הרשות לעסקים קטנים תיסגר בספטמבר - ומחליפה עדיין אין

סוכנות הביצוע שאמורה לקום במקומה תחת המטרייה של התמ"ת עדיין לא הוקמה ■ נשיא לה"ב, יהודה טלמון: "המעבר דווקא בזמן משבר כלכלי - טעות חמורה"

חששות לגבי גורלו של מגזר העסקים הקטנים והבינוניים בישראל. הרשות לעסקים קטנים ובינוניים, שמטפלת במגזר שמהווה כ-99% מסך העסקים במדינה ומניב כ-50% מהתמ"ג, עומדת להיסגר בספטמבר, בכפוף להחלטת ממשלה מ-2007. סוכנות הביצוע שאמורה לקום במקומה תחת המטרייה של התמ"ת, עדיין לא הוקמה.

בהתאחדות העצמאים (לה"ב) חוששים מהוואקום שעומד לדבריהם להיווצר, ומנסים להשפיע על התמ"ת לאפשר את המשך פעילותה של הרשות, עד שהסוכנות תוקם ותהיה מסוגלת לפעול ולטפל בצורכיהם של העסקים הקטנים והבינוניים. למעשה, חוששים העצמאים מפני המעבר מהחסות של רשות יחסית עצמאית לזו של זרוע במשרד ממשלתי.

נציין, כי גודלם של העסקים נקבע בעיקר על-פי היקף המחזור שהם מגלגלים. עסק זעיר הוא כזה שמגלגל עד 10 מיליון שקל בשנה, עסק קטן הוא זה שמחזורו נע בין 10-20 מיליון שקל ועסק גדול מכניס בין 20-100 מיליון שקל בשנה.

פרשת המינויים הפוליטיים

החלטת הממשלה לסגור את הרשות נעשתה בעקבות פרשת מינויים פוליטיים לכאורה שנעשו ברשות, ב-2004, בתקופה ששר התמ"ת היה אהוד אולמרט, מנכ"ל המשרד היה רענן דינור ואחד מבעלי העניין הבולטים במינויים היה (אז) שר התיירות, אברהם הירשזון. לאחר שהפרשה התפוצצה ברעש גדול בדו"ח מבקר המדינה הוחלט בממשלה לסגור את הרשות. "אבל הרשות שינתה את פניה לחלוטין והיום מאיישים אותה אנשי מקצוע ברמה גבוהה. היא כלי חשוב ביותר, ולהפוך אותה למחלקה במשרד התמ"ת יהיה מבחינתי לצעוד 10 צעדים אחורה", אומר יהודה טלמון, נשיא לה"ב.

"בארצות-הברית ישנה ה-SBA - הרשות לעסקים קטנים, שאת התקציב שלה מגדילים לאין שיעור ושנחשבת לזרוע ביצוע מהמעלה הראשונה. במקום לחקות את המודל הזה בוחרים לחזור לימי הביניים", טוען טלמון.

לדבריו, סוכנות הביצוע טרם התארגנה ולא ידוע מתי תתחיל לפעול, מה גם שעד שתיכנס לעניינים יחלפו חודשים רבים. "עם סגירת הרשות יישארו העסקים הקטנים והבינוניים ללא כתובת, וזה קורה דווקא בעת משבר כלכלי כשהעסקים זקוקים יותר מתמיד לסיוע", הוא אומר.

למה בעצם שלא תיהנו מאותה רמה של טיפול תחת המטרייה של התמ"ת?

טלמון: "לצערנו, גופים שמתפקדים מתוך משרדי ממשלה לא מצביעים על הישגים ברמות גבוהות, לעומת מכון הייצוא למשל, שמנוהל על-ידי הקהילה העסקית. אמנם לממשלה יש בו מושב, אבל היא לא הקובעת, והוא מודל מצוין לאיך אפשר להגיע להישגים נפלאים. בסופו של יום, אנחנו - אנשי הקהילה העסקית - יודעים הכי טוב מה אנחנו צריכים. לא נכון לנו להיות מנוהלים על-ידי פקידים ממשלתיים כדי להגיע לתוצאות שאנחנו מעוניינים בהן.

"זאת טעות חמורה שדווקא בעת של משבר כלכלי - כשעסקים רבים נמצאים במלחמת הישרדות אמיתית, לא תוכנית ריאליטי בטלוויזיה - לבצע את המעבר הזה. הסוכנות המיועדת בעצם עוד לא קרמה עור וגדים וזה פשוט יכול להביא לשבר גדול מאוד".

לא בעסקת החבילה

הפנייה של העצמאים מעוררת תהיות. תקציב הממשלה ועסקת החבילה נמצאים בישורת האחרונה של אישורם, ובשלב זה נראה שכבר אין בעצם מה לעשות.

אתם מתעוררים מאוד מאוחר, אחרי שעסקת החבילה כבר נחתמה

"הייתי שמח אם זה היה נכנס לעסקת החבילה, אבל לא יכולנו להכניס את כל הנושאים שהיו חשובים לנו. נאלצנו לעשות בחירה בין הנושאים החשובים, בגלל שהעסקה נעשתה בלוחות זמנים מאוד מטורפים ובלחצים גדולים. אני מצר על כך שהנושא לא טופל במסגרתה".

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "מדובר בהחלטת ממשלה שהתקבלה לאחר בחינה מעמיקה של העניין. המהלך להקמת סוכנות ביצועית הוחל בקדנציה הקודמת ואמור להיות מושלם בזמן הקרוב. גם שר התמ"ת בחן את הסוגיה עם כניסתו לתפקיד, ושם את נושא העסקים הקטנים והבינוניים כנושא מרכזי, ולכן גם הורה להשלים בטווח הזמן המיידי את ההליכים הדרושים להקמת הסוכנות ועל מנת שלא ייווצר ואקום".