פיקח, אבל לא חכם גדול

אם אובמה היה צריך נימוקים להחלפת ברננקי, נפל לידיו השבוע דו"ח מצויין

אומרים שחכם יודע לא להיכנס לצרות שפיקח יודע איך לצאת מהן. בן ברננקי אולי תרם תרומה מרשימה לחילוץ המשק האמריקני משאול התחתיות שהוא הגיע אליהן, אבל רבים ממבקריו טוענים שאם היה מיטיב למלא את תפקידו, כל זה לא היה קורה.

ב-31 בינואר תסתיים כהונתו של ברננקי כיו"ר הפדרל ריזרב. ברננקי הוא מינוי של ממשל בוש, והנשיא אובמה מתמהמה מאוד להכריז על הארכת המינוי. לאחרונה פרסם ה"וול סטריט ג'ורנל" כי בבית הלבן אכן נשקלת האפשרות להחליף את ברננקי. אובמה היה מעדיף לראות בתפקיד את לורנס סאמרס, יועצו הכלכלי הבכיר.

בתחילת השבוע העריכו אנליסטים שהחלפת ברננקי תגרום זעזוע מיותר בשווקים. אבל אתמול בדו"ח שפרסמה קואליציה של אנליסטים ומפקחים לשעבר על התעשייה הפיננסית, הובעה הסתייגות מהצעת הממשל לרפורמה רגולטורית שתעניק לפד יותר סמכויות.

אם אובמה היה צריך נימוקים להחלפת ברננקי, הדו"ח הזה נפל לידיו כפרי בשל. בין היתר נטען שם, שתדמיתו של הבנק המרכזי והאמון בו נפגעו קשות כתוצאה מתרומתו למשבר. ברננקי אמנם עמד מאחורי החילוץ של הכלכלה מהצרות שלה, אבל הוא גם האיש שלא הבין את המשמעות של האירועים שהקדימו את המשבר הזה. הדברים התהוו מול עיניו, אבל הוא לא הצליח לעצור את המשבר כשהוא היה קטן. איש פיקח אמרנו, אבל חכם גדול הוא לא. *