ירידה של 14% ברווחי הנמלים ב-2008

בינואר-פברואר 2009 חלה ירידה של 27% בהכנסות נמל חיפה בשל הצניחה בתנועת המטענים

על רקע כוונת הממשלה להפריט בשנת 2010 את נמל אילת ולמכור 15% ממניות נמלי חיפה ואשדוד בהנפקה בבורסה, חברות הנמל העבירו באחרונה לרשות החברות הממשלתיות את הדו"חות הכספיים לשנת 2008. ל"גלובס" נודע כי הרווח של שלושת הנמלים הסתכם ב-223 מיליון שקל, לעומת 259 מיליון שקל ב-2007 - ירידה של 14%.

נמל חיפה הציג את הרווח הגבוה ביותר בסך 119 מיליון שקל, נמל אשדוד הרוויח 63 מיליון שקל ונמל אילת הציג רווח שיא של 42 מיליון שקל. שנת 2008 הייתה שנה מצוינת לנמלים, אולם ברבעון האחרון של השנה הורגשה ירידה חדה בתנועת המטענים בעקבות המשבר העולמי.

נמל היצוא של ישראל

מגמה זו התחזקה מתחילת 2009, וכפי שפורסם ב"גלובס", ברבעון הראשון של 2009 נרשמה ירידה של 30% בתנועת המטענים ושל 15% בתנועת המכולות, דבר שצפוי לפגוע קשות ברווחי הנמלים בשנה הקרובה.

נמל חיפה שנחשב לנמל היצוא של ישראל ומשמש כנמל הבית של צים, ממשיך להוביל מבחינת הרווחיות, אך הוא סובל מתחרות גוברת מצד נמל אשדוד בתחום המכולות.

הכנסות הנמל בשנת 2008 שמרו על יציבות והסתכמו ב-855.9 מיליון שקל, לעומת 866.5 מיליון שקל אשתקד - ירידה של 1.2%. עלות ההכנסות, המורכבת בעיקר משכר העובדים, הסתכמה ב- 563.8 מיליון שקל. זינוק חד בהוצאות הנהלה מ-90 ל-119 מיליון שקל (גידול של 32%), שחק את הרווח התפעולי של הנמל שירד ב-17% ל-172.5 מיליון שקל.

הדוחות המעודכנים של נמל חיפה מאוששים את התחזית השחורה הצפויה לשנת 2009. לפי נתונים ראשוניים, בחודשים ינואר-פברואר 2009 חלה ירידה של 27% בהכנסות החברה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על רקע הצניחה בתנועת המטענים.

נמל אשדוד סוגר את הפער

בשורה התחתונה, נמל חיפה מבחינה תפעולית ממשיך להיות יעיל יותר מנמל אשדוד, אולם הירידה ביצוא בשילוב הירידה הצפויה בהיקף פעילות צים, צפויים לשחוק את הרווח הנקי ב-2009.

נמל אשדוד המשיך בשנת 2008 לסגור את הפער מחיפה בתחום המכולות, אולם עקב אכילס של הנמל הוא העלות הגבוהה של שכר העובדים, האחראית ליותר מ-40% מהוצאות הנמל.

הכנסות הנמל הסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל, לעומת 1.08 מיליארד שקל אשתקד, גידול קל של 1.8%. שכר העובדים בשנת 2008 המשיך לעלות והסתכם ב-442 מיליון שקל, לעומת 419.7 מיליון שקל אשתקד, גידול של 5.4%.

דמי השימוש שמשלם נמל אשדוד לחברת נמלי ישראל דווקא ירדו ב-8.3% ל-186 מיליון שקל. היציבות בהכנסות והפחתת דמי השימוש תרמו לגידול חד ברווח התפעולי שהסתכם ב-92 מיליון שקל, לעומת 71.9 מיליון שקל אשתקד, גידול של 29%.

בנמל אשדוד יכולים להיות מעודדים שהנמל שומר על יציבות בהכנסות וסוגר את הפער בתחום המכולות, אך ללא התייעלות בהוצאות השכר וקידום פרישת עובדים ותיקים הוא יתקשה להגיע לשיעורי הרווחיות של נמל חיפה.

נמל אילת, הנמל הקטן ביותר, ממשיך לשמור על שיעור גבוה של רווח ביחס למחזור המכירות. הרווח בשנת 2008 הסתכם ב-41.3 מיליון שקל, לעומת 42.3 בתקופה המקבילה. *