מדוע סיים בנק הפועלים את תפקידו כנאמן לסיגמא?

אף שהצדדים אינם מספקים הסבר, ההודעה מגיעה לאחר רצף דוחות של הנאמן, שבהם הצביע על ליקויים שונים ■ הנאמן דיווח זמן קצר לאחר שפורסם תחקיר G, שחשף כי רשות ניירות ערך החליטה לבדוק טענות על עבירות לכאורה מצד בכירים בבית ההשקעות

חברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות סיגמא פרסמה בשבוע שעבר הודעה מסקרנת: בנק הפועלים , ששימש בשנים האחרונות כנאמן של הקרנות, יסיים את כהונתו בתום התקופה שנקבעה בהסכמים. גט בין נאמן לחברת קרנות הוא אירוע חריג יחסית בשוק. האם חיכוכים בין הצדדים גרמו לכך?

אף שהצדדים אינם מספקים הסבר, ההודעה מגיעה לאחר רצף דוחות של הנאמן, שבהם הצביע על ליקויים שונים. במארס השנה, בדיווח לבורסה על תוצאות בדיקה שאותה ערך במערכת הניהול של הקרנות, כתב הנאמן כי סיגמא טרם סיימה להטמיע שינויים בחוק ובתקנות שנכנסו לתוקף עוד ב-2007, וכי בבדיקות התגלו ליקויים הקשורים לתקנות בתחומים אחדים: עדכון ספר נוהלי החברה, דיווחים בהתאם לחוק, קבלת אישורים מהנאמן, תהליכי ביקורת הפנים בחברה ועוד. סיגמא התחייבה, נכתב בדיווח, "לתיקון הליקויים ולהסדיר את התהליכים בחברה", והיא מדווחת על התקדמותה לרשות ניירות ערך. הנאמן ציין כי לדעתו "אין די במערכת האמצעים אשר קיימת בידי מנהל הקרן כדי להבטיח את ניהול קרנות הנאמנות לפי הוראות החוק, הוראות הסכמי הקרנות וההתחייבויות על-פי התשקיפים".

עיתוי הדיווח של הנאמן מעניין: זמן קצר לאחר שפורסם תחקיר G, שחשף כי רשות ניירות ערך החליטה לבדוק טענות של מיכאל רביב, בכיר לשעבר בסיגמא שעסק בקרנות הנאמנות שלה, לגבי שורת עבירות לכאורה מצד הממונים עליו בבית ההשקעות.

הרשות הודיעה לרביב כבר בינואר כי מכתבו הועבר ליו"ר הרשות, זוהר גושן, "ולבדיקת הגורמים הרלבנטיים ברשות", וכי "הדברים ייבדקו ויטופלו בהתאם לנדרש" - אך לא ברור אם היא עמדה במילתה. חצי שנה לאחר הגשת התלונה, מסרב דובר הרשות לגלות אם היא אפילו ביקשה את תגובת ראשי סיגמא לטענות ואם בכוונתה לעשות כן עכשיו. רביב, מצדו, מוסיף לטעון כי "כל המידע שהיה ברשותי נמסר לרשות וניתן להוכיח את כל טענותיי בנקל".

עד לפרישתו, מוסיף הנאמן לגלות תקלות. לפני שבועיים הוא פרסם דיווח נוסף, לגבי צעדים שנעשו לתיקון הליקויים שנמצאו בדוח הקודם, כגון החלפת מבקר הפנים אנדריי הרשקוביץ. בדיווח נכתב שאם תמשיך סיגמא בשינויים הבעיה תיפתר, אך מתברר שגם ברבעון הזה "עדיין נמצאו ליקויים בתהליכים מסוימים בחברה", וכי מנהל הקרן "טרם השלים את הטמעת שינויי החוק והתקנות" במערכת הניהול.

תגובת סיגמא: "הנאמן הודיע על סיום כהונתו במועדים הקבועים בהסכם. מנהל הקרן בוחן התקשרות, בתום כהונת הנאמן הקודם, עם נאמן מוביל בשוק שילווה את תהליך ההתחדשות של מנהל הקרן בכל הקשור למערכי הפיקוח והבקרה בחברה".

גם בבנק הפועלים סירבו לפרט את הנסיבות לסיום ההתקשרות: "שאלתך נוגעת לקשריה העסקיים של החברה לנאמנות ויחסיה עם לקוחותיה, תחומים שהחברה אינה נוהגת לתת להם פומבי".