מורגן סטנלי ו-JP מורגן עשויים לסייע ל-CIT כדי להמשיך את פעילות הבנק

(עדכון) - במקביל, CIT ויועציו מנסים לארגן חבילת מימון חירום לבנק כדי להימנע מפשיטת-רגל ■ המניה זינקה ב-70% - אך תיגרע ממדד S&P 500 ב-24 ביולי

המאמצים להצלת בנק CIT נמשכים במלוא המרץ: סוכנות בלומברג דיווחה בסופ"ש (ש') כי בנקי ההשקעות JP מורגן ומורגן סטנלי שוקלים להעניק מימון מיוחד לבנק CIT - אך רק לאחר שהוא יכריז על פשיטת רגל ויבקש את בית המשפט להגן עליו מפני נושיו, קרי מפני מחזיקי האג"ח של CIT.

לפי הדיווח, המתבסס על גורמים המקורבים לנושא, JP מורגן ומורגן סטנלי מנהלים מגעים גם עם בנקים נוספים לביצוע המהלך, אשר נועד להמשיך את פעילות CIT גם לאחר פשיטת הרגל. במקביל, CIT ויועציו (שבהם נכללים גם מורגן סטנלי וחברת הייעוץ Evercore Partners) מנסים לארגן חבילת מימון חירום לבנק כדי להימנע מפשיטת רגל.

Moore-Handley, חברה מאלבמה המספקת כלי עבודה לחנויות ורשתות "בנה ביתך", הינה החברה הראשונה שטוענת כי נאלצה להגיש בקשה לפשיטת רגל מפני שלא הצליחה לקבל כסף מהמלווה שלה, CIT.

בוול סטריט, מניית CIT תיגרע החל מה-24 ביולי ממדד ה-S&P 500, וזאת לאחר ששווי השוק של הבנק ירד ל-272 מיליון דולר והמניה ממוקמת במקום ה-500 במדד. את מקומה של מניית CIT תתפוס מניית רד האט (סימול: RHT). מניית CIT זינקה אמש (ו') ב-70 בוול סטריט על רקע הדיווחים על המהלכים המתבצעים מאחורי הקלעים להצלת הבנק. יש לציין כי במהלך יום המסחר זינקה המניה בשיעור של כ-117%. למרות הזינוק הזה, בעלי המניות עדיין חבוטים, שכן מאז סוף מאי היא התרסקה ב-90%.

כאמור, וול סטריט הוצפה בדיווחים שונים הנוגעים להצלת CIT, מה שתרם לטלטלה במניית הבנק. הנהלת הבנק מנהלת מגעים עם משקיעים פרטיים (ככל הנראה עם קרנות פרייווט אקוויטי), כדי שאלה יזרימו לחברה כספים וימנעו את קריסתה. כמו כן, סוכנות רויטרס דיווחה כי CIT מנהל גם מגעים עם בנקי ההשקעות JP מורגן וגולדמן זאקס על מנת להשיג מימון של 2-3 מיליארד דולר לטווח קצר.

גדול מדי מכדי ליפול?

כזכור, הנהלת הבנק לא הצליחה לשכנע את הממשל כי קריסתו תסב נזק מהותי למערכת הפיננסית בארה"ב ולכן הממשל מסרב לספק לה ערבויות. מאז קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר גיבש הממשל האמריקני עמדה לפיה אסור לתת למוסדות חשובים וגדולים לקרוס, שכן הנזק למערכת הפיננסי יהיה קשה. באחד מנאומיו לאחר קריסת ליהמן ברדרס, הבחין יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, בין מוסדות פיננסים רגילים לבין מוסדות שהם בבחינת "גדולים מדי מכדי ליפול", ואותת בכך שהוא לא ייתן לקריסה נוספת כמו זו של ליהמן ברדרס לקרות.

הנהלת CIT ניסתה לשכנע את הממשל שהבנק הוא בבחינת "גדול מדי מכדי ליפול", אך הממשל לא השתכנע. ההערכה הייתה כי הבנק יגיש בקשה לפשיטת רגל, אולם הוא הודיע באופן רשמי כי הוא "ממשיך לבחון אלטרנטיבות", קרי לחפש אחר מימון בשוק הפרטי.

CIT הפסיד ב-8 הרבעונים האחרונים כ-3 מיליארד דולר ולפי ההערכות הוא זקוק ל-4-6 מיליארד דולר כדי לשרוד, וזאת לאחר שקיבל כבר מהממשל 2.3 מיליארד דולר כסיוע בחודש דצמבר. בוול סטריט מעריכים כי הבנק ינסה למצוא משקיעים שיזרימו לו כ-2 מיליארד דולר באופן מיידי כדי להוריד מעט את מפלס הלחץ. הבנק מסר כי אם הוא לא יצליח להשיג מימון מיידי של 2 מיליארד דולר ב-24 השעות הקרובות - הוא יקרוס.

גורם המקורב לנושא אמר היום לסוכנות הידיעות רויטרס, כי מחזיקי האג"ח של הבנק פוסלים על הסף אפשרות להמיר את אגרות החוב שבידיהם למניות, והם מעוניינים בפתרון של מחזור חוב בלבד, כלומר גיוס אג"ח חדשות כדי לפרוע את האג"ח המיועדות לפירעון.

הכל פתוח

פימקו (PIMCO), קרן האג"ח הגדולה בעולם בניהולו של ביל גרוס, היא מחזיקת האג"ח הגדולה ביותר של CIT. הנהלת החברה מאיימת בפשיטת רגל שתסב נזק רב למחזיקי האג"ח שלה, אולם ייתכן כי מדובר באיומים בלבד שכן בוול סטריט מעריכים כי הכל עדיין פתוח - הכנסת משקיעים פרטיים ואפילו סבב נוסף של שיחות עם הממשל.

בנק CIT קיים כבר כ-101 שנים והוא המלווה הגדול ביותר בארה"ב לעסקים קטנים ובינוניים. במידה והא יפשוט רגל - תהיה זו הקריסה הרביעית בהיקפה בהיסטוריה של ארה"ב והגדולה ביותר מאז קריסת וושינגטון מיוצ'ואל בספטמבר האחרון.

בחודש אוגוסט יצטרך הבנק לפרוע חוב בהיקף של כמיליארד דולר, וכרגע אין לו מספיק מזומנים בקופה כדי לעשות זאת, כך שהברירה היחידה שנותרה לו היא לגייס חוב נוסף. אך הבנק לא יצליח לעשות זאת ללא תמיכה של הממשל האמריקני או של משקיעים אחרים. CIT צריך להחזיר תשלומי אג"ח בהיקף של 10 מיליארד דולר בשנת 2010, ובשנה האחרונה הוא לא גייס ולו דולר אחד בהנפקות אג"ח חדשות.

קריסת CIT, אם אכן תקרה, תעמיד בסיכון גבוה כ-760 עסקים במעגל הראשון, ואילו במעגל השני ישנו פוטנציאל הרסני לפגיעה קשה בכ-300 אלף עסקים נוספים. כמו כן, אם הבנק יקרוס, תהיה זו פשיטת הרגל הגדולה ביותר מאז שוושינגטון מיוצ'ואל קרסה בספטמבר האחרון. ל-CIT נכסים בהיקף של 75.7 מיליארד דולר וחובות של 68.2 מיליארד דולר נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה. הבנק אחראי למימונם של כמיליון עסקים בארה"ב.