עדות מאיראן: "הצבא בכל מקום; כבר לא שומעים ממוסאווי"

כך מספר תושב טהראן ל"גלובס" ■ "חלק מהאנשים שנעצרו פשוט נעלמו ולא שומעים מהם כבר שבועות" ■ מוסאווי מקים ארגון גג שיאגד את כל ארגוני הרפורמה ■ ובינתיים בטוויטר: האיראנים מנסים לחדש את המחאה

מה קורה באיראן? מאז החלו משמרות המהפכה לפעול למיגור המפגינים בעקבות הבחירות הסוערות בחודש שעבר, המפגינים כבר לא יוצאים בהמוניהם לרחובות וכלי התקשורת כבר לא מסקרים את האירועים. היום מדווחת סוכנות הידיעות AP כי מנהיג האופוזיציה, מיר חוסיין מוסאווי, מתכנן להקים ארגון גג שיאגד תחתיו את כל ארגוני הרפורמה, ואתמול דווח כי המשטר האיראני הוציא להורג 13 אזרחים סונים בטענה שהם היו שותפים למרד נגד המשטר.

לאחר הבחירות טענו תומכי מוסאווי כי הנשיא מחמוד אחמדיניג'אד זייף את תוצאות הבחירות. המפגינים דרשו בחירות חוזרות ויצאו לרחובות מדי יום, תוך שהם קוראים קריאות גנאי כנגד המשטר ומעדכנים באתר המסרים טוויטר על הנעשה באיראן. לכלי התקשורת הזרים היה קשה לדווח מתוך איראן בשל המגבלות שהטיל המשטר, כך שטוויטר הפך לזירת דיווח מרכזית.

אלא שמאז שהמשטר הורה למשמרות המהפכה לדכא את המפגינים בכוח, ההפגנות שככו. משמרות המהפכה (הבאסיג') החלו לירות במפגינים, וסרטוני וידיאו המציגים את הכוחנות של החיילים הועלו לרשת האינטרנט. לפי הדיווחים, מאות מפגינים נעצרו וכ-20 נהרגו, אולם לא ניתן לאשר אם אלה הם המספרים המדויקים או שמא המספרים האמיתיים הם גבוהים יותר.

פ' (השם המלא שמור במערכת), תושב טהראן, מספר ל"גלובס" על הנעשה בעיר, הרחק מעיני התקשורת. לדבריו, ההפגנות עדיין נמשכות אך לא באותה עוצמה כבעבר, שכן חיילי משמרות המהפכה שולטים בשטח ומצליחים לדכא את המפגינים.

"יש עדיין הפגנות אך הבאסיג' ויחידות הצבא נמצאים בכל מקום", הוא אומר. "אנשים רבים נעצרו ונכלאו. חלק מהאנשים שנעצרו פשוט נעלמו ולא שומעים מהם כבר שבועות. כבר לא שומעים יותר גם ממוסאווי. המשטר מנסה להשתלט שוב על השטח והמצב מתוח מאוד".

הגולשים בטוויטר מנסים לחדש את המחאה

מאז, נראה כי מוסאווי נבהל ונסוג. הוא התרחק מעין הציבור ותנועת הרפורמה נפגעה קשות, בין היתר לאחר שהמשטר עצר פוליטיקאים רבים שהשתייכו לתנועת הרפורמה. לפי דיווחים בכלי התקשורה הזרים, מוסאווי נפגש בשבוע שעבר עם מהדי כרובי, אחד ממנהיגי הרפורמה ועם הנשיא לשעבר מוחמד חתאמי, כדי לגייס אותם לארגון החדש שהוא מקים. העיתון האיראני "אתמד א-מלי" ("הביטחון הלאומי") מדווח כי מוסאווי ומנהיגי הרפורמה האחרים ישתתפו ביום שישי הקרוב בתפילת יום השישי יחד עם אכבר רפסנג'אני, נשיא איראן לשעבר ואחת מדמויות המרכזיות ורבות העוצמה במערכת הפוליטית במדינה. רפסנג'אני צפוי לשאת דרשה בתפילה ותהיה זו הפעם הראשונה שהוא מדבר מאז הבחירות.

וטוויטר? זירת המסרים כבר לא תוססת כמו בימי ההפגנות, אך הדיווחים ממשיכים לזרום. אחת מתומכות הרפורמה כותבת היום: "לא איכפת לי מה יקרה. עברנו כבר הרבה ואנו יכולים להחזיק מעמד. נראה מה יקרה ביום שישי". גולש אחר כותב על מצב העצורים שנכלאו על ידי המשטר: "מצב ההגיינה רע. האוכל נשמר במסדרונות צפופים והאסירים מקבלים כמות מזון ומים מינימלית".

גולשים בטוויטר מנסים להצית מחדש את גל המחאה. אחד הגולשים קרא לאיראנים לצאת לרחובות מחר (ה') בשעה 17:00 ("ודאו שאיש לא יישאר מחר בבית"), אחרים מזכירים את יום שישי כמועד נוח להפגנות (בשל התפילה בה יישא דברים רפסנג'אני) ויש מי שמנסה לארגן מחאה רחבה יותר וקורא להפגנות סולידריות עם העם האיראני בערים שונות ב-25 ביולי, והקים לצורך כך אתר אינטרנט מיוחד (http://united4iran.org/).