נדחה ערעור שוקי פורר על הקלון: "אין זה כישלון חד-פעמי"

פורר הושעה מתפקידו כראש העיר רחובות במארס השנה לאחר שהודה והורשע בעבירה של הפרת אמונים ■ אם פורר לא יבקש רשות ערעור מהעליון - ייערכו בחירות לראשות עיריית רחובות בתוך כחודשיים

בית המשפט המחוזי מרכז דחה את ערעורו של ראש העיר המושעה של רחובות, שוקי פורר, על הקביעה כי דבק קלון במעשיו.

פורר הושעה מתפקידו במארס השנה לאחר שהודה והורשע, במסגרת הסדר טיעון בבית משפט השלום בפתח-תקווה, בעבירה של הפרת אמונים, ונקבע כי דבק קלון במעשיו.

אם פורר לא יבקש רשות ערעור מהעליון ופסק הדין יהפוך לחלוט, ייערכו בחירות חדשות לראשות העיר בתוך 60 יום.

על פורר נגזרו 220 שעות עבודה לתועלת הציבור, 5 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 75 אלף שקל. הוא הודה כי העביר עבודות של העירייה לחברה העירונית ה.ל.ר, ששימשה רק כצינור להעברתן לקבלן דוד כדורי, שהיה פעיל של פורר וסייע לו בבחירות.

השופט אהרן גולדס קבע כי "ככל שמשרתו של האדם בכירה יותר והוא מצוי ברום הפירמידה, שורת הדין אינה מאפשרת לו לשוב ולכהן בתפקיד שאותו נשא קודם שחטא".

באמצעות עוה"ד דן שינמן ונוית נגב עירער פורר על הקלון ועל גובה הקנס.

דוגמה אישית

השופטת ליאורה ברודי, בהסכמת השופטים זכריה כספי ורות לורך, דחתה את הערעור בקובעה כי למרות שפורר הורשע בעבירת הפרת אמונים בלא יסוד המירמה, ראוי לסווג את העבירה ככזו שטבוע בה קלון.

"סטייה מן השורה של עובד ציבור, המהווה הפרת אמונים הפוגעת בציבור, נגועה בפגם מוסרי מיניה וביה", ציינה השופטת. עם זאת, הוסיפה, סיווג העבירה אינו חזות הכל, ולכן היא בחנה את הקלון לאור מבחני העזר שנקבעו בפסיקת בית המשפט העליון.

ברודי סקרה את נסיבות ביצוע העבירה: מערכת היחסים של פורר וכדורי, הסטייה מדיני המכרזים, החתימה על הסכמים פיקטיביים להסוואת העבירה, היקף העבודות שנמסרו בלא מכרז (כ-3.7 מיליון שקל) והעמלה ששולמה לחברה העירונית (כ-37 אלף שקל).

"אין מדובר בכישלון חד-פעמי כי אם במהלכים שננקטו בתקופה של מספר חודשים בניגוד לעמדת היועצת המשפטית, כאשר פורר הוא עורך דין במקצועו", נקבע.

היא ציינה כי גם אם תקבל את טענת פורר כי פעל לטובת העירייה ותושביה, הרי ש"הנימוקים של חיסכון בעלויות או הפסד תקציבים מתבטלים כנגד הצורך להבטיח הקפדה יתירה על דיני המכרזים, שמירה על טוהר המידות ומתן דוגמה אישית לציבור".

לדעתה, "בעיקר כשאין מדובר במקרה המצוי ברף הנמוך של העבירה, וכאשר העבירה בוצעה על-ידי ראש עיר שאמור לשמש כסמל ודוגמה - המשקל המצטבר של השיקולים לקולא אינו יכול להוות משקל-נגד לשיקולים האחרים, ובין היתר לשיקולי מדיניות משפטית ראויה של הבטחת טוהר המידות בשירות הציבורי". (ע"פ 09-04-14051).