האם ילדך יתמכר למסחר יומי?

לא נדמו הטוקבקים על המאמר "התמכרות למסחר יומי" והנה מציעים את הסם לילדים

האם אין גבול לציניות? חברה למסחר יומי מארגנת קייטנה ל"סוחרים צעירים",

בהמשך למאמר שפירסמתי השבוע על תופעת ההתמכרות למסחר יומי ועל הסיכון הרב שיש בכך, שלח לי אחד המטופלים שלי את הפירסום הבא שנשלח אליו באימייל ומפרסם, לא פחות ולא יותר, קייטנה לילדים למסחר בבורסה. החברה שיזמה ואירגנה את הקייטנה היא חברה למסחר יומי הפועלת בישראל.

אני מביא להלן את תוכן הפרסום במלואו ומשאיר לקוראים לחוות את דעתם על היזמה לעירוב קטינים במסחר יומי, ולשפוט האם המניעים ליזמה קשורים למטרות חינוכיות או אולי למטרות אחרות:

הורים יקרים!
לראשונה בישראל - טריידכיף - קורס סודות הבורסה האמריקאית לנוער!

אנו ב[שם החברה] מציעים לכם לרשום את ילדכם לקורס טריידכיף סודות המסחר בבורסה, במתכונת קיץ מיוחדת לנוער בגילאי 14-18.
בחודש אוגוסט יפתח לראשונה בישראל קורס לסוחרים צעירים בבורסה האמריקאית. במהלך הקורס ילדכם ילמד את תחום המסחר וייחשף לתכנים מעולם המניות: מהי הבורסה, כיצד היא פועלת, כיצד נסחרות המניות בשיטות מסחר שונות, מהם דו"חות אנליסטים וכיצד משתמשים בהם ועוד....
בנוסף, ייערכו סיורים לימודיים בחדרי עסקאות בינלאומיים ובבורסה לניירות ערך בתל אביב. השיעורים יועברו בכיתות לימוד אינטראקטיביות ובסיום הקורס תוענק לכל משתתף "תעודת סוחר צעיר בבורסה".
עשרות מיליארדי דולרים מחליפים ידיים מידי יום במסחר בניירות ערך בבורסות האמריקאיות האדירות. בטריידכיף ילדכם יחווה ויבין כיצד זה קורה.

תנו לילדכם חוויה בלתי נשכחת, רשמו אותו עכשיו!

עלות: 950 שקלים הכוללת הדרכות, סיורים, ארוחת צהריים, כיבוד ופרסים.
תאריכים: 2.8.2009-6.8.2009
בין השעות 10:00-18:00
לפרטים והרשמה: [מספר טלפון] או
sales@*******.co.il

עיינתי בלוח הזמנים של הקייטנה המפורסם באתר החברה המארגנת. מסתבר שזמן ניכר ממשך הקייטנה מוקדש למה שמכונה בתוכנית "מסחר מעשי בכסף אמיתי". בקורס כלולה הרצאה שכותרתה "מצליחנות כדרך חיים" ושכנראה עוזרת לילדים להרגיש שהצטרפו לחברה אקסקלוסיבית. ואיך לא, יש גם גם תחרות משקיעים "טריידכייף Champ".

רוב ארצות המערב חוקקו חוקים האוסרים חשיפת ילדים לפעילויות המעודדות התמכרות, או שיכולות להזיק להם. הסיבה לכך היא ההכרה בעובדה הפסיכולוגית שכושר השיפוט העצמי של קטינים באשר למה מסוכן ומה לא, אינו טוב דיו ואינו יכול לספק להם הגנה מספקת. כושר השיפוט של קטינים גם מושפע מאד מסביבתם, חברים, הורים או מבוגרים כריזמתיים.

החוקים נוצרו כדי להבטיח שקטינים לא ייפגעו גם אם הם נמצאים בסביבה שעלולה לעודד אותם להתנהגויות ממכרות ומזיקות. לפי מיטב שיפוטי ודעתי המקצועית, השתתפות ילדים בקייטנה מהסוג המתואר בפרסום, חושפת אותם לדפוסי התנהגות שעלולים גם למכר וגם לגרום להם לנזקים כספיים ורגשיים משמעותיים לאורך שנים (עיינו למשל בעדויות קוראים שנפגעו והגיבו למאמר הקודם). על אף שהחוק בישראל מאפשר את הפעילות המתוארת, אני תוהה מי ההורים הנענים לפרסום ורושמים את ילדיהם לקייטנה מסוג זה.

הרי אם כבר יוזמים קייטנות, אפשר גם לחשוב על הקייטנות האפשריות הבאות:

קייטנת דרינק-כייף שבה ילדכם יוכל להיחשף לסודות ערבוב קוקטיילים יוקרתיים ויקבל "תעודת משתתף צעיר בחברת הזוהר".

קייטנת קזינו-כייף שבה ילדכם יוכל להיחשף לחיי החברה האקסקלוסיביים של אצולת מונטה-קרלו ולריגוש שיש במשחקי רולטה ובלק-ג'ק. בנים מתבקשים לבוא בחליפות ערב, ובנות בשמלות קוקטייל.

או אולי אפילו קייטנת סוטול-כייף שבה ילדכם יוכל לחוות את תרבות ילדי הפרחים של סן פרנציסקו.

  1. מוטי קליין הוא פסיכולוג קליני העובד באיזור הצפון ובעל הכשרה אקדמית בשלושת התחומים: פסיכולוגיה קלינית, מנהל עסקים והנדסת חשמל.
  2. ליצירת קשר במייל moty.klein@rkdiagnostics.co.il