אירופה ממשיכה לדהור: יום שמיני של עליות; הדאקס עלה ב-0.5%

הקונגלומרט הגרמני סימנס מתכנן לפטר 1,400 עובדים בהמשך השנה, על מנת לעמוד ביעדי הרווח של שנת 2009 ■ ההזמנות למפעלים בגוש האירו ירדות ב-30.1% במאי, במונחים שנתיים

המדדים המובילים באירופה נסגרו בטריטוריה החיובית לאחר יום של מסחר במגמה מעורבת תוך נטייה לירידות, ולאחר שהקונגלומרט הגרמני סימנס הודיע על כוונתו לפטר 1,400 איש במהלך השנה הקרובה.

בגרמניה, סקר IFO הציג עלייה זה החודש השביעי ברציפות ביולי. התאוששות מסוימת התרחשה בעקבות התמריץ הכספי של הממשלה בסך 82 מיליארד אירו, אך השאלה הגדולה בגרמניה כמו גם בכל מקום אחר בשלב זה, היא האם מגמת הצמיחה תימשך לאחר סיום התמריצים. התחזית הכלכלית העדכנית ביותר של קרן המטבע הבינלאומית מגלה שגוש האירו, בניגוד לכלכלות מתועשות אחרות, ימשיך לראות התכווצות כלכלית גם ב-2010, ויחווה חזרה איטית יותר לשיעורי ריבית גבוהים שיגנו עליו מפני רוב המטבעות העיקריים.

הפרוטוקולים של ישיבת יולי של הבנק המרכזי של בריטניה (BOE) לא השפיעו על השוק במיוחד הפעם, משום שמרבית האינפורמציה כבר מתומחרת. הבנק לא ביצע שינויים בשיעורי הריבית או בתוכנית הצעדים הכספיים, ואמר שיסקור את היקף הצעדים הכספיים הבלתי-קונבנציונאליים שלו באוגוסט, עם דו"ח האינפלציה הרבעוני. על כן, פרסום דוח התמ"ג בשבוע הבא צפוי להיות המפתח לציפיות השוק לגבי הכיוון העתידי של המדיניות המוניטרית.

ההחלטה להותיר את הריבית על 0.5% במונחים שנתיים התקבלה פה אחד, והבנק המרכזי והדיע כי ישקול להזרים עוד 25 מיליארד ליש"ט לכלכלת הממלכה בחודש הבא. 9 חברי הוועדה אמרו כי "למדו רבות" מההתפתחויות שקדמו להחלטת הריבית, אשר יאפשרו לה להעריך האם להגדיל את כמות הכס, הנדרשת, וכי מידע אמין יהיה זמין בחודש שלאחר ההחלטה. הבנק, כזכור, רשאי לרכוש נכסים כמו אג"ח ממשלתיות וקונצרניות ממוסדות פיננסים בהיקף של 150 מיליארד ליש"ט. בפועל, מדובר בהדפסת כסף כדי לממן את היקף הרכישות - ועד כה הבנקים המסחריים השתמשו רק ב-125 מיליארד ליש"ט מתוכם על מנת להגדיל את האשראי לציבור ולמגזר העסקי - מטרת התוכנית.

הסימנים הראשוניים חיוביים: לפי NIESR, הכלכלה התכווצה כנראה רק ב-0.4% ברבעון השני, קצב הירידה האיטי ביותר מזה שנה. עם זאת, לשכת המסחר הבריטית עודדה את קובעי המדיניות להרחיב את תוכנית רכישת הנכסים שלהם ב-25 מיליארד שטרלינג, באומרה שההתאוששות "אינה ודאית". ועדת הצל למדיניות המוניטרית (קבוצה של כלכלנים עצמאיים שנפגשים ב-IEA בלונדון) פרסמה ביטויים דומים.

במחלקת המחקר של FXCM ישראלי מעריכים כי "מחיר הליש"ט צפוי לנוע בהתאם לסנטימנט הסיכון, בעוד הערך הממוצע משוקלל-הסחר שלה נמצא כעת בתיאום של 87.8% עם מדד המניות העולמי של MSCI".

מדד פוטסי 100 ■ מדד קאק 40 ■ מדד דאקס .

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.23% ל-14187 דולר והליש"ט מאבדת 0.57% ל-1.6366 דולר.

בזירת המאקרו

סקר IFO של הסנטימנט העסקי בגרמניה עלה זה החודש השביעי ברציפות ביולי, ולהצביע על שיפור מתמשך בתחזית החברות ל-6 חודשים.

ההזמנות למפעלים בגוש האירו ירדו ב-30.1% במאי במונחים שנתיים, גבוה מהציפיות לירידה של 27.9% ולאחר שהשלימו ירידה של 35.5% ב-12 החודשים שהסתיימו באפריל. מדובר בירידה חודשית של 0.2%, למרות ציפיות כי יעלו ב-1.9%, ולאחר ירידה של 1% באפריל.

הצריכה של טובין בצרפת גדל ב-1.4% בצרפת, בהשוואה לחודש שעבר וב-1.2% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.

המכון הלאומי לסטטיסטיקה בצרפת פרסם כי מדד המחירים לצרכן עלה ביוני ב-1.4%, גבוה מהציפיות לעלייה של 0.4% בלבד. במאי ירד המדד ב-0.2% בלבד. במונחים שנתיים, השלים המדד עלייה דומה - 1.2% - לעומת ציפיות כי ישלים ירידה של 0.5%, ולאחר ירידה של 1.6% ב-12 החודשים שהסתיימו במאי.

סקר המגמות בתעשייה ברבעון השני הצביע על רמה של 59- נקודות, כשהתחזיות ציפו כי הנתון יתמתן ל-46- נקודות מ-51- נקודות ברבעון הראשון. נתון שלילי מצביע כאמור על ציפיה לירידה בהיקף ההזמנות בתעשייה.

מניות בכותרות

קרדיט סוויס צפוי לפרסם את דו"חות הרבעון השני מחר (ה'). אנליסטים בסקר של דאו-ג'ונס צופים כי הבנק יציג גידול של 18% ברווחים ל-1.44 מיליארד פרנק שוויצרי (1.35 מיליארד דולר) הודות להכנסות גבוהות של זרוע בנקאות ההשקעות.

הקונגלומרט הגרמני סימנס מתכנן לפטר 1,400 עובדים בהמשך השנה, על מנת לעמוד ביעדי הרווח של שנת 2009.

K+S , יצרנית הדשנים הגדולה ביותר באירופה, הסכימה למכור פוטאש להודו במחיר 460 דולר ל-100 אלף טון, לאחר שהיריבות, סילבינט ואחריה כי"ל הישראלית הורידו את המחיר.

ענקית הכרייה BHP ביליטון דיווחה על ירידה של 10% בתפוקה של עפרת פלדה במהלך הרבעון הרביעי של השנה. החברה הודיעה כי מלאי הסחורות בסין כמעט והושלם, בעוד שאיסוף עתודות הסחורות בארה"ב רק החל.

קטאר החזקות, המנהלת את כספי הנסיכות, מנהלת משא ומתן עם בנקים ללקיחת הלוואה של 6-7 מיליארד דולר לשם השקעה אפשרית ביצרנית מכוניות היוקרה פורשה .

חברת התרופות האנגלו-שוודית גלקסו-סמית'-קליין דיווחה כי רווחיה גדלו ב-11.6% (לעומת הרבעון המקביל) ל-1.44 מיליארד ליש"ט ברבעון השני. הכנסותיה צמחו ב-15% ל-6.75 מיליארד ליש"ט. מדובר ברווח נקי מתואם של 31 פני למניה - גבוה מהתחזית (30 פני). החברה העלתה גם את הדיבידנד שהיא מחלקת ב-8% ואישררה את יעד הרווח השנתי.

בפיאט לא משנים את התחזית השנתית למרות ההפסדים; יצרנית הרכב הפסידה 168 מיליון אירו ברבעון השני לעומת רווח של 604 מיליון אירו ברבעון המקביל, אך מעריכה כי תרשום ב-2009 רווח של 100 מיליון אירו והחוב שלה יצטמצם אל מתחת ל-7.1 מיליארד אירו.

ישראליות באירופה

נאנט נדל"ן , העוסקת בפיתוח פרוייקטים של נדל"ן במזרח אירופה, מסרה כי רון הדסי, דירקטור בחברה, ימונה לסגן היו"ר, ודירקטור בכיר בחברה. החברה תערוך פגישה מיוחדת של בעלי המניות ב-6 לאוגוסט, באמסטרדם, הולנד.

האתר "ביקורות קזינו מקוונות" מעריך היום כי חטיבת Dragonfish של 888 עשויה לראות הפסדי נזילות כתוצאה מאי-זכייתה ברכישת Cashcade: "היא עדיין מאוד מעורבת במה שיצפון בחובו העתיד", נכתב שם.