אמריקה עולה על המשקל

לקראת פרסום מדד המחירים האמריקני היום אחה"צ: כך יגיב השוק לנתון שונה מהתחזית

יש משהו בימים הקודמים למועד פרסום מדדי מחירים לצרכן, המזכיר עלייה על המשקל הביתי. תוצאה המצויה בטווח המוגדר "נורמאלי", היא תולדה של פעילות מאוזנת ובריאה. פריצת הטווח הזה, לכל כיוון, מזמנת התמודדות עם סט אחר של בעיות.

היום בצהריים, יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש יוני בארה"ב. אם תרצו, השקילה החודשית של הפעילות הכלכלית. את מירב העניין, לפחות מנקודת המבט של סוחרי המט"ח, ירכז נתון ספציפי יותר המתפרסם יחד עימו: מדד הליבה. זאת, מפני שלכל סטייה מהצפי המוקדם לנתון זה, יש השפעה על כיוון המסחר בדולר.

מדד הליבה - כשמו כן הוא - מתרכז בסל מוצרים המורכב ממוצרי הלבשה, טבק, טיסות וכלי רכב, בהשמטת השפעות העונתיות החזקות של מחירי מזון ואנרגיה.

בחודש הקודם, הראה מדד הליבה של המחירים לצרכן, עליה של 0.1% . זאת, לעומת עלייה של 0.3% בחודש אפריל. התמתנות זו חיזקה את תחושתו הבנק המרכזי שהאינפלציה המקומית נמצאת עדיין ברמה נמוכה ולכן אין צורך לנקוט במדיניות מוניטארית מצמצמת הכוללת העלאת ריבית.

למרות זאת, הפעם מעריכים האנליסטים עלייה של 0.2% בחישוב ליבת המדד. במילים אחרות, יש בשוק ציפייה למדד גבוה מזה שיצא בחודש מאי, כזה העשוי להצביע על שינוי מגמה.

נתונים גבוהים מהתחזית ירמזו על עלייה באינפלציה ופירושם התחזקות הדולר. זאת, מפני שהתעוררות הביקוש, תאותת לממשל שיש להפחית את הצעדים הכמותיים (רכישת אג"ח ממשלתיות, לדוגמא) ואת הזרקת הנזילות לשוק. צמצום היצע הכסף ישפיע, כאמור, בצורה חיובית על ערכו של הדולר.

נתונים נמוכים מהתחזית פירושם העדר אינפלציה ובהתאם, המשך המדיניות המרחיבה והותרת מדיניות הריבית האפסית על כנה. התמשכות פרק הזמן שבו השקעה בדולר איננה נושאת פירות ריבית תוביל להיחלשות נוספת בשערו.

בהסתכלות שנתית, עדיין אי אפשר לדבר על התפרצות אינפלציונית בארה"ב. הצפי השנתי עומד על אינפלציה שלילית של 1.6%- . עם זאת, קיימת דריכות בקרב העוסקים במלאכה. מאז פרוץ המשבר, מתנהגת האינפלציה בארה"ב, אם נשוב למשל עימו פתחתי, כמו אדם עם הפרעות אכילה.

בגרף שלפניכם ניתן לראות כי דווקא במהלך השנה החולפת סבלה ארצות הברית מעליה הדרגתית במחירים עד לרמת שיא של 5.5% אינפלציה שנתית.
סטגפלציה שהיא השילוב הקטלני בין מחירים עולים וכלכלה שמאטה החל לרחף באוויר העכור של המשבר.

משה ווסרמן מדד ארה



בסופו של דבר, הכלכלה האטה בקצב מהיר יותר והעדר הביקושים עשה את שלו כך שהשינויים העיקריים במחירי המוצרים חלו כלפי מטה.

ב-21 ביולי, אמור יו"ר הפד', בן ברננקי, להעיד בפני הקונגרס ולספק פרטים בדבר המשך המדיניות הכמותית של הממשל. אין ספק כי תוצאות מדד המחירים לצרכן ישפיעו רבות על תוכן העדות, מה שמעניק לנתון המתפרסם מחר משנה חשיבות.

משה וורסמן הוא מנכ"ל איזי פורקס בישראל