ענתבי לגופים המוסדיים: עוברים לפרסום תשואות שנתיות

משרד האוצר העביר היום טיוטה למוסדיים בה הוא מפרט את התקנות החדשות אותן יש ליישם בעקבות המשבר בשוק הקונצרני ■ התקנות ייכנסו לתוקף בינואר 2010

הממונה על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר, ידין ענתבי, פירסם היום טיוטת תיקון לחוזר כללים לפרסום תשואות על ידי הגופים המוסדיים, בה הוא מחייב את הגופים המוסדיים לעבור לפרסום התשואות במסלולי ההשקעה השונים (כגון קופות גמל וקרנות השתלמות) על בסיס שנתי, ולא על בסיס חודשי. התקנות הועברו למוסדיים היום וניתנה להם האפשרות להגיש הערות עד ה-23 באוגוסט. התקנות ייכנסו לתוקף בינואר 2010.

בעוד פחות מחודשיים תמלא שנה לקריסת בית ההשקעות ליהמן ברדרס, אירוע שהביא להחרפת המשבר הפיננסי העולמי והצית את המשבר בשוק האג"ח הקונצרניות בישראל. כזכור, הגופים המוסדיים פרסמו את התשואות על בסיס חודשי, מה שהביא לתחרות חריפה בענף תוך נטילת סיכונים בהשקעות. המוסדיים הגדילו את חשיפתם לאגרות חוב קונצרניות של חברות רבות, כולל אג"ח של חברות נדל"ן. כשהחגיגה בבורסה הסתיימה, גבר החשש כי החברות לא יוכלו להחזיר את החוב ואגרות החוב צנחו. המוסדיים נתפסו לא מוכנים וצמד המילים "הסדר חוב" הפך למושג החם של 2009.

המשבר בשוק האג"ח הקונצרניות גרם לבהלה בישראל. חוסכים רבים הביטו בחסכונותיהם הולכים ומצטמקים, מה שהניע את משרד האוצר לפרוס "רשת ביטחון" חלקית ולהשיק את קרנות המנוף שירכשו אג"ח קונצרניות בשוק. אך מתחילת השנה השווקים הפיננסים החלו להתאושש וכך אם שוק האג"ח הקונצרניות, מה שהוריד את מפלס הפחד.

ההוראות של ענתבי

לא בטוח שהמוסדיים למדו את הלקח מהמשבר בשוק הקונצרני, שכן מתחילת השנה גייסו החברות הציבוריות הון בהיקף של כמעט 20 מיליארד שקל, כאשר ברוב המכרזים נקבע ריבית חד-ספרתית נמוכה יחסית.

אך בניגוד למוסדיים, הזיכרון של משרד האוצר לא כל כך קצר. "מתן אפשרות לפרסם תשואות חודשיות הניע את ציבור החוסכים לבחון את הביצועים של המוצרים הפנסיוניים לטווח קצר ובמקביל השפיע על קביעת מדיניות ההשקעה בגופים המוסדיים במטרה למקסם את התשואה בטווח הקצר", אומרים היום באוצר. "היות ומדובר בחיסכון לטווח ארוך, יש לבחון את הביצועים של מסלול ההשקעה על פני תקופת זמן ארוכה ולא על פני חודשים בודדים. לכן, בהתאם לטיוטה המוצעת לא יתאפשר פרסום תשואות שאינן תשואות שנתיות".

בנוסף, ענתבי מחייב את המוסדיים לפרסם תשואה ממוצעת ל-3 ו-5 השנים האחרונות. פרסום זה יופיע באופן קבוע ליד כל תשואה שנתית. המוסדיים יחויבו גם להציג ליד כל מסלול השקעה גם אחד ממדדי הסיכון של המסלול ב-5 השנים האחרונות. המדד אמור לספק מידע לחוסך בנוגע לרמת הסיכון של אותו מסלול השקעה ולשמש אותו ככלי השוואתי בין מסלולי ההשקעה השונים.

הוראה נוספת של האוצר למוסדיים נוגעת לקופות או קרנות שניהלו פחות מ-10 מיליון שקל. מסלולים אלו נחשבים קטנים בהיקפם ולפיכך הסיכוי להשיג בהם תשואה גבוהה הינו גדול יחסית. המוסדיים היו נוהגים לא פעם לפרסם את התשואות הגבוהות של המסלולים הקטנים הללו ולמשוך משקיעים. הבעיה התעוררה כאשר הקופה או הקרן החלה לתפוח, ואז השגת התשואה הגבוהה הפכה למשימה קשה יותר והייתה כרוכה בנטילת סיכונים. כעת, הורה ענתבי, כי המוסדיים לא יורשו לפרסם את התשואות של מסלולי השקעה שמנהלים פחות מ-10 מיליון שקל.