כמה נמוך הוא עוד יכול לרדת

בחינה טכנית ופונדמנטלית של תנועת הנפט ועדכון קצר על ניסיונות התיקון של S&P

משה שלום, סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

לאור המימוש הנוכחי במחיר הנפט ובעקבות בקשות גולשים ומגיבים - אתייחס אליו השבוע בהרחבה. נקודת המבט מכוונת לברר אם כדאי להשקיע בו או לא. כדי לקבוע עמדה, כדאי לשלב את שני ההיבטים שיש לכל נכס פיננסי: הפונדמנטלי-כלכלי והטכני.

פונדמנטלי-כלכלי

לפני המשבר הכלכלי הגדול, נסקו מחירי הנפט והכל האשימו בכך את הספקולנטים. מקורה של קריסת מחיר הנפט, שהגיעה מייד עם תחילת המשבר והביאה לירידה מבורכת במחיר הבנזין למכונית, במציאות פחות רצויה: ירידה בכושר ובכדאיות הייצור.

משה שלום תמונה ראשונה


גרף 1 מציג את הנפילה התלולה במספר הקידוחים (האסדות) הפעילות בארה"ב. באוגוסט-ספטמבר 2008 הוא היה בסביבות 2000 וכעת הוא נמצא רק בסביבות 850. הנפילה הדרמטית במספר הקידוחים מבטאת, בנוסף להתאמת הענף למחירי השוק החדשים, גם את הקושי הגדל והולך של חברות הנפט לקבל אשראי לפרויקטים חדשים ולתחזוקה שוטפת של הקיימים.

נפילה כה חדה, שקרתה גם במקומות אחרים בעולם, משפיעה ותשפיע על האספקה השוטפת של הנפט בעתיד הלא רחוק. חוסר היכולת לקיים מספר קידוחים גדול, מהווה את צוואר הבקבוק הראשון בפס הייצור של האנרגיה הבאה ממקור זה.

גרף 2 מגלה שהביקוש הגלובלי (מצויין בקו אדום) לא ממש ירד עקב המשבר הכלכלי, אלא רק דשדש. הירידה בעולם המערבי, פוצתה כמעט במלואה על ידי הביקושים שבאו מהעולם המתפתח - מהמדינות סין והודו. כעת יש לשאול מה ייקרה כאשר משקי העולם יתחילו להתאושש באמת והביקוש הנורמלי יחזור לכל המדינות והמגזרים.

וויכוח ער מתחולל זמן רב בדבר אמיתות ההשערה על התקרבות לשיא תפוקת הנפט העולמית. המונח "Peak Oil" אינו מתייחס להתרוקנות העולם מנפט בכלל, אלא את ההתקרבות למציאות שבה יאזלו מקורות הנפט הקל להשגה, להפקה ולהפיכה לדברים מועילים.

נפט בעומק האוקיינוס, הנמצא ספוג בחול או בסלע, או הנמצא בקטבים, איננו יכול להשתוות לנפט הפורץ מבאר בסעודיה, רוסיה ואפילו ונצואלה. קצב הדילול והירידה בתפוקת הבארות הגדולות הקיימות, מתחיל לעורר חשש.

משה שלום תמונה שנייה


גרפים 3 ו-4 מראים ירידה בתפוקת הנפט בשני בארות מהחשובות ביותר בעולם. במקסיקו (3) ובים הצפוני (4). למקורות חשובים אלו של נפט בטוח וזמין, אין תחליף מיידי באיכות דומה. בארות רבות נמצאות במצב דומה אבל בגלל סודיות עסקית או פוליטית אין נתונים מדוייקים על קצב התדרדרותן.

המצב הטכני

וכעת, הבה נסתכל על המצב הטכני של הנפט כפי שהוא משתקף מגרף שבועי של הברנט (החוזה הנסחר באירופה):

משה שלום תמונה שלישית


  1. למרות ששוק המניות הראה סימני התאוששות רק בתחילת מרץ השנה, ההתאוששות במחירי האנרגיה, והנפט במיוחד, החלה כבר בסוף שנת 2008. מאז מתקיימת תעלה עולה אשר שולטת עד עכשיו.
  2. למרות שהעלייה הייתה אדירה (כמעט 100%), היא תיקנה קצת פחות מהמינימום המוגדר לתיקון טכני 38.2%. (סרגל פיבונצ"י שחור).

  3. מהשיא שנקבע ב-72 דולר, מתקיימת ירידה חזרה לכיוון רמת התמיכה ב-53, המהווה 50% תיקון לעלייה האחרונה (סרגל פיבונצ"י ירוק) (2 סגול).

  4. המתנדים (1 סגול) חוזרים ממצב של קניות יתר ומראים שיש עוד דרך מטה. גם היסטוגרמת MACD (המסומנת ב-3 סגול) מתמתנת מטה לאחר שהגיעה לרמות די גבוהות.

לסיכום

עקב הירידה העצומה במשאבי הייצור, התחזוקה והחיפושים החדשים, ועקב ירידה עקבית של תפוקה בבארות חשובים בעולם, קיים סיכוי סביר ללחץ גדול מצד הביקוש, כאשר המשבר יתחיל להתמתן. אם נוסיף לכך את האינפלציה הצפויה עקב ההזרמות האדירות מצד הממשלות, אני צופה עלייה של מחירי האנרגיה, והנפט במיוחד, בשנים הקרובות.

כדי לתזמן כניסה ויציאה מפוזיציה בנכס זה, יש לעקוב אחר התמונה הטכנית שלו, אשר מורה כעת על ירידה זמנית לכיוון אזור ה-50.

ארצות הברית דולר וול סטריט / צלם: ויז'ואל לעוקבים אחר מדד S&P500

משה שלום תמונה רביעית


  1. כמעט כצפוי, הניסיון הראשון לאישור תבנית הראש וכתפיים לא הצליח ונתן לנו יום של עליות מדהימות ללא סיבה חדשותית מיוחדת (3 סגול). למרות זאת, המגמה המשנית מוגדרת עדיין כיורדת, כי מתקיימת סדרת השפלים והשיאים היורדים.

  2. ה-DI השלילי (האדום) עדיין מעל החיובי (הירוק), אבל עוצמתו נחלשת והוא עומד לחצות את ה-ADX (הכחול) מטה. זה סימן לחולשה של המגמה השלילית (1 סגול). המתנדים (2 סגול) גם הם מראים תיקון מינורי מעלה, לאחר שה-STOC הגיע לאזור מכירות היתר.

שורה תחתונה

המדד במגמה יורדת, כאשר היעד הסביר ביותר לסיומה עדיין נמצא באזור 810-830. למרות הניסיון הכושל לחצות את רמת התמיכה ב-875, ולאשר סופית את תבנית הראש וכתפיים, הסבירות שזה יקרה בקרוב עדיין גבוהה מהאפשרות ההפוכה. רק מעבר מעל 930 (השיא האחרון שנרשם) ואח"כ מעל 955, ישנה את ההשערה הזאת.

  1. ליצירת קשר באימייל Moshe.Shalom@gmail.com

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.