ערוץ 1 וערוץ 99 טרם חתמו על הסכם המימון לשידורים הדיגיטליים

ברשות השידור דורשים כי הטלוויזיה החינוכית תשלם את חלקה במימון, ואילו בערוץ הכנסת דורשים "נקודת יציאה" מההסכם ■ מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה: "השידורים יחלו באוגוסט"

ספק לעליית מערך הערוצים הדיגיטלי (ה-DTT) במועד: מחר (ב') תתכנס ועדת הכלכלה של הכנסת במטרה לתקן את החוק שקבע כי ה-DTT יחל לפעול בחודש מאי, לחודש אוגוסט.

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי מתוך 5 הערוצים שאמורים להיות על המערך הדיגיטלי, עד כה נחתמו הסכמים רק עם שניים: ערוץ 2 וערוץ 10. הסכמים עם ערוץ 1, ערוץ 99 וערוץ 33 טרם נחתמו.

כאמור, רשות השידור, שאמורה לשאת כ-40% ממימון ה-DTT (ערוץ 1 ו-33), טרם חתמה על ההסכם; כך גם ערוץ הכנסת, המהווה 20% מהחבילה. הסיבה העיקרית לעיכוב בחתימה היא טענת הרשות כי על החינוכית לשלם בנפרד את חלקה מסך שידוריה בערוץ 1, המהווים כיום כ-8 שעות ביום. החינוכית וערוץ 1 משלמים גם אגרת תדרים בנפרד, וברשות השידור טוענים כי כך צריך להיות גם במקרה ה-DTT. אך חוק הרשות השנייה בהגדרת ה-DTT רואה את רשות השידור כשוכר הראשי, ולא מתייחס לחינוכית כ"דייר משנה" של האפיק.

ערוץ הכנסת, מבחינתו, חושש לחתום על ההסכם במתכונת הנוכחית, מאחר שההסכם מאפשר אך ורק להיכנס למערך, אולם אינו מאפשר יציאה. החשש העיקרי של הערוץ הוא אירועים לא צפויים שעשויים להתרחש, כגון הפסקת שידוריהם של ערוץ 10 או ערוץ 1, דבר שיגדיל מיידית את הוצאות מימון המערך הדיגיטלי גם לערוץ הכנסת, שיישא בהוצאות המערך יחד עם גורמי השידור שייוותרו.

חלוקה לא שווה

עבור ערוץ הכנסת, הממומן מתקציב הכנסת, עלות הפצת שידורי הערוץ על ה-DTT עומדת על כ-5 מיליון שקל בשנה, אך מבחינתו המציאות יכולה לדרוש ממנו לשלם לפתע סכום גבוה בהרבה, ולכן הוא דורש בהסכמו מול הרשות השנייה אפשרות לצאת במקרה שתנאי הכניסה ישונו באופן מהותי.

"חלק מהבעייתיות ב-DTT נובעת מכך שהמחוקק מתייחס ל-5 הערוצים באופן שווה, בפרמטר המחיר. על אף שלא כולם זהים ברוחב הפס שהם צריכים", אומר בכיר בענף. לפי הבכיר, ערוצים 33 ו-99 אינם צורכים רוחב פס כמו שצורכים ערוצים 2 , 10 ו-1.

מרשות השידור נמסר בתגובה כי "על כל גוף משדר יש לשלם בנפרד את התשלום בגין הפצת השידורים במערך הדיגיטלי".

דן לנדאו, מנכ"ל הכנסת, אמר בתגובה כי "מצב שבו המחוקק העמיד לכנסת שיקול-דעת בתחנת הכניסה לפרויקט ה-DTT, אבל שלל ממנה את שיקול-הדעת מאותה נקודה ואילך, הוא פרשנות בלתי סבירה. אנחנו חלק מהשידור הציבורי, וככזה אנו רואים עצמנו חלק מ-60% מהמערך, ואנו חושבים שצריך להתייחס אלינו ככאלה".

יפה ויגודסקי, מנכ"ל הטלוויזיה החינוכית, מסרה בתגובה כי "אנחנו מתכוונים לצאת מהערוץ הראשון בכלל ולא מתכוונים לוותר על הכללתו של ערוץ הבית שלנו, ערוץ 23 במערך הדיגיטלי".

מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, מסר בתגובה: "מערך הפצת השידורים הדיגיטלי יעלה לאוויר כמתוכנן בראשית אוגוסט 2009 כשידורי ניסיון. רשות השידור אישרה את ההסכם ותעבירו בהקדם, לאחר שהיא תסדיר את התשלום היחסי עם החינוכית. בימים הקרובים הנושא ייסגר גם מול ערוץ הכנסת, כך שבכל מקרה השידורים יעלו בתחילת אוגוסט".