כה ניתן לסכם כאכזבה גדולה. החברה, שהקימו בשנת 2004 דוד עלוש ומשה בסול, פיתחה תוכנת אבטחה להגנה על יישומים מבוססי אינטרנט מפני חדירות והתקפות.

אפליקיור גייסה במאי 2007 בבורסה בת"א כ-11 מיליון שקל, וכבר מהרגע הראשון, הנתונים שהציגה היו בעיתיים. מחיר המניה התנהג בהתאם והחברה איבדה במהרה חלק מהותי משווייה, על רקע ההפסדים הגוברים.

ההון אזל

הצרות החלו כבר ברבעון הרביעי של 2007, כאשר בדו"חות החברה התברר כי מההון שגויס כמעט ולא נשאר דבר והמשך פעילותה תלוי בגיוס הון נוסף.

כתוצאה מכך, קרן Trafalgar Capital הבריטית סיפקה לחברה מעט חמצן, אולם המשך ההפסדים והמשבר הפיננסי מנעו מאפליקיור לגייס הון נוסף. את הרבעון הראשון של 2009 סיימה החברה עם הפסד של 2.1 מיליון שקל, גירעון בהון העצמי של כ-7.5 מיליון שקל והערת "עסק חי" בדו"חות.

התוצאה של הקשיים והנתונים הללו הגיעה היום. "ההסתכלות שלנו היא שיש כאן חברה עם פוטנציאל גדול ועדיף להיות מדוללים, אבל להיות חברה שיכולה לשגשג", כך הסביר היום את המהלך בסול, שמכהן כיו"ר החברה והחזיק עד כה כ-21% ממניותיה.

העסקה תדלל אותו ואת המייסד השני, עלוש, לאחזקה של כ-6% מהחברה בלבד. "זה שהיום החברה בשווי נמוך יחסית, לא אומר שהיא לא יכולה להיות שווה גם 100 מיליון דולר בעוד שנתיים. הרבה חברות הגיעו לשפל לפני שפרצו קדימה".

הפחתת שכר בהנהלה

האופטימיות של בסול והאמונה שלו ושל העובדים בחברה, הביאו את הנהלתה למהלך נדיר בשוק ההון המקומי. במשך השנה האחרונה הפחיתה הנהלת אפליקיור את שכרה בכ-60%, עד שמצב החברה ישתפר.

לטענת בסול, החזרת המצב לקדמותו, תהיה רק בשלב שבו החברה תחזור ליציבות. "אנחנו רוצים להעלות את החברה לפסים של רווחיות ורק אחרי זה להסתכל על הכיס שלנו", אמר, "אנחנו מאמינים בחזון של אפליקיור וחשוב לנו לממש את הפוטנציאל ורק אחר-כך כל היתר".

מספר 1 בחניונים

מצד המשקיעים, ההחלטה להיכנס לאפליקיור היא מעניינת. מרקור, אחד המובילים בקבוצת ניקה, הוא הבעלים של קבוצת "הצלחה", שפועלת בתחום החניונים והנדל"ן בישראל ובעולם.

חניוני הצלחה נחשבת לחברה בעלת מספר החניונים הגדול בישראל ומרקור מכהן בה כיו"ר ומנכ"ל וכן כיו"ר איגוד החניה הישראלי מטעם איגוד לשכות המסחר. לפי הערכות שהוזכרו בעבר, לחברה יש 24-25 אלף מקומות חניה בישראל, מרביתם בתל-אביב.

מה לאיש עסקים בתחום החניונים והנדל"ן ולחברת אבטחת מידע? מקבוצת הצלחה נמסר כי היא "בוחנת מעת לעת השקעות בחברות בעלות אופק ופוטנציאל עסקי משמעותי שאינו ממומש, עם רמה מינימלית מוכחת של מכירות. אפליקיור נמצאה כעונה על הקריטריונים המתבקשים ובעיקר לאור הפוטנציאל הנרחב שלה שלא מומש עד כה".

הגיוס עצמו אינו נעשה בתנאים מועדפים, בלשון המעטה. כחלק מההסכם, העמידו המשקיעים כ-730 אלף שקל כהלוואת גישור לחברה, כאשר יתרת הסכום תעבור לאפליקיור לאחר עמידה ביעדים במשך ארבעה שלבים ועד ליולי 2010.

בסול ועלוש התחייבו שלא למכור 80% מאחזקותיהם בחברה במשך שנתיים, וכן להמשיך לעבוד בה. כמו-כן, לקבוצת ניקה יש רשות לבצע בדיקת נאותות מקיפה באפליקיור במשך החודש הקרוב, כדי לראות שלא חל שינוי לרעה עד למועד הקבוע להעברת ההשקעה.

בהינתן התנאים האלה, האם החברה עדיין סוברת כי ההנפקה הייתה צריכה להתבצע? בסול מתקשה לתת תשובה חד-משמעית. "אם הייתי יודע שיהיה כזה מיתון עמוק, אולי הייתי פועל אחרת. אבל ההשקעה שנכנסת מעבירה אותנו את התקופה הזו. נקלענו למצב שלא יכולנו לחזות מראש ויכול להיות שאם היינו יודעים, היינו בוחרים בכיוון שונה", הוא אומר.

בחברה מפרטים כי היעד שסוכם הוא לעבור את סף ה-2,200 לקוחות בתוך שנה, כאשר את הרבעון הראשון של השנה סיימה החברה עם כ-570 לקוחות והכנסות של כ-880 אלף שקל. *