הקבוצה שסייעה ל-CIT גבתה עמלה של 5% - 100 מיליון דולר

גלובס tv הבנק שהוקם לפני 101 שנה נקלע לקשיי נזילות לאחר שלקוחותיו החלו למשוך בהמוניהם את הכספים המופקדים בו ■ CIT ישלם ריבית במרווח של 10% מעל ריבית ה-LIBOR, בכפוף לרצפת ריבית LIBOR של 3%

חברת ההשקעות Centerbridge, חברת Pacific השקעות וארבעה בעלי אג"ח נוספים שסיפקו לבנק CIT מימון חירום של 2 מיליארד דולר, הרוויחו באופן מיידי 100 מיליון דולר, בהשקעה שלטענת אנליסטים היא כמעט חסרת סיכון.

הבנק שהוקם לפני 101 שנה נקלע לקשיי נזילות לאחר שלקוחותיו שחוששים לכספם החלו למשוך בהמוניהם את הכספים המופקדים בו, הסכים לשלם למלווים עמלה של 5% וריבית שנתית של 13% לפחות. CIT ישלם ריבית במרווח של 10% מעל ריבית ה-LIBOR (הריבית על אשראי בין-בנקאי נקוב במט"ח בשוק הכספים בלונדון), בכפוף לרצפת ריבית LIBOR בשיעור 3% . נציין כי נכון לאתמול, ריבית ה-LIBOR הדולרית לתקופה של חודש נקבעה על כ-0.53%. בנוסף לכך, CIT נתן כערבות בטחונות השוות פי חמש מההלוואות שקיבל.

"תנאי ההלוואה הם שערורייתים", אמר דווין מויירס, אנליסט בחברת הייעוץ SMH קפיטל, אשר מחזיקה באג"ח של CIT בסכום של 70 מיליון דולר.

מנכ"ל CIT, ג'פרי פיק, אמר אתמול כי סיוע החירום לא פותר את בעיית הנזילות ואת האתגרים הקרובים של הבנק שעלול לפנות בבקשה להגנה מפני פשיטת רגל (על פי צ'פטר 11), אלא אם כן בעלי האג"ח יסכימו לקבל החזר אג"ח של 1 מיליארד דולר בשער חליפין צף (שער חליפין שערכו נקבע על ידי כוחות השוק) שנפדה ב-17 לאוגוסט במחיר של 82.5 סנט על כל דולר אג"ח, כפי שהוסכם לגבי החובות הקודמים.

אנליסטים מעריכים כי הבנק זקוק למימון של כ-6 מיליארד דולר על מנת להימנע מפשיטת רגל.

בתחילת השבוע (ב'), הבנק אישר סופית כי הגיע להסכם לקבלת מימון חירום עם בעלי האג"ח בהובלת חברת ההשקעות Centerbridge בהיקף של 3 מיליארד דולר. ההסכם אמור למנוע מהבנק האמריקני בהווה ומחברת האשראי הגדולה ביותר לעסקים קטנים בעבר הגשת בקשה לפשיטת-רגל ומארגון מחדש בחסות בית המשפט. העיסקה קיבלה את אישור דירקטוריון חברת האחזקות הבנקאית. ב-CIT הודיעו כי עליהם לגייס כ-4 מיליארד דולר בכדי להמשיך ולהפעיל את הבנק. המניה נפלה אמש בכ-24%.

הסכום האמור יקל במעט על נטל החוב של CIT, ובתוך כך לחזק את הונו העצמי ולשכך מעט מהלחץ לפרוע חוב של מיליארד דולר בחודש הבא. סכום זה עשוי לשמר גם את הסיוע הממשלתי אותו קיבלה במסגרת תוכנית ה-TARP ("תוכנית השחרור מנכסים בעייתיים", Troubled Asset Relief Program, א"ה) ממשרד האוצר, בסך 2.33 מיליארד דולר.

לקראת פרסום הדו"חות

בנק CIT מפרסם את דו"חות הרבעון השני מחר (ה'). CIT צפוי להפסיד 1.5 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה. ההפסד לפני מס צפוי לכלול 693 מיליון דולר בהוצאות שאינן קשורות במישרין לנכסים של החברה, 500 מיליון של חובות בלתי מסופקים, והפסד של 185 מיליון דולר על 1 מיליארד דולר נכסים (חובות שחבים לעסק עבור שירותים או מוצרים שסיפק) שנמכרו לצורכי הספקת נזילות.

הדילמה - האם הממשל צריך לעזור ל-CIT?

הממשל האמריקני סירב לפי שעה לחלץ את הבנק שנמצא בקשיים, זאת, לאחר שזכה בעבר לסיוע של 2.3 מיליארד דולר מכספי הסיוע לבנקים. הבנק אחראי לקווי אשראי של כמיליון עסקים קטנים ובינוניים ולקריסתו עשויה להיות השפעה קשה על שוק העבודה האמריקני.

המקרה של CIT מעניין, בשל העובדה שניכר כי רשויות הפיקוח בארה"ב נמנעו מלסייע לבנק הכושל - ולחלופין - מהווה עדות לכך שהון פרטי מסוגל להדביק את השברים במערכת הפיננסית האמריקנית. ועדיין, בחברה האם מקווים שהרגולטורים האמריקניים יראו בעין יפה מהלך של הסטת ההלוואות מחברת האחזקות לבנק שבבעלותה ביוטה; זאת, כיוון שבעוד שחברת האחזקות עצמה נקלעה לקשיי מימון, לבנק אפשרות לגייס פיקדונות מהציבור. זהו מהלך הטעון את אישורם של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקני, וה-FDIC, תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדראלי.