דניאל מירון, אנליסט ב-RBC: נייס - ההשקעה האיכותית ביותר

מירון בסקירה מיוחדת לקראת דו"חות הרבעון השני: "נייס תפתיע לטובה, אמדוקס היא מניית ערך, ולדו"ח קומברס עוד נחכה"

זהו, עונת הדו"חות של הרבעון השני החלה, ואצל החברות הישראליות הנסחרות בשוק ההון האמריקני היא תיפתח השבוע עם דו"חות סרגון . נייס , אמדוקס , צ'ק פוינט , טבע ושאר חברות הטכנולוגיה הישראליות יחשפו בפני ציבור המשקיעים את תוצאותיהן לרבעון השני של השנה, ינסו אולי לתת תחזיות לרבעון שלישי, ואם הן תהיינה מאוד נדיבות - אפילו לשנה כולה.

לכבוד ה"מאורע" בו מדי רבעון תוצאות כאלו ואחרות מפתיעות אותנו - לטובה או לרעה - ניהלנו שיחה פתוחה עם דניאל מירון, אנליסט הטכנולוגיה הראשי של בנק ההשקעות RBC, מתוך מטרה לנסות להבין כיצד ייראו תוצאות הרבעון השני של חברות הטכנולוגיה הישראליות, למי מהן כדאי לשים לב בטווח הארוך, וממי מהן עדיף לשמור מרחק. RBC הוא השותף האסטרטגי של תמיר פישמן בישראל, והראשון הוא אחד מתוך עשרת הבנקים הגדולים בעולם.

"באופן כללי, אנו בבנק ההשקעות RBC הפכנו לאחרונה ליותר שוריים מאשר דוביים", פותח מירון את דבריו. "לאחר שראינו שיש סימנים חיוביים המבטאים התאוששות בכלכלה העולמית, קיבלנו החלטה להיות יותר אופטימיים מפסימיים", הוא אומר. כזכור, מדד הנאסד"ק עלה מתחילת השנה בשיעור של 19.6%, והשלים עלייה של 48.7% מהשפל אליו נפל במארס האחרון.

- אך יש סיכוי לא קטן שמדובר באופטימיות מוקדמת מדי.

"נכון, אך מדובר באופטימיות בתוך מסגרת. בשוק ההון יש מה שנקרא Trend versus Cycles, שפירושו טרנד מול מחזוריות. המגמה הכללית של הכלכלה העולמית ושל שוקי ההון, מספר שנים קדימה, יכולה להיות מאוד לא חיובית. צריך לייצב את המערכות הפיננסיות, יש ממשלות רבות שמתמודדות עם גירעונות תקציביים, שיעורי הצמיחה של התמ"ג באותן מדינות ימשיך להיות נמוך, אך באותו הזמן - בתוך המשבר, שהוא משבר מתמשך, יש נקודות אור מסוימות, שבהן המצב נראה הרבה יותר טוב ממה שהרבה חשבו, ולזה אני מתכוון במילה Trend.

"אם אהיה ציורי, לפני כחצי שנה, ציבור המשקיעים אמר 'החורף הגיע, והשמש לא תזרח עוד'. עברו מספר חודשים, והשמש זרחה, וכדור הארץ המשיך להסתובב. נכון, נוצרה בשוקי ההון פאניקה סיסטמתית, אך כשהזמן חלף אנשים הבינו שניתן לחיות דרך המשבר ואפשר לחיות איתו, והסיוע שהגיש הממשל האמריקני - כמו גם ממשלות אחרות ברחבי העולם - עזר להם להאמין בכך".

למרות כל הדברים הללו, מירון אינו אופטימי לחלוטין. "שיא המשבר אכן מאחורינו, ויש סימנים שהכלכלה העולמית מתייצבת. אם עד עכשיו קצב ההצטמקות של הכלכלה היה X, אז עכשיו הוא עשרה אחוז פחות מאותו X. לכן, השמש עדיין לא זורחת במלוא עוצמתה, אך העתיד נראה בהיר יותר".

גם הביקוש לטכנולוגיות מתאושש

האופטימיות של מירון אינה שמורה למצב המאקרו כלכלי לבדו. "יש תחושה קונסיסטנטית שדברים זזים קדימה", הוא אומר ומסביר מה פירוש "תחושה" עבורו. "ברמת המספרים, ההזמנות והביקושים אנו רואים התעוררות מסוימת, אם בצד הצרכני ואם בצד הארגוני.

"הווקטור העיקרי בו השיפור בא לידי ביטוי הוא התקופה במהלכה שוקל הצרכן הסופי או הארגון את העלות מול התועלת שברכישת המוצר/הפיתרון, ואם הוא מגיע למסקנה שההחזר על הדולר שהוא ישקיע בו יהיה מהיר יותר, תהליך קבלת ההחלטה שלו יהיה מהיר יותר. עם זאת, הוודאות עדיין ערפילית ומחזורי המכירות (| Sales Cycles) עדיין ארוכים מהמצב הנורמלי, ולכן התחזיות לעתיד של החברות עדיין צמודות למצב הכלכלי העולמי".

כשהוא נוגע בחברות הטלקום, מירון אומר כי מדובר בתחום שבו תקציבי ההשקעות בהון (CapEx) עדיין אינם משוחררים דיים. "עם זאת, כשספק שירות צריך להרחיב את הרשת כדי לתמוך בגידול במספר המנויים, הוא יעשה זאת. לפני חצי שנה, לעומת זאת, הוא הקפיא השקעה שכזו על רקע אותו חשש שהכלכלה לא תתאושש".

- ולפסיכולוגיה יש תפקיד מרכזי.

"נכון. הפסיכולוגיה העצימה את המשבר, ולכן יש עכשיו תיקון חד כלפי מעלה, כי הפסיכולוגיה פועלת בכיוון ההפוך".

נייס - ההשקעה האיכותית ביותר

לדברי מירון, "באופן כללי, אנו מאמינים שהסנטימנט השתפר לאחרונה, כפי שניתן לראות בשיפור שווי החברות בשוק ההון. עם זאת, אנו מאמינים שיש פוטנציאל לאפסייד נוסף שיבוא לידי ביטוי עד סוף השנה הנוכחית, כשהוא מגובה במספר הזמנות גבוה יותר".

כשזה מגיע לנייס , המספקת פתרונות תוכנה להקלטות חכמות של וידיאו וקול עבור השוק הביטחוני והארגוני, מירון אופטימי למדי. "נייס מציעה את רעיון ההשקעה האיכותי ביותר מבין החברות שאנו מכסים עבור המחצית השנייה של השנה". לדבריו, "מבדיקות שעשינו בשטח, יש התעוררות מסוימות בהזמנות מהתחום הביטחוני, להבדיל מהקיפאון שאפיין אותן בסוף אשתקד ובתחילת השנה הנוכחית. שמענו בבירור ממפיצים של נייס שיש התעוררות בהזמנות, והיא יכולה להגיע לשיעור של 30%, נכון לתחילת השנה. במילים אחרות, קצב ההזמנות עולה וזה סימן טוב". נייס נסחרת לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר, לאחר שעלתה בשיעור של 7.8% מתחילת השנה.

אמדוקס - יותר מניית ערך מצמיחה

בנוגע לאמדוקס , המספקת פתרונות תוכנה לגבייה, ניהול ושירות לקוחות, מירון קצת פחות אופטימי. "אנו רואים באמדוקס חברת ערך, חברה יציבה שלא מפתיעה לרעה או לטובה, והיא בעלת תזרים מזומנים פחות או יותר קבוע. זו חברה שמתאימה להשקעה בתקופות של אי וודאות כמו הנוכחית". אמדוקס נסחרת בבורסת NYSE לפי שווי של 4.7 מיליארד דולר, לאחר שעלתה בשיעור של 26% מתחילת השנה.

לדבריו, אמדוקס צפויה לחוות האצה בפעילותה לקראת סוף השנה הנוכחית או תחילת השנה הבאה. "זה לא שאנו לא מאמינים שאין אפסייד באמדוקס, כי אם מעריכים שיש אפסייד גבוה יותר בחברות אחרות. אמדוקס היא נושאת מטוסים גדולה בענף, ולכן לוקח זמן עד שתהליכים משפיעים עליה. 2008 הייתה עבורה שנה מצוינת, אך את 2009 היא התחילה ברגל שמאל, ולכן אנו מאמינים כי המחצית השנייה של השנה תיראה אצלה יותר טוב מהמחצית הראשונה".

ורינט וקומברס - לחכות לדו"חות

לורינט וקומברס מירון לא ממהר להתייחס כחברות ערך. "את ורינט אני מקביל לנייס מבחינת הפוטנציאל הטמון בה, כי שתיהן פועלות באותו ענף. עם זאת, ורינט הרגישה את ההאטה בהזמנות הרבה לפני נייס".

לדבריו, ורינט וקומברס הן מניות של Special Situation - מצב מיוחד. "לא מדובר כאן בהשקעת ערך קלאסית, כי המספרים של שתי החברות לא ידועים. להערכתנו, מדובר בחברות שנסחרות מתחת לשווי ההוגן שלהן אך עד שדו"חותיהן המלאים ייחשפו, קשה יהיה לנתח אותן".

"נייס היא לא חברה של איש אחד"

קשה לדבר עם מירון בלי להזכיר את עזיבתו - כרגע לא באופן רשמי - של חיים שני, מנכ"ל נייס, לטובת תפקיד מנכ"ל משרד האוצר. מירון נזהר מלהתבטא בנושא ("משרד האוצר הכחיש בפנינו שמדובר במינוי סופי"), אך מודה שאין עשן בלי אש. "נייס היא לא חברה של בן אדם אחד. נכון שנוצרה זהות בין חיים שני לחברה, אך לא מדובר בקריטריון היחיד שייקבע לאן החברה תלך".

- נייס הפכה לחברה שממוצבת חזק, ונראה שגם עזיבה של מנכ"ל ותיק לא תעורר שם רעידת אדמה.

"אני מסכים איתך. לנייס יש הנהלה חזקה, ואם - ואני מסייג עצמי - יתחלף המנכ"ל, החברה תוכל להמשיך להצליח. לחיים שני (52) מגיע כל הקרדיט על העבודה שעשה בנייס במשך שמונה שנים וחצי, אך הצלחת החברה נבנתה גם על התשתית שהשאירו עבורו דידי ארזי ובני לוין. אני מאמין שאם הוא אכן יפרוש, דירקטוריון נייס ישכיל למצוא את האיש המתאים לתפקיד".

באותו עניין, מדגיש מירון כי מינוי של מחליף לשני - יהיה מי שיהיה - עלול ליצור מומנטום שלילי במניה בטווח הקצר.

[לטבלת ישראליות בעולם]

33