ללוז פורש ובמגדל שוקלים להעביר את קה"ל לחברת הביטוח

אם יוצאו קרנות ההשתלמות, נכסי בית ההשקעות יצטמצמו משמעותית והוא יתרכז בפיננסים ■ תגובת מגדל: "החברה בוחנת את אפשרויותיה"

קבוצת הביטוח והפיננסים מגדל , בניהול יונל כהן, עתידה לערוך שינוי משמעותי בבית ההשקעות שלה, עם עזיבתו הצפויה של היו"ר הפעיל של מגדל שוקי הון, דן ללוז.

ל"גלובס" נודע, כי במגדל בוחנים בחיוב רב את האפשרות להעביר את קרנות ההשתלמות קה"ל מבית ההשקעות לתוך קבוצת הביטוח. אם יתבצע מהלך זה, יקטנו הנכסים המנוהלים של בית ההשקעות בשיעור משמעותי, והוא יתרכז כמעט אך ורק בתחומי פיננסים טהורים.

לפי שעה, המהלך המתוכנן עדיין בשלבי בדיקה בקבוצת מגדל, בין היתר בשל סוגיות מיסוי שעשויות להפוך אותו ללא-כדאי עבור הקבוצה. במגדל מאשרים את הידיעה, ומוסרים כי לאור השלכות הרגולציה מצד האוצר ורשות ניירות ערך בסוגיה, החברה בוחנת את כל האפשרויות. נציין, כי תפעול ושיווק פעילויות הגמל של הקבוצה נמצאים באחריות חטיבת הלקוחות במגדל ביטוח.

התלבטות גם במועד הרכישה

אם תעביר מגדל את קה"ל לבדה, או יחד עם יתר פעילות הגמל וההשתלמות של מגדל שוקי הון, לתוך חברת הביטוח, וזאת תחת חברת הניהול של קרנות הפנסיה - היא תשנה את מבנה הפעילויות הפיננסיות שלה לזה הנהוג בכלל ביטוח ובהראל. שם, פעילות הפיננסים אינה כוללת את פעילויות הגמל של הקבוצה, המנוהלות יחד עם יתר פעילויות החיסכון לטווח ארוך.

זו לא הפעם הראשונה שסוגיית המיקום של קה"ל עולה בקבוצת מגדל. ערב רכישתן הייתה התלבטות רבה במגדל בנוגע למקום המיטבי עבור קרנות ההשתלמות.

הקבוצה, אז בניהול איזי כהן, התלבטה למשך תקופה ניכרת האם לרכוש את קה"ל דרך חברת ניהול קרנות הפנסיה מקפת במגדל עצמה, או בשותפות עם האמריקנים שחלקו עימם את הבעלות על מגדל שוקי הון. על כל פנים, נכון להיום הישות המשפטית של קה"ל נמצאת בבעלות מגדל שוקי הון, כך שהרווחים שהחברה רושמת נרשמים לזכותה. מגדל שוקי הון נמצאת כיום בבעלותה המלאה (100%) של מגדל.

מעבר של 7.3 מיליארד שקל

נכון לסוף יוני, מגדל שוקי הון מנהלת כ-25 מיליארד שקל, מהם כ-10 מיליארד שקל בנכסי הגמל והשתלמות (7.3 מיליארד שקל בקה"ל, והיתר בפלטינום); 11.2 מיליארד שקל בקרנות נאמנות; והיתר, כ-4 מיליארד שקל, בניהול תיקים. בסוף יוני הודיע ללוז על פרישתו מתפקיד היו"ר, שתיכנס לתוקפה בערב ראש השנה הקרוב.