בעלי פרופיט: "בגלל שנה לא טובה לא מגיע לנו להפסיד את כל העסק"

לקראת ההכרעה בהסדר החוב, אומר גיא יצחקי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן: "לא ביקשנו תספורת אלא דחייה של מספר חודשים והם רוצים עכשיו כ-45% ממניות החברה"

רב הכרעת הגופים המוסדיים בשאלה האם לקבל את הסדר החוב של חברת פרופיט , מנכ"ל החברה, גיא יצחקי, מתייחס, בראיון ל"גלובס", למצבה של החברה. "פרופיט היא חברה וותיקה - מפעל חיים", אומר יצחקי, שהוא גם בעל השליטה בחברה יחד עם אביו, צבי. "הסדר חוב צריך להיות הוגן לכל צדדים. בגלל שנה אחת לא טובה לא מגיע לנו להפסיד את כל העסק".

החברת נקלעה לקשיים על רקע המשבר העולמי, ונטישת שוכר מהותי. לאחר שלא שילמה בחודש שעבר תשלומי קרן וריבית של כ-25 מיליון שקל מונה רו"ח גבי טרבלסי להכין מתווה כללי של הסדר חוב, שעיקרו דחיית החוב בתמורה לקבלת מניות של החברה. אך ההצעה הראשונה שהתבססה עליו נדחתה על הסף על ידי המוסדיים הדורשים נתח של כ-45% ממניות פרופיט.

בפרופיט מסכימים למתווה הכללי של ההסדר, והשאלה היא כמה מניות יקבלו מחזיקי האג"ח. "לא ביקשנו תספורת אלא דחייה של מספר חודשים והם רוצים עכשיו כ-45% ממניות החברה", אומר יצחקי. "אנחנו באיחור של התשלום וצריך להחזיר את כל החוב, אבל השאלה שנותרה פתוחה היא מה גובה הפיצוי. היה כאן כוח עליון עולמי. בישראל עוד בסדר, אבל בחו"ל המצב לא כל-כך טוב. כאן מימשנו, בחו"ל קשה לממש אך בכל זאת לא הפסקנו אף פעם לנסות. אנו פועלים למכור את הנכסים בשוויץ אבל צריך סבלנות".

*המוסדיים רוצים את הכסף בחזרה בהתאם להתחייבות.

"כשגייסנו את הכסף היה ברור לכולם שלא מדובר בתקופה קצרה של שנתיים שלוש. בנדל"ן יש בירוקרטיה ארוכה עד למימוש של פרויקט. עסקת נדל"ן זה משהו שלוקח זמן, חצי שנה בערך. הרוכש בודק שלושה חודשים ואחר כך צריך עוד חודשיים כדי לקבל את האשראי מהבנק".

*לא גייסתם יותר מדי?

"היה ביקוש רב המוסדיים והציעו לי אפילו להרחיב את הסדרה. בכל זאת לא גייסנו יותר מדי, בנינו על זה שאפשר יהיה למחזר. אבל בחו"ל כיום זה בלתי אפשרי. בנינו תמהיל של פיזור סיכונים למקרה שתהיה בעיה ולא ציפינו שיהיה מיתון עולמי במדינות בהן אנחנו פועלים. כשגייסנו תמיד ידענו שנוכל למחזר משוק ההון או מהבנקים אך כיום זה בלתי אפשרי.

"בשנה האחרונה הורדתי התחייבויות בהיקף של 200 עד 300 מיליון שקל. מכרתי חלק מהפעילות בחו"ל ובישראל וביצעתי רכישה עצמית של 80 מיליון שקל. מגיע למחזיקי האג"ח כל סנט ואני עושים הכול כדי להחזיר להם".

פרופיט קיבלה אולטימטום לפיו עליה הגיע להסדר עד ה-21 לחודש, אחרת, מאיימים המוסדיים, ידרשו פירעון מיידי.

המוסדיים מאיימים בפירעון מיידי

יצחקי מודה שהחברה מציעה היום יותר ממה שהציעה במתווה הסדר החוב הראשון שפורסם, אך לא חושף את הפרטים המדויקים. פרופיט מתכוונת להעביר את הביטחונות של סדרה ב' לסדרות ד' ו-ה' ולתת להם שיעבוד שני על נכס בשווי של 25 מיליון שקל. בתחילת החודש מונה עו"ד פיני רובין לייצג את החברה מול מחזיקי האג"ח והוא למעשה משמש מעין בורר שיקבע הסדר שיהיה מקובל על שני הצדדים.

*איפה הבנקים?

"הבנקים בהמתנה. הם מחכים לראות מה יעשו בעלי האג"ח. מרבית החובות לבנקים זה בחו"ל והרוב בהלוואות מסוג נון-ריקורס בהלוואות מול נכסים מניבים".

*הייתה בעבר ביקורת של מהמוסדיים על הדיבידנד.

"הדיבידנד שחולק נכנס חזרה לחברה וזאת הייתה הפעם הראשונה שחולק דיבידנד ב-15 שנות קיומה. השקעתי את כל הכסף שלי במניות של החברה ומשם הייתי אמור בעצם להרוויח. עד לפני שנה השתכרתי מעבודתי רק 20 אלף שקל בחודש".