יש סחורה ויש סחורה

אוצרות הטבע מידלדלים וההשקעה בסחורות אטרקטיבית. כך משקיעים בהן

התנודתיות ואפשרויות המסחר במינוף גבוה הובילו לכך שהשקעה בסחורות כמו נפט, תירס, כותנה, זהב ובסך-הכול כ-25 סוגי סחורות, נתפסת בציבור כאפיק ספקולטיבי. עם זאת, השקעה ארוכת טווח בסחורות, תוך התעלמות מהתנודתיות קצרת הטווח במחיריהן, יכולה להוביל לתשואות מרשימות למדי בשנים הבאות. מדוע?

ראשית, אוכלוסיית העולם צומחת בקצב גדל בכל שנה. הגידול העצום מחייב צמיחה אדירה בהיקפי אספקת מזון, מים, אנרגיה, ביגוד וכיוצא באלה. שנית, ההיצע של סחורות רבות מתחיל להצטמצם, וייתכן כי כבר בעתיד הלא רחוק מדי לא יוכל לענות על הביקוש הגובר.

בחלק מהמקרים, כמו הנפט, מדובר בהידלדלותו בכדור הארץ, ובחלק אחר של המקרים הירידה בהיצע נובעת מהתקרבות למגבלות כושר ההפקה והייצור, כפי שקורה בסחורות חקלאיות. ייתכן שנמצא מקורות אנרגיה חלופיים וגלולה מלאכותית שתחליף את הצורך באכילת מזון, אבל זה לא יקרה מחר וגם לא מחרתיים.

תוכנית החילוץ של הממשל האמריקאי, שבמהלכה הודפסו, וסביר שעוד יודפסו, מיליארדים רבים של דולרים, תוביל כנראה לאינפלציה גבוהה ולהיחלשות בשערו של הדולר. הממשל האמריקאי, כמו ממשלים אחרים ברחבי העולם, מגדיל את ההגבלות, את הפיקוח ואת המיסוי על יצרניות הסחורות. כל הדברים הללו יובילו לכך שמחירי הסחורות הבסיסיות צפויים לעלות בשיעורים גבוהים בשנים הבאות.

כך משקיעים

1. לפסיביים

הדרך הפשוטה והנוחה ביותר היא באמצעות השקעה בתעודות סל שעוקבות אחר מחיר סחורה מסוימת או אחר מחירי הסחורות כולן גם יחד. אם אינכם יודעים כיצד לבחון אם סחורה נסחרת בזול או לא (משימה שאותה ניתן לבצע למשל על-ידי השוואת מחיר הסחורה הנוכחי, כשהוא מתואם לאינפלציה, למחיר הממוצע שבו היא נסחרה לאורך השנים), העדיפו את תעודות הסל שעוקבות אחר מגוון סחורות ולא אחר סחורה בודדת.

בין התעודות הישראליות תמצאו, למשל, את קסם סחורות או את תכלית כסף או זהב. תעודות אמריקאיות תמצאו בשפע במגוון סוגים:

תעודות על כל הסחורות יחד, כמו DB Commodity Index Tracking Fund (DBC) ו-Commodity Index Trust (GSG),

תעודות סל על חברות חקלאיות כגון Market Vectors Agribusiness (MOO), תעודות על המתכות כגון PowerShares DB Base Metals Fund,

תעודות על סחורות בודדות כגון street TRACKS Gold Shares (GLD) ו-iShares COMEX Gold Trust (IAU), שעוקבות אחר מחיר הזהב, iShares Silver Trust (SLV) על כסף, או US Oil Fund על הנפט.

2. לחובבי המניות.

דרך נוספת להשקיע בסחורות היא באמצעות השקעה ישירה במניות של חברות המפיקות או המעבדות סחורות, כמו חברות חקלאיות, יצרניות נפט וכדומה. החיסרון העיקרי כאן הוא שהשקעה במניות אינה השקעה ישירה בסחורה עצמה. לכן יש הכרח להשקיע זמן רב בהרבה בניתוח מעמיק של מצבה הפיננסי של החברה, שווייה, ומידת יכולתה להרוויח מעליית המחיר של הסחורה שאותה היא מפיקה.

3. למנוסים

השקעה באמצעות רכישת חוזים עתידיים על סחורות. אפיק זה מתאים רק לבודדים מביניכם, ובכל מקרה, כדי להצליח עליכם להגביל את עצמכם למינוף נמוך בלבד, אם בכלל, ולהיות מסוגלים להתמודד עם התנודתיות הגבוהה במיוחד של מחירי החוזים לאורך תקופת ההשקעה.

yinon@bursa4u.com