אם כבר משקיעים באפיק מסוכן

טריק למשקיע: אם ממילא 25% מושקעים במניות, עדיף שזה יעשה בכסף פטור ממס

יניב קוניס הוא מנהל מחקר ליועצים בפסגות בית השקעות

אנשים נוטים לצבור נכסים במסגרות שונות: קופות הגמל וקרנות הפנסיה שאליהן עברו אחת לחודש כספים מהמשכורת, תוכניות חיסכון שהופרש אליהן כסף בהוראות קבע וקרנות נאמנות בתעודות סל כהשקעות.

יחד עם זאת, לרוב אין מבצעים מעקב רציף אחר כל הנכסים במכלול. ברוב המקרים, הנכסים מוחזקים ומנוהלים על ידי גורמים שונים שאינם מתקשרים זה עם זה, ולעתים תכופות אינם מודעים זה לזה, לנכסים האחרים ולהתחייבויות.

לא נדיר שיהיו לאדם בישראל שני חשבונות בנק, שלוש קופות גמל, קרן השתלמות וקרן פנסיה. אם הוא לא מרכז בעצמו את כל המידע אודותיהם ואודות התחייבויותיו, או מסמיך גורם מקצועי אחר לשם כך, הוא מסתכן בקבלת החלטות חשובות על בסיס מידע חלקי בלבד.

בעת פרישה, יתווסף החיסכון הפיננסי הנוכחי לחיסכון הפנסיוני שהצטבר לאורך השנים. כמו כן, החיסכון הפנסיוני שנצבר עד עתה בתוספת הנדל"ן שבבעלות כיום מהווים חלק מסך הנכסים, שבהם גם תיק ההשקעות הפיננסי. לא משנה מאיזו זווית ומאיזו נקודת זמן בוחנים את הדברים, חייבים להתייחס לכל הנכסים והחסכונות כאל מקשה פיננסית אחת.

בעולם ההשקעות לרוב המשקיע משלם למדינה, אך יש מקרים שבהם התמונה הפוכה - הנפוץ בהם הוא החיסכון הפנסיוני. מדינת ישראל מעודדת חיסכון לטווח ארוך ולכן החוסכים בקופות הגמל, קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים נהנים מהטבות שאין בתוכניות חיסכון ופיקדונות.

גם החוסך בקרן ההשתלמות נהנה מהטבות ובשונה ממכשירי החיסכון הפנסיוניים, שמהם ברוב המקרים נהנים רק כשמגיעים לגמלאות, בכספי ההשתלמות אפשר להשתמש כבר בתום שש שנות חיסכון בלבד. קרן השתלמות היא החיסכון ההוני האחרון במדינת ישראל, הנהנה מהטבות מס.

הקטנת נטל המס

אפשר לנצל את הטבות המיסוי באפיקי החיסכון הפנסיוני להפחתת נטל המס מההשקעות הפיננסיות כמו בדוגמא הבאה.

הבה נניח שיש לאדם תיק השקעות פיננסי בסך 100 אלף שקלים וסכום דומה בקרן השתלמות. (בדיקה ב"גמל-נט" תגלה שמרבית קרנות ההשתלמות משקיעות בין 20% ל-35% מנכסיהן במניות, מכאן נניח כי זאת גם המדיניות בקרן של האדם מהדוגמא שלנו). הבה נניח גם שמדיניות ההשקעות בתיק ההשקעות היא עד 25% במניות.

כשאדם בוחן את ביצועי תיק ההשקעות והחיסכון הפנסיוני מבלי להתבונן על התמונה הכוללת של נכסיו, הוא יטה להכניס רכיב סיכון לתיק ההשקעות על מנת לנסות להגדיל את תשואת התיק.

התבוננות על כל הנכסים תגלה שהקצאה שונה של רכיבי הסיכון תנצל יותר את הטבות המס: בהנחה שמניות מניבות תשואה גבוהה מהשקעה סולידית, ולכן גם יחייבו את המשקיע לשלם מס גבוה יותר כשיממש אותן, עדיף להגדיל את שיעור המניות בקרן ההשתלמות, שעל כספיה לא משלמים מס, על חשבון הפחתת שיעור ההשקעה במניות בתיק ההשקעות הנזיל.

הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר ליועצים בפסגות בית השקעות. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או מס ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות לעיל לתוצאות בפועל. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ.