שפל של 12 שנה בהשקעות ההון סיכון בארה"ב: נפלו ב-51%

הירידה מתייחסת לרבעון השני לעומת הרבעון המקביל אשתקד ■ ההשקעות של קרנות הון הסיכון הסתכמו ב-3.7 מיליארד דולר ברבעון השני ■ תחום הביוטכנולוגיה קיבל את מרבית כספי ההון סיכון במהלך הרבעון השני: 888 מיליון דולר

השקעות הון סיכון בארה"ב נחתכו בחצי ברבעון השני של השנה: ירדו ב-51% והסתכמו ב-3.7 מיליארד דולר לעומת 7.5 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. זהו הרבעון השני ברצף בו נחתכות השקעות אלו ביותר מ-50%, מה שגורם להיקפי הכספים שזרמו לחברות סטארט-אפ להיות הנמוכים ביותר מזה 12 שנה.

ברבעון הראשון של השנה נרשמה ירידה חדה אף יותר של 58% לעומת התקופה המקבילה וההשקעות הסתכמו ב-3.2 מיליארד דולר.

612 עסקאות נחתמו במהלך הרבעון השני של 2009 עם קרנות הון סיכון, כך על פי נתונים סטטיסטיים שהתפרסמו על ידע פרייס ווטר האוס קופר, ת'ומסון, רויטרס והאגודה הלאומית של הון הסיכון.

זוהי הפעם הראשונה שקרנות הון סיכון בארה"ב משקיעות פחות מ-7 מיליארד דולר במהלך המחצית הראשונה של השנה מאז המחצית הראשונה של שנת 1997 אז הסתכמו ההשקעות ב-6.5 מיליארד ד'. לאחר שנה זו פרצה מהפכת הדוט.קום ששיחררה את זרם ההשקעות. מאז שנת 2001 השקיעו קרנות ההון סיכון9-15 מיליארד דולר מדי שנה במחצית הראשונה של השנה.

מאז פרץ המשבר העולמי החמור ביותר מאז מלחמת העולם השניה, הקשו מאד התנאים הכלכליים הקשים על חברות הסטארט-אפ לגייס הון בדרך של הנפקה ציבורית, או למצוא קנים לחברה. מה שהגביר את הקושי של קרנות הון הסיכון לבצע אקזיטים מהשקעותיהם, מה שהוריד את יכולם לבצע השקעות נוספות.

תחום הביוטכנולוגיה קיבל את מרבית כספי ההון סיכון במהלך הרבעון השני, שהסתכמו ב-888 מיליון דולר, ירידה של 16% לעומת ההשקעות בתחום בתקופה המקבילה אשתקד. קרנות הון הסיכון עדיין נמשכות לתחום הביוטכנולוגיה מאחר וחברות התרופות הגדולות עדיין מתעניינות ברכישה של סטארט-אפים שמפתחים תרופות מבטיחות.

לעומת זאת ההתעניינות בתחום האינטרנט הצטננה וההשקעות של קרנות ההון סיכון בתחום זה צללו ב-68% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-524 מיליון דולר.