מזור השלימה בהצלחה 1,000 ניתוחי עמוד שדרה

לא נרשמה אף פגיעה נורולוגית בניתוחים שבוצעו באמצעות מערכת ה-SpineAssist ■ החברה רואה בבשלות הטכנולוגיה מפתח להצלחת מוצר ה-GO-LIF אותו היא מתכננת להשיק מסחרית באירופה בשנת 2010

חברת מזור טכנולוגיות ניתוחיות העוסקת בפיתוח מכשור רפואי בעבור ניתוחים כירורגיים מונחי הדמיה לצורך ניווט של כלים כירורגיים בדיוק גבוה ובפולשנות מזערית, הודיעה היום (ב') לבורסה כי השלימה 1,000 ניתוחי עמוד שידרה ראשונים באמצעות המערכת הרובוטית שלה - SpineAssist שהסתיימו בהצלחה וללא אף פגיעה נוירולוגית. המניה מגיבה בעלייה של כ-6% למחיר של 10.3 שקלים כאשר מאז סוף אפריל השלימה המניה זינוק של כ-115% ושוויה של החברה עומד על כ-150 מיליון שקל.

לשם השוואה, בסטטיסטיקה המופיעה בספרות המקצועית מצוינת פגיעה נוירולוגית מהותית בכ-2%-8% מניתוחי עמוד שדרה, כשהפגיעות הנוירולוגיות המהותיות מגיעות לכדי שיתוקים והפרעות תפקודיות. הפגיעה נובעת, על פי רוב, ממיקום לא נכון של השתלים או מתפקוד לקוי של הצוות הרפואי.

במעל 100 מהניתוחים שבוצעו באמצעות המערכת של מזור בוצעו בחולי עקמת ועיוותי עמוד שידרה, הנחשבים לניתוחים מהמסובכים והמסוכנים ביותר בתחום כירורגיית עמוד השדרה. הניתוחים בוצעו ברחבי העולם כאשר 23% מהם בוצעו בישראל, 49% באירופה ו-28% בארה"ב, ובמגוון רחב של תסמינים קליניים, בכללם גידולים, מחלות ניווניות, פציעות טראומה, שברי חוליות ועוד.

רמת הדיוק הגבוהה בהחדרת השתלים באמצעות המערכת מרשימה עוד יותר על רקע העובדה שכ-49% מהניתוחים בוצעו בגישה זעיר פולשנית, בה מורכבות הניתוח ורמת הסיכון גבוהה בהרבה. הסטטיסטיקה בספרות המקצועית מדווחת על כך ש-10% בלבד מהניתוחים מתבצעים בגישה זעיר פולשנית.

החברה כותבת בהודעתה: "לדעת החברה, השלמת 1,000 הניתוחים מלמדת על יציבות טכנולוגיית ה-SpineAssist, בגרותה והאפשרות ליישם את יכולות הדיוק שלה במגוון יישומים כירורגיים נוספים. החברה רואה בבשלות הטכנולוגיה מפתח להצלחת מוצר ה-GO-LIF של החברה אותו היא מתכננת להשיק מסחרית באירופה בשנת 2010.

נזכיר כי ב-7 ביולי דיווחה החברה כי השלימה לאחרונה פיתוח יישום נוסף של מוצר ה- SpineAssist כך שהוא מאפשר כעת גם ביצוע ניתוחי עמוד שדרה צווארי בגישה אחורית. עד כה נעשה שימוש קליני ומסחרי במוצר ה- SpineAssist בניתוחי עמוד שדרה של הגב התחתון והמרכזי בלבד. ניתוחים בעמוד השדרה הצווארי נחשבים למסובכים ולרגישים ביותר, בשל הסיכון הרב לפגיעה בעצבים סמוכים, דבר שעלול לגרום לשיתוק.

ניתוחים צוואריים מהווים כ-30% משוק ניתוחי עמוד השדרה, ובחלקם נדרש המנתח להחדיר שתלים בפרוזדורי עצם, שרוחבם מילימטרים בודדים, הגובלים ברקמות עצבים וכלי דם מהותיים, המובילים דם ותקשורת עצבית אל המוח וממנו.