מכללת ספיר תפתח את בית ספר למשפטים הראשון בדרום

התוכנית תחל לפעול כבר מאוקטובר הקרוב ■ נשיא המכללה: "מברכים על ההחלטה - עכשיו תושבי האזור יוכלו לרכוש השכלה משפטית"

לאחר מאבק של למעלה מארבע שנים, אישרה היום (ג') המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) את פתיחתו של בית ספר ללימודי משפטים במכללת ספיר - הראשון והיחיד באזור הדרום. בספיר נאבקו בשנים האחרונות על פתיחת מסלול המשפטים כדי לאפשר לסטודנטים מהדרום את האפשרות ללמוד משפטים קרוב לבית.

ספיר מצטרפת למכללת צפת ולארבע אוניברסיטאות - תל אביב, העברית, חיפה ובר אילן - המלמדים משפטים במוסדות ציבוריים ובשכר לימוד רגיל. שאר המוסדות כמו המרכז הבינתחומי ושערי משפט הן מוסדות פרטיים, שם שכר הלימוד גבוה פי שלושה בערך. למעשה, עד אישור המל"ג לפתיחת לימודי משפטים בספיר, מוסד הלימודים הדרומי ביותר שעסק בתחום היה המסלול האקדמי המכללה למינהל בראשון לציון, שהוא מוסד פרטי.

מאבק ארוך

ספיר, כאמור, ניהלה מאבק ארוך כדי לזכות באפשרות להקים בית ספר למשפטים. תחילה היתה התנגדות להקמת בית ספר למשפטים נוסף המסובסד מכספי המדינה לאור העובדה שמדי שנה ישנם גם ככה כ-4,000 בוגרי משפטים בישראל, דבר היוצר אינפלציה בשוק עורכי הדין. עם זאת, לאור העובדה שלא היו בתי ספר למשפטים בצפון ובדרום הוחלט במל"ג לפתוח תוכניות כאלה.

מכללת ספיר התמודדה מול מכללת אשקלון על הבקשה להקים בי"ס למשפטים, אך מי שטרפד בזמנו את ההקמה היה נשיא אוניברסיטת בן גוריון לשעבר, ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, שהחליט כי הוא רוצה לפתוח לימודי משפטים באוניברסיטה בבאר שבע. בהמשך, משכה בן גוריון את ההצעה וספיר זכתה באישור הנחשק.

נשיא מכללת ספיר, פרופ' זאב צחור, אמר כי היום כי "במכללה מברכים על ההחלטה. פתיחתו של בית ספר למשפטים בספיר תאפשר עכשיו לתושבי האזור המעוניינים לרכוש השכלה משפטית, ללמוד סמוך למקום מגוריהם, תוזיל את עלות הלימודים לסטודנטים אלה ותתרום לזמינות ורמת השירותים המשפטיים, שיעמדו בעתיד לטובת אוכלוסיית הנגב. הכוונה היא לפתח בית ספר למשפטים ייחודי שיעודד את בוגריו להיות משפטנים בעלי שאר רוח ומחויבות לשינוי ערכים בחברה הישראלית".

יפתחו קליניקה משפטית

מי שיעמוד בראש בית הספר החדש למשפטים במכללת ספיר הוא פרופ' עמרי ידלין, שכיהן כסגן דיקן בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב. לדבריו, "בנוסף להשכלה משפטית רחבה במשפט ציבורי, פלילי ומסחרי ברמה אקדמית גבוהה, תתמקד התוכנית גם בנושאים הנוגעים ל'משפט קהילה וסביבה' כגון: מדיניות קרקעית ותכנון ובנייה, יחסים בין שלטון מרכזי למקומי בישראל, איכות סביבה ותכנון סביבתי ועוד.

בספיר מתכננים גם לפתוח קליניקות משפטיות, בדומה לנעשה באוניברסיטת תל אביב שגם תסייע בהקמה. קליניקות אלה יספקו שירותים לתושבי הסביבה, גם מחוץ לשדרות ולעוטף עזה ואף יערכו השתלמויות לעורכי דין העובדים באזור. במכללה חנכו לאחרונה ספריה של 6,000 מ"ר, שתשמש מעתה גם כספרייה משפטית כמו בכל מוסד המלמד משפטים.

במכללה מתכוונים להתחיל כבר עכשיו בהרשמה ללימודי משפטים לשנת הלימודים הקרובה שתפתח באוקטובר. למסלול יוכלו להתקבל 80 סטודנטים על סמך שקלול ציוני בגרות ופסיכומטרי וכן ראיון אישי.