משרד התמ"ת יעניק לפרויקטי קלינטק רף מענקים מקסימלי

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן-אליעזר, הורה למדען הראשי ולמנהל מרכז ההשקעות לתעדף את נושא הקלינטק ■ המדיניות נובעת ממשבר המים החמור, ומההבנה שישראל חייבת לעבור לייצור אנרגיה נקייה

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, הורה למדען הראשי ולמנהל מרכז ההשקעות לתעדף את נושא הקלינטק - כך נודע ל"גלובס". המדיניות שבן-אליעזר מקדם במשרדו נובעת ממשבר המים החמור, ומההבנה שישראל חייבת ליישר קו עם העולם המתקדם ולעבור לייצור אנרגיה נקייה כדי להפחית את זיהום כדור הארץ ואת פליטת גזי החממה.

ההשפעה של המהלך תהיה בעיקר בפרויקטים המגיעים למדען הראשי ונוגעים לאנרגיה חלופית, חיסכון, אחסון אנרגיה ופתרונות מים, ובמסגרת מרכז ההשקעות תורחב היריעה גם לפתרונות מיחזור.

עד כה זכו לתעדוף בתמ"ת תחומי הננו-טכנולוגיה והביומד, ותעדוף הקלינטק לא אמור לבוא על חשבונם אלא להתווסף אליהם. המשמעות העיקרית היא שפרויקט בתחום הקלינטק שנמצא ראוי לתמיכה, יקבל את הרף המקסימלי של המענקים. הטווח במענקי המדען נע בין 20%-50% ובמענקי עידוד השקעות ההון הניתנים על-ידי מרכז ההשקעות שיעור המענקים הוא עד 24%.

"הנושא כרוך עדיין באישור פורמלי שצריכה לתת ועדת המחקר המוסמכת, וצריך עוד לבנות את התהליך, כדי שניתן יהיה ליישם את המדיניות הזאת", אומר ד"ר אלי אופר, המדען הראשי בתמ"ת. "אבל אני בעד תעדוף הקלינטק. למרות זאת, אלה לא דברים שניתן לעשות מהיום למחר", הוא מציין.

לדבריו, יש צורות שונות לתעדף תחום תחת המטרייה של המדען, כמו למשל הקמת חממה ייעודית לתחום מסוים, כפי שנעשה בחממת הביומד בירושלים, אבל הצורה העיקרית היא במענקים.

בקשות המענק שמוגשות למדען הן בהיקף שנע בין כמה מאות אלפי שקלים ועד למקסימום של כ-20 מיליון שקל לפרויקט גדול, כשמהסכום הזה נגזרים ה-50% המקסימליים של המענק.

אופר מציין שחשוב לדאוג לתשתית לתחום הקלינטק, כשלשם השוואה הוא מציין כי בתחום הביומד יש תשתית עמוקה באוניברסיטאות שלא בהכרח באה לידי ביטוי בתעשייה.

להגדיר את הקלינטק כתעשייה

חזי צאיג, מנהל מרכז ההשקעות, מציין כי יפעל להגדרת הקלינטק כתעשייה ולהעניק לה פטור מייצוא. צאיג מתכוון לכך שכדי לקבל את מענקי המרכז, חברות נדרשות לעמוד ברף ייצוא של לפחות 25% מתוצרתן, ובן-אליעזר פועל לקבוע הוראת שעה למשך שנתיים שתפטור חברות מחובת הייצוא. זאת, כדי לסייע להן להתמודד עם המשבר הכלכלי.

באשר לחברות קלינטק הכוונה היא לפטור אותן מחובת הייצוא מבלי לתחום זאת בזמן. "חשוב שנלך בעקבות המדינות המתקדמות בעולם, שנותנות תמריצים משמעותיים לתעשיית הקלינטק", הוא אומר, "יש גם לא מעט משקיעים שמוכנים להשקיע בתחום".

זהו שיפור ביחסו של בן-אליעזר לתחום הקלינטק, לאחר שבתפקידו הקודם כשר התמ"ת ייסד קרן שהעניקה מענקים קטנים של עד 500 אלף שקל לפרויקטים בתחום אנרגיה נקייה, כשהיזם נדרש להשיג מימון משלים של 50%. זאת, לעומת מענקים של מאות אלפי דולרים למיזמים במסגרת החממות של התמ"ת, כשהיזם נדרש להשיג מימון משלים של 15%.